|
therese.kvist
10-02-2007, 20:34
Hej, har plockat frön av stockros som legat ett tag nu. Kan man sätta ner de i jorden nu? Ska de ha kyla?
kerstin z5-6
10-02-2007, 23:44
nej de brhöver ingen kyla -du kan vänta med att så dem till slutet mars april -de blir ändå bara en rosett i år -och växer snabbt
Jonas70
12-02-2007, 10:24
Jag håller med Kerstin. Det är ingen lönts att slösa såplats på stockroser vid denna tiden på året eftersom de ändå inte kommer blomma förens nästa år. Själv så sådde jag ifjol mitt på sommaren för utplantering på hösten.
therese.kvist
12-02-2007, 20:02
Jag satte lite frön direkt i backen på kolonilotten på sensommaren... men jag såg inga blad alls.
Kan de ligga kvar tills våren eller är de "döda" nu till våren?
kerstin z5-6
12-02-2007, 20:25
de kan gro -då blommar de nästa år
Jag har två år i rad sått frön av stockros på vårvintern och sedan satt ut de taniga stackare (har inte haft tillgång till extrabelysning) jag fått upp så fort det har blivit varmt i rabatten och dom har blommat som bara den redan första sommaren... har dom eller jag gjort nåt fel ? Kanske ska tillägga att rabatten är rikligt gödslad och ligger i syd-väst läge, det kanske har med resultatet att göra. Jag tycker du ska testa att så nu på våren, vem vet, har du likadan tur som jag så kan du få se snyggingarna redan i sommar
Eva 33c
13-02-2007, 19:08
Det kan väl aldrig vara fel om det blommar! Jag har aldrig lyckats få blom första året. Men du har bättre zon än jag ser jag. Nu finns det ju sorter som är särskilt framtagna för att blomma första året. Hade du någon särskild sort? Och blommade de även andra sommaren?
Sorten var Summer Carnival från Lord Nelson. Ser på påsen att sista försäljningsdag visst var Sep 04 också......ups...även gamla fröer har kraft verkar det som Det står på påsen att de sås som ettåriga, sådd feb-mars, blomning juli men kan också sås juni-juli för blomning året därpå. Det är väl specialfröer som blommar redan första året då. Apropå om dom blommat år två hos mig : vet ej, jag har tyvärr ryckt upp allt som jag tyckt varit för skräpigt i den rabatten varje höst. Hade ingen aning om att dom kunde blomma år två ens. Till saken hör väl att dom fått konkurrera med både en galet stor Purpurvinda och solrosor och Risp och diverse annat. (Jag har full förståelse för att ni här på forumet nu kommer att tycka att jag är galen som odlar detta i samma rabatt  , det tycker nog jag egentligen också)
Eva 33c
13-02-2007, 19:56
Visst har gamla fröer kraft! De tre sorters stockrosor jag sådde förra året ( som alltså förväntas blomma i år..) var inköpta 1999, 2002 och 2003. Och de grodde fint och bildade rosetter som jag planterat ut. Övervintringen kan ibland misslyckas hos mig då min jord är ganska lerig. Kanske ska testa en sån där "ettårig" variant Stockrosor blir ju inte gamla men kan blomma något år till, men det gäller kanske inte de "ettåriga" som förmodligen inte blir lika kraftiga som de som får växa ett år som "bladrosett" först. Men jag vet inte, bara spekulerar lite.
Du har säkert rätt. Jag tror inte heller att de ettåriga är lika kraftiga som de andra men de är väldigt vackra i alla fall. Tänker speciellt på en som blev "mellan-isrosa". Svårt att förklara den färgen men det såg ut som om den var gjord av finaste siden med en helt otroligt isig lyster. Supervacker!
kerstin z5-6
13-02-2007, 20:39
Japp Summmer Carnival blommar samma år de sås -och är ettåriga ca meterhöga
Jo, så jag tar tillbaka att jag var kaxig, det var ju inget konstigt med att mina Stockrosor kom upp så snabbt
fruberglund
13-02-2007, 22:31
CITAT (Faran @ 13-02-2007, 22:00) Jo, så jag tar tillbaka att jag var kaxig, det var ju inget konstigt med att mina Stockrosor kom upp så snabbt  Nä, men man kan väl få tro att man är en mästerodlare en liten stund emellanåt i alla fall
kerstin z5-6
13-02-2007, 22:35
ooops sorry Jag ska testa den sorten själv igen i år ..om jag kan smuggla in den i sådderna  Jag tycker att ettåringar är många gånger mer krävande o svårodlade än perenner.Så din odlingsskicklighet är det inget fel på alls Var det blandade färger ?
Japp, på fröpåsen är det mellanrosa, mörkrosa/röda, gula och vita blommor. Jag tror jag fått upp alla utom röd hos mig. Och odlingsskicklighet......e väl bara det att jag inte fattar när saker egentligen är knepiga. Jag bara gör och ibland funkar det
kerstin z5-6
14-02-2007, 15:27
Skriver upp summer carnival på komihåg listan -när sådde du dem - nu ?
En dag hösten 2005 passerade jag vid ett hotell där det stod utblommade stockrosor - det stod Stockros på en liten lapp. Vips hoppade några frö ner i min ficka. Jag sådde dem våren 2006 och på sommaren fick jag plantor med enorma grå/gröna blad - nästan som mindre rabarberblad. Inga blommor. Varför blev bladen så enorma. Det måste ju ta all kraft ur plantan.
Summer Snow
14-02-2007, 16:23
Förra veckan fick jag fröerna som jag har beställt från Thompson & Morgan. Tydligen har jag beställt en påse med ettåriga stockrosor...Har glömt att jag beställde sådana  . Det stämmer iaf med orderbekräftelsen ...Ser att det blir en låg sort (60 - 90 cm).
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-02-2007, 15:27) Skriver upp summer carnival på komihåg listan -när sådde du dem - nu ? Ja, tittar på påsen och där står det också att de förodlas mitten feb - slutet mars.
kerstin z5-6
14-02-2007, 18:56
okido tack !
Summer Snow
14-02-2007, 19:56
CITAT (Summer Snow @ 14-02-2007, 16:23) Förra veckan fick jag fröerna som jag har beställt från Thompson & Morgan. Tydligen har jag beställt en påse med ettåriga stockrosor...Har glömt att jag beställde sådana  . Det stämmer iaf med orderbekräftelsen ...Ser att det blir en låg sort (60 - 90 cm). Blev för ivrig och glömde hälften! Jag tänkte fråga om någon av er har provat T & M:s Hollyhock Majorette Mixed?
Eva 33c
20-02-2007, 18:45
Inspirerad av Farans stockrosor köpte även jag en påse Summer Carnival, de grodde på tre dagar Få se hur stora de hinner bli innan jag får ut dem i växthuset i april....
Mia, zon 3
21-02-2007, 08:10
CITAT (Alba @ 14-02-2007, 15:35) En dag hösten 2005 passerade jag vid ett hotell där det stod utblommade stockrosor - det stod Stockros på en liten lapp. Vips hoppade några frö ner i min ficka. Jag sådde dem våren 2006 och på sommaren fick jag plantor med enorma grå/gröna blad - nästan som mindre rabarberblad. Inga blommor. Varför blev bladen så enorma. Det måste ju ta all kraft ur plantan. Nej, bladen "tar" ingen kraft, de samlar kraft! Att de blev så stora beror troligen på att plantorna hade välutvecklade rotsystem, och att jorden var bra. Du kan säkert vänta dig stooora stänglar i år, om inte något trist hänt under övervintringen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|