Full version: Iris
zaaritha
Har trott att de ska växa fuktigt som de vilda!
Tydligen fel av mej?
Kan man odla dessa vackra växter i "vanlig" trädgårdjord, lite åt det
leriga hållet? wink.gif
Fenja
Jag har blå standiris som växer som ogräs här mitt i kruttorra gräsmattan. Vill du ha plantor får du hur mycket du vill i vår!
Mvh
Fenja
zaaritha
Ja tack!
Fenja
Hör av dig, mitt minne är kort, när det börjar gå att sätta spaden i marken igen! smile.gif
Mvh
Fenja
grynet
zaaritha..

Jag har en del rabatter som är väldigt mycket lera i,och dom har klarat sig,men har förbättrat med ganska mycket jord,i somras..
Iris Germanica-sorten vill inte ha blött,utan snarare lite torrt..jag har "byggt" upp mina lite (roten) rötterna ska ligga ytligt och "utspridda" , ca 2-3cm under jord ,så om det regnar,så står dom inte i vatten.

Iris-Sibirica-sorten (strandiris) är däremot en sort som du kan ha vid en damm eller blött,då trivs dom.. smile.gif

Iris-Ensata-sorten ska ha en jämn o fuktig jord under Vår o sommar,men får inte stå blött under höst o vinter..och rötterna bara ca 2-3cm under jord...(som Germanica)...och täck den över vintern med något..

Iris-Pallida-sorten behöver en väldränerad jord..
Lotta i Gbg
Nästan alla skägglösa irisar funkar utmärkt i vanliga rabatter som inte blir torra(även vattenirisarna) Irisar av olika sorter har ju lite olika krav på jorden så det är viktigt att veta vilken sort man har. Det här är lite olika skägglösa irisar, flera inom Sibiricagruppen (strandiris)
Eva St
Jag har en gammaldags blå Iris som verkar trivas på de flesta ställe bara rotknölarna får ligga alldeles i ytan. Någon här på forumet sa till mig att Iris"knölen" vill sola magen alltså ligga så ytligt så den NÄSTAN sticker upp ur jorden och det har mina fått leva efter med gott resultat
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon