Natures wisdom
10-02-2007, 21:09
Jag har ett relativt stort akvarium med armatur till. Vad tror ni om att så i detta akvarium. Ska jag se till att hålla de 10cm från lysrören som det pratas så mycket om, eller kommer det fungera bra oavsett tro?
Jag har även tillgång till två mindre söderfönster att driva upp i. Är lite rädd att det blir för varmt bara. Ska jag skugga krukorna så att jorden inte blir för varm, eller fungerar det bra ändå?
kerstin z5-6
10-02-2007, 23:43
Akvariet kan vara bra medan de ska gro -hög luftfuktighet är -om du inte övervattnar) bra -
Söderfönster .. nja .. from mars april kanske --men de kommer att bli långa o vända sig sneda mot ljuset
Natures wisdom
11-02-2007, 15:42
Ok. Det är i mars-april jag tänkte börja så. Det mesta i Mars. Har inte sått något nu, förutom lite kaktsusar och Jacaranda.
Menar du att söderfönstret erhåller för lite ljus? eller att ljuset är för starkt?
Jonas70
12-02-2007, 10:21
Försök att hålla de 10-15 cm avstånd till plantorna som rekommenderats tidigare.
Solen brukar inte ge tillräckligt med ljus i mars-april, och den som kommer kan vara för stark för små växter.
kerstin z5-6
12-02-2007, 11:23
Jag menar att fönsterljus från ett håll, även söder är en fjutt i rymden jämfört med utomhusljus ... -med lysrör kommer man upp i 5 fjuttar kanske
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.