Full version: Köttätande växter
adrian
Jag har som intresse att odla köttätande växter från olika länder..
Se gärna på de olika sorterna...
http://turn.to/gua
e_sedell
Du har inte möjligen en svart nepthunes?
Mariann
måste dom ha destillerat vatten är det sant att dom dör annars?
adrian
De tål inte kalk, som jag skrev på min hemsida...
De klarar sig ett tag men till slut så dör de bort...
Tyvärr...
Svart nepenthes...?
Jag kan få tag i en med svarta kannor men jag har ingen hemma...
abborrmaster
shit jag har använt vanligt vatten på min i sen i mars
VUB
OJ jag har oxå använt vanligt vatten till min lilla köttätande växt sen i mars.... den verkar ha tynat i tillväxt, har flyttat ut den i växthuset nu... antar att den längtar till att få fånga lite mygg o flugor... och destillerat vatten då förstås.. jag ska bättra mej så den överlever sommaren och blir en fantastisk köttätande växt/Ullagumman
digitalkarin
jag har ENORMT kalkrikt vatten, och min muscipula mår finfint! myt, tror jag.
e_sedell
Just precis, svarta kannor. Jag pratade med en snubbe i tyskland men han hade inga frön nu sa han. Det vore kul om du kunde fixa det. Jag såg en med svarta kannor på trädgårdsmössan, jättefin. Föresten, jag har drivit upp min neptunus från en pytteliten 15kr-planta till en riktig bamse. På bara vanligt vatten. Vi har ganska högt ph så jag tror inte det är så viktigt, eller? Den är i och för sig dålig på att utveckla nya kannor. Jag tror den är stressad. Förut fick jag jättestora kannor, men inte nu wink.gif
adrian
Om det är en myt eller ej...(?).
När jag var liten så hade jag en dionaea...
Men den dog, och det gjorde ju även alla andras, som levde på kranvatten
Så jag tror att det tar tid men till slut tar vårt kranvatten livet av dem.
Fast å andra sidan så skiljer sig kranvattnet en del ifrån sig beroende på vart man bor i vårt land.
Det är bara att testa och se, själv tänker jag INTE ta den risken igen då jag har så pass många växter, och jag ser hur mina mår när jag ger dem osmos vattnet.
Jag har fått skadade muscipula från grossister som varit sjuka och VÄLDIGT dåliga men de har alla repat sig och mår idag bra, jag tvättade dem och planterade om dem i bättre jordblandning.
Vill man chansa och anser att man har råd med det så visst...
kannorna kan vara lite krångligt, ljus+fukt trivs de i, och sen är det ju så att det kan vara en hög eller låglands nepenthes...
Då skiljer sig skötseln lite...
högland=varmt på dagen, svalare på natten...
Lågland=varmt både dag och natt
mvh Adrian smile.gif
VUB
vilken typ av jord trivs köttätande växter i? jag har en "venus flugfälla" som är en sumpväxt... så den har tillgång till vatten ständigt (eller ska jag låta den torka ut då och då???).och som sagt; vilken jordtyp? nöjer den sej med vanlig plantjord?/Ullagumman
digitalkarin
Nej de vill inte torka ut, men samtidigt ska de inte stå alldeles surt.
adrian
venus flugfällan som den kallas kommer ifrån nord och syd carolina i USA.
Den är idag utrotningshotad och odlas som tur är i växthus för försäljning, och jorden som den lever i består av en sand och torv blandning. Det är en perenn och blir "vuxen" efter ca: 5 år.
Blomstjälkarna bör man klippa av när de är ca:3cm.
Annars kan tillväxten hämmas under några månader.
Men har man aldrig sätt den blomma så kan man låta den få göra det.
Det blir en väldigt lång blomstjälk med vackra små vita blommor.
(bild finns på min sida under bilder).
Det finns vinröda till ljusgröna färger på denna växt.
När fällorna blir svarta (börjar ruttna) så ska man klippa av dem.
enklast är att låta krukan stå i ett fat med vatten i,ca:2 cm vattennivå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon