Full version: Pelargonia
Elisabeth P
Mina pelargonier som har stått på vila ser lite olika "risiga" ut.
Alla har något grönt, mer eller mindre i alla fall.
Några av dem är väldigt torra och grå, men har några nya gröna blad längst ut.
Är det bättre att nypa av dessa nya skott och sätta som sticklingar, eller tror ni att plantan kan repa sig trots att den ser så torr och risig ut?

Har tyvärr ingen bild nu, måste ladda kameran först.
Men vad tror ni blir bäst?
Jag har nu börjat ge dem extraljus, men jag har inte planterat om dem än.

Lisa
Fenja
Vad är det för pellisar du har? I de flesta fall är det bra att ta sticklingar och klippa ner, undantag är vissa vilda, engelska och unikpellisar...
Mvh
Fenja
Elisabeth P
Skulle tro att det är rätt vanliga pelargonier.

Här kommer några bilder:

Översta tror jag är kaskad, men det kan jag gå ut och kika på för den har jag ju lapp i tongue.gif

Vad tror ni rädda eller ta sticklingar?

Lisa
Margith
För att jag ska acceptera det som en stickling ska jag kunna ta en bit som har 5 blad. De 2 nedersta ska bort och då vill jag ha kvar en stambit som är så stor att sticklingen står stadigt i krukan.
Utifrån dina bilder ser det ut som om pelargon nr 2 kan åstadkomma en sådan stickling, men inte de andra.
Därför skulle jag ha klippt ner 1 och 3 och slängt bort "klippet".
2:an hade jag rotat sticklingen på, men jag hade också behållit resten. Lite ny jord bara så ska du se att du kommer att få 2 av den pelargonen smile.gif
Elisabeth P
Okej, men om jag klipper ner nr 1 och 3 finns det då möjlighet att det kommer helt nytt nerifrån menar du?
Ska jag klippa bort nästan alltihopa?

Lisa
Margith
Det är ju lite svårt att säga bara utifrån en bild, men spara 5 cm eller nåt sånt. Plantera om, ställ dem soligt och varmt och håll tummarna!
Med lite tur så kommer dem.
Tyvärr är jag tvungen att säga att 1:an och 3:an ser inte sådär jätteglada ut sad.gif
Det kan alltså komma helt nytt nerifrån, men det du ska satsa på är att pinnarna du lämnar kvar bryter nya kvistar.
Elisabeth P
Okej, tack för svar.
Ska försöka hjälpa dem så gott jag kan smile.gif .
Jag har sett att det finns speciell pelargonjord, är den extra bra?
Är det bättre att plantera om i pelargonjord än vanlig blomkrukejord?

Ska jag använda samma sorts jord även till sticklingen som jag givetvis ska försöka ta?

Lisa
Margith
Sticklingen vill ha såjord.
Den speciella pelargonjorden provade jag för ett par år sedan och jag tycker inte att den var värd pengarna.
Jag satsar hellre på en bra, vanlig krukväxtjord. Själv använder jag Trädgårdsringens krukväxtjord.
Elisabeth P
Tack, för all hjälp.

Jag hoppas jag kan visa åtminstonde någon blommande pelargon så småningom smile.gif

Lisa
Margith
Det är jag alldeles övertygad om att du kommer att kunna göra wub.gif

Vill du ge din stickling de bästa förutsättningarna (enligt min erfarenhet) vattnar du den underifrån, har ordentligt med lyse över och ger den så varmt runt fötterna du bara kan.
Det här gäller alltså fram till dess att du fått rötter på den.

Lycka till!
Och kom ihåg att pelargoner är tåliga saker, det är därför jag gillar dem laugh.gif
Elisabeth P
Varm runt fötterna blink.gif ? det blir inte lätt. De står ute i mitt garage som brukar hålla mellan 8 - 12 grader. det är ju där jag har bästa lyset.

fast jag har ju en lysrörslampa i tvättstugan med förståss, men blir inte det för varmt?

Vattna underifrån ska jag komma ihåg.

Lisa
Margith
Ta in sticklingen till tvättstugan!
Den kommer att älska det biggrin.gif
Elisabeth P
Okej smile.gif Jag gör som du säger laugh.gif
Visst är det bara att sticka ner sticklingen i jorden? Jag ska inte ha den i vatten först va?

Lisa
Fenja
Låt sticklingen ligga och torka till lite (6-10 timmar) i snittytan innan du krukar den. Vattna sedan och sätt en plastpåse med hål i över.
Mvh
Fenja
Elisabeth P
Tack så mycket båda två smile.gif .
Ska fixa med min lilla stickling i morgon.

Lisa
Margith
Får jag låna din tråd lite? unsure.gif

Det här med att låta pelargonsticklingar torka innan de krukas har jag hört förut och jag tycker att det låter så avigt... kommer inte sticklingen bara att sloka och vara allmänt ledsen då??
Och på vad sätt skulle det främja rotningen ??

Däremot skulle jag absolut avråda dig från att sätta något över sticklingen. Det enda du åstadkommer är en varm, fuktig miljö, som i värsta fall får sticklingen att ruttna eller mögla.
Fenja
De ska rota sig lättare när snittytan blivit torr har jag fått lära mig. smile.gif Jag har gjort så med alla pellissticklingar och tycker att det fungerar bra. Är det ett fräscht skott så slokar det inte heller efter 10 timmar.
Plast över för att hjälpa den uttorkade sticklingen på traven. Viktigt är dock att man tar av påsen och luftar ett par timmar varje dag. När sticklingen skjuter nytt har den fått rötter.
Mvh
Fenja
Elisabeth P
Intressant smile.gif rolleyes.gif
Tänk om jag lyckas ta två sticklingar rolleyes.gif då kan jag ju prova båda idéerna smile.gif
Fast den är nog inte så stor - jag får undersöka saken i morgon.

Lisa
Elisabeth P
Så var två sticklingar tagna biggrin.gif . Ska bli spännande att se om jag klarar dem.

Vet inte hur jag bara fick fotat tre. Idag hade jag fyra stycken pelargonier. Varav två är gott hopp om. En kändes färsk när jag klippte i den. Den sista får jag nog tyvärr ge upp hoppet om.

Alla är nu omplanterade i blomjord, förutom sticklingarna som fick såjord pluss att de fick bo inne i tvättstugan.

Hoppas de klarar sig wub.gif / Lisa
ingrid fuxwall
Ni menar alltså att det är dags att ta hand om de pelargonier som övervintrat? Tack för påminnelsen.

ingrid
Elisabeth P
Man kan säkert vänta lite om de ser fina ut. Men jag var rädd att mina höll på att dö, därför startade jag nu.

Lisa
Elisabeth P
Ett problem har uppstått. en av mina sticklingar viker sig. Den går nog snart av sad.gif mad.gif

Kan man rädda den genom att nypa av den och ev skära bort en del innan man på nytt sticker den i jorden?

Lisa
Elisabeth P
Någon som vet om det går att knippsa av den och plantera på nytt?

Snart är den död...............
aldo
Det kan du säkert om den inte är för liten vill säga .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon