|
malin72
10-02-2007, 21:58
jo längs med hus väggen så har jag mest skugga...morgon sol som bara är några timmar.....vad kan växa där har en liten rabatt med bla hosta men vad annars kan jag ha något klättrande när det är så pass skuggigt???? vad är allt ni kommer på
Elisabeth P
10-02-2007, 21:59
klematis har jag fått rekomenderat och beställt lisa
zaaritha
10-02-2007, 22:08
Iris, hosta, bergenia, aklejor, jordreva, m.fl.
Åsa, mälardalen zon 2
10-02-2007, 22:10
Hasselört min favoritmarktäckare.
Alexander-VG-zon3
10-02-2007, 22:16
murgröna kan ju klättra där , hortensia om du vill ha bsukar olika ormbunkar funkar med
Klängväxter: Clematis alpina i sorter, alpklematis Aristolochia - pipranka Euonymus fortunei radicans - klätterbenved Hedera i sorter, murgröna Humulus lupulus - humle Hydrangea petitolaris - klätterhortensia Lonicera periclymenum i sorter, vildkaprifol Parthenocissus i sorter, vildvin
Perenner: Aruncus dioicus - plymspirea Asarum europaeum - europeisk hasselört Astilboides tabularis - parasollblad Bergenia cordifolia - hjärtbergenia Brunnera macrophylla - kaukasisk förgätmigej Cortusa matthioli - klockviva Corydalis lutea - gul nunneört Dicentra formosa - fänrikshjärta - spectabilis - löjtnantshjärta Epimedium i sorter, sockblomma Galium odoratum - myskmadra Geranium macrorrhizum - flocknäva Helleborus - julros Hepatica nobilis - blåsippa Hosta i sorter, funkia Lilium martagon - krolllilja Lysimachia nummularia - penningblad Omphalodes verna - ormöga Pachysandra terminalis - skuggröna Pulmonaria saccharata - brokbladig lungört Rodgersia aesculifolia - skuggblad Saxifraga urbium - skuggbräcka Tiarella cordifolia - spetsmössa Tradescantia i sorter, tremastarblomma Trillium grandiflorum - treblad Vinca minior - vintergröna Waldsteinia ternata - gullgröna
Olika ormbunkar, rhododendron och azalea funkar också.
Mvh Fenja
malin72
10-02-2007, 22:21
fruberglund
10-02-2007, 23:18
Bronsrodgersia är fin tycker jag  Kerstin z 5-6 har (eller har haft) en fin bild på den.
Helen i Piteå Zon 5
10-02-2007, 23:30
och glöm ej Grönliljan - Zigadenus elegans  Alunrot
kerstin z5-6
10-02-2007, 23:37
På beställning bronsrodgersia  Finns Huuur mkt snyggt som helst i skugga 
Alexander-VG-zon3
10-02-2007, 23:41
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2007, 23:37) På beställning bronsrodgersia  åhhhh den va snygg den var skaffar man en sån ??
kerstin z5-6
10-02-2007, 23:52
man ssSÅR en Rodgersia podophylla "Bronze" -den grönar ut # under sommaren , men en lång tid under våren är den såhär vackert bronsfärgad halvskugga -lite sol vill den gärna ha -för bladfärgens skull Fina vita blomvippor , men bladen är klart läckrast Varken svår eller lätt att så -
Annars finns den på plantskolor
Min Månskensrabatt, i husets skugga i norrläge, anlagd i augusti -05. Solen kommer bara åt under de allra tidigaste morgontimmarna och en stund sent på kvällen.  Ett år senare, i september -06 såg den ut så här.  Tidigt på våren blommar vita orchidénarcisser, snödroppe och vita krokusar tillsammans med den brokbladiga lungörten och helleborusarna. Senare tar de övriga vid. några olika hostor, vit trolldruva, Spetsmössa, japansk Iris, jätterams, Trillium, Blodört, skugglilja, vit löjtnantshjärta, strutbräken, vit astilbe och vita Höstanemoner. Där finns även en liten pärlbräken, röd sockblomma och i framkant syns ett rätt invassivt gult penningblad. Jag är medveten om att jag kommer att bli tvungen att ta bort en del sorter, det blir fort "knökfullt"...
Alexander-VG-zon3
11-02-2007, 00:20
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2007, 23:52) man ssSÅR en Rodgersia podophylla "Bronze" -den grönar ut # under sommaren , men en lång tid under våren är den såhär vackert bronsfärgad halvskugga -lite sol vill den gärna ha -för bladfärgens skull Fina vita blomvippor , men bladen är klart läckrast Varken svår eller lätt att så -
Annars finns den på plantskolor tror du den skulle funka i söder/väst läge vill gärna ge norr sidan åt åt små aralia plantor och ungkarlsblommor som ska växa där , så jag vet inte om det är så fint att trycka in den där vad tror du skulle den kunna uthärda söder/väst ?? eller hur stor blir den ?? kan ju annars plantera dne under persikan som ger skugga , verkligen fin växt
Astilbe -finns en massa färg, höjd o bladvarianter Thalictrum viloruta, aklejruta, skuggviolruta osv Klippstånds gul, höjd Gullstav gul, höjd Spetsmössa, hosta o alunrot som du har fått tips om finns i spännande varianter vad gäller bladfärg och former. Mörkbladigt Silverax, Cimicifuga racemosa 'Brunette' en till med härlig mörkt bladverk, vita blomspiror bild
kerstin z5-6
11-02-2007, 00:26
Västläge går nog fint -den växer rätt sakta men efter ett par år är själva rosetten -en stjälk= ett blad -nog 50 + cm i omkrets  Den klarar de flesta jordar bara det finns lite lagom fukt I stark sol många timmar får den fula fläckar på bladen
Alexander-VG-zon3
11-02-2007, 00:29
nåt som trivs på norr är gul vallmo , min mamma har ( hade ) sånna i djup skugga och dom fyllde upp som häckar när dom blommade och växte och fröade av sig , murreva trivs väldigt bra i norr ( oftast vintergrön med )
Alexander-VG-zon3
11-02-2007, 00:32
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-02-2007, 00:26) Västläge går nog fint -den växer rätt sakta men efter ett par år är själva rosetten -en stjälk= ett blad -nog 50 + cm i omkrets  Den klarar de flesta jordar bara det finns lite lagom fukt I stark sol många timmar får den fula fläckar på bladen  ahh , men då får jag någ hitta nåt ställe under nåt träd i väst hållet , tack för infon ^^
malin72
11-02-2007, 00:50
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|