MammaMattsson
Drömmen i uppfyllelse, jag som bara suttit och glott i willabs kataloger på det enda stället jag fått vara ifred på för familjen, på toa... sleep.gif

Näväl, telefonen ringde, och min kära moder som nyss köpt villa med 2 växthus på tomten, sade att jag kunde ta det ena. blink.gif Weeeee!

Glasrutorna är förflyttade, och alu-ställningen måste vi komma på ett sätt att få itu, vet någon hur?
Alltså, har det satts ihop, så MÅSTE det ju gå att ta isär, eller...?

En grov uppskattning säger mig att det är på ca. 9 kvm, så det är inget man slänger in i volvon direkt.

Jag tar hemskt gärna emot råd från er som kanske har erfarenhet av en flytt av ett växthus, misstag etc.

Hade tänkt att köpa Ulla Hasselmarks växthusbok också, så att jag får litegrann på fötterna, är den värd priset?

Det som skall göras är att jag vill:

- Ha ett riktigt klinkersgolv

- Få el indragen

- Måla den hemska aluiniumramen i en något mer tilltalande kulör, då esteten i mig avskyr alu-bågar.
Åsa, mälardalen zon 2
Mitt Julianaväxthus skruvades ihop så det är nog bara att ta bort skruvarna, det bökiga kanske är att komma ihåg hur de ska sitta sedan när det ska skruvas ihop.
emmapemma
Åh grattis!

Förmodligen (men jag vet inte säkert) är ramen pop-nitad, och de är bara att borra bort och köpa nya pop-nitar för ihopsättning. Eller så är det skruv och bult. Då rekommenderar jag att du köper DYRA verktyg för att montera ner den, för billiga ringnycklar eller hylsnycklar (eller vad de heter) drar sönder bultarna (alltså inte 10 storlekar för 29 kronor - dömt att förstöra bulten).

Frågan är hur växthuset är fastsatt i backen. Gjutet kanske? Jag vet inte hur du ska lösa det, låta plingarna sitta kvar i backen med nedgjutningsjärnen kvar.

Aluminium är svårt att måla själv. Det är möjligt att det går att göra hos en billackeringsfirma, men räkna inte med det. Risken är att färgen flagar och det ser sämre ut än omålat.

Du kanske kan få tag på en monteringsanvisning hos willab på rätt modell. Då är det ju lättare att nermontera på rätt sätt. Dessutom vill jag minnas att någon här på forumet lät bli att montera isär ett växthus, utan bara satte fast det på ett släp och fraktade hem det.

Jag har inte läst just Ulla Hasselmarks växthusbok, jag har Maria Åberg Sechers, men Ulla brukar ju ha trevliga krönikor i Allt om Trädgård, så boken är säkert bra. Och säkert billig på bokus!

Lycka till!
Margith
Jag fick mammas växthus för ett par år sedan.
Ramen var skruvad, med specialskruv, så bra verktyg är ett måste.
Instruktionsbok för hur man skulle montera det fanns inte kvar.
Pappa fotograferade växthuset medan han monterade isär det. Med hjälp av de fotona var det ganska lätt att skruva ihop det igen.
Väljer ni den vägen så ta ordentliga bilder av bottenramen, den är svårast att få ihop igen!
Grattis till ditt nya växthus!
MammaMattsson
Okej,

Tack!

Jag tar alltså med videokameran den dagen vi skall ha ned det. Smart ide!

Det är bara fastsatt på en ramsockel också i alu, och sedan är det direkt på marken, alltså inga störra krångligheter alls.

Min far är gammal billackerare, så då lär det inte vara något större problem, tror jag. Får ringa och flörta litetgrann.
biggrin.gif

Annars så har jag läst att Hammerite hammarlack faktiskt skall gå och måla med, bara man grundar med deras grundfärg. Och jag har svårt att se Hammerite flaga?
http://www.hammerite.
com/sverige/slatlack.pdf

...Och en del färger finns det ju att välja på: http://www.hammerite.com/sverige/fargkarta.pdf

( Tack för gratulationerna, först FICK jag ett hus med tomt, ( ca. 5800 kvm. )och sedan växthus... wub.gif Är jag lyckligt lottad eller? Jo, det är jag! )
Jonas70
Jag läste om någon som flyttade ett helt växthus (bara profilen alltså, ej glasen) på ett sådant där släp som man kör bilar på. Det kanske är att föredra för då slipper man ju ned- och uppmontering.

Men hur är det förankrat i marken? Det kan ju inte stå helt löst...
emmapemma
Hammerite brukar inte flaga, men vanligtvis brukar man ju inte måla aluminium utan järn. Men om din far är billackerare, så vet ju han vad/hur man kan göra (somliga har det ju bra smile.gif ).

/Emma
Ulla-Kajsa
Vi flyttade mitt växthus (16 kvm) och det gick jättebra.

Vi lyfte upp hela växthuset som det stod; med ram, platsrutorna och nedjutningspålarn med cementklumpar (6 st), och satte det på ett traktorsläp. Släpet var för kort men förlängdes med stadiga bjälkar. Den nya platsen för växthuset var förbetett med uppgrävda hål för cementrören och det var "bara" att parera in växthuset och ställa det på plats.

Jag var med skruva ihop växthuset första gången och det var ett styvt arbete som jag inte vill göra om.

Lycka till
MammaMattsson
CITAT (Ulla-Kajsa @ 14-02-2007, 22:15)
Vi flyttade mitt växthus (16 kvm) och det gick jättebra.

Vi lyfte upp hela växthuset som det stod; med ram, platsrutorna och nedjutningspålarn med cementklumpar (6 st), och satte det på ett traktorsläp. Släpet var för kort men förlängdes med stadiga bjälkar. Den nya platsen för växthuset var förbetett med uppgrävda hål för cementrören och det var "bara" att parera in växthuset och ställa det på plats.

Jag var med skruva ihop växthuset första gången och det var ett styvt arbete som jag inte vill göra om.

Lycka till

Jösses!

Det låter inte så " bara"...... blink.gif wacko.gif
MammaMattsson
Jag räknar iskallt med att det inte kommer att komma upp i tid för detta års odling, det får ta den tid det tar.

Under tiden har jag ett mer eller mindre icke-permanent med vanlig plast på en stomme av stålrör.
Jonas70
Klart du ska satsa på att få upp det till denna säsongen rolleyes.gif
Maggan H
När vi skulle flytta mitt skruvade vi ner gavlarna och flyttade dem hela (glasen var givetvis först nerplockade). Dörren var lätt att ta ner för sig själv. Resten av huset tog vi i så hela partier som möjligt och hade inga problem med att få ihop det igen. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon