malin72
jo nu sitter jag med mina ritningar tongue.gif tongue.gif

jag ska göra en upphöjning där bla bergvallmon ska sitta men av allt som jag sår mm eller bara tips, vad passar med dom unsure.gif unsure.gif
platen jag har tänkt kommer inte ha gassande sol utan vandrande...går det unsure.gif unsure.gif
om jag nu lägger torv runt om och fyller upp med det som dom vill ha(vad det nu är)
vilka vill stå och blir snyggt att ha i samma rabatt????????
malin72
men här då unsure.gif unsure.gif unsure.gif

tänk lite upphöjt lite höga växter samt lägre wub.gif
mari_tres
Jag har funkia, ormbunkar och minirhododendron (stavning?) ihop med mina bergvallmo, samt några vårblommande lökar. Det ser bra ut än så länge =) (Har bara haft den i två år)
kerstin z5-6
Du kan egentligen ha vilka växter du vill tillsammans med bergvallmon -Bara jorden är någorlunda fuktighetshållande men samtidigt ganska väldränerad -Mot stående väta på vintern -detta uppnår du lättast med att ha bädden lite upphöjd
Alla lägen utom söderläge går bra
Vill du kombinera färg o form mot Bergvallmon kan du tänka på att den blommar vid midsommartid

malin72
tack för era svar smile.gif
ok midsommar,ej söderläge

nu blir jag frågvis igen men kan ni förklara detta med olika lägen....varför tex inte söderläge unsure.gif unsure.gif vill lära mig allt(men det har ni väl redan märkt) biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

upphöjt och ska den har vanlig eller sur jord vilket ph????

vad tror ni om bergvallmo,alpmarton???,kaukasisik elfenbensklocka,någon hosta eller alunrot, äsch jag har såååå svårt att se resultaten i huvudet sad.gif unsure.gif
kerstin z5-6
Bladen bränns i söderläge , den kommer från fuktiga svala sluttningar på Himalayas berg -dessutom blommar den över medan du kokar kaffe -i söderläge

Läget på en växt , kan man ofta räkna ut var det blir bäst -om man vet hur och var den trivs i sin naturliga miljö smile.gif

Dina samplanteringsväxter går bra -fast hos mej blommar alpmarton senare -men det kanske var så du tänkte ?
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-02-2007, 12:06)
Bladen bränns i söderläge , den kommer från fuktiga svala sluttningar på Himalayas berg -dessutom blommar den över medan du kokar kaffe -i söderläge

Läget på en växt , kan man ofta räkna ut var det blir bäst -om man vet hur och var den trivs i sin naturliga miljö smile.gif

aha men då var det som jag tänkte....för där är ju solen som starkast.
men då tror jag nog att hörnan jag tänkt på lång sidan blir bra...

om det nu inte blir för lite sol wink.gif
malin72
jo jag tänkte ju att det ska finnas lite vår,sommar och höst....så det inte bara blommar och är fint i en vecka sen tråkiga vissna saker
tongue.gif tongue.gif så nu måste jag fnula på vad som blommar när mm laugh.gif laugh.gif ojojoj det är inte lätt att vara nybörjare wub.gif wub.gif wub.gif

tur att jag har dig (er) wub.gif wub.gif
kerstin z5-6
Vårblommare som startar tidigare än vallmon -men håller på ett bra tag är tex
Brunnera macrophylla -Jack frost har snygga blad , blå förgätmigejblom

Primula -alla typer , azalea

midsommar med bergvallmon
Aklejruta, japansk akleja , löjtnandshjärta, Pulsatilla -sippor tex tovsippa

sensommar -sommar
Sommarviva
Näva -de låga är fina
grönlilja -Zigadenus elegans

Glöm inte bladväxterna smile.gif
malin72
tack tack där var många saker att tänka på wub.gif wub.gif
roligt att planera tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon