Monchichii
11-02-2007, 12:21
Hej,
Är det någon mer här ute på webben som försöker leva plain living?
Det skulle vara trevligt att prata med andra här på odla om ex erfarenhet.
Inte för att jag är en "quaker", för jag har en helt annan tro men.. Men jag försöker dra ner på:
-släcka lampor, stänga av aparater, där de inte behövs, (sluta slösa på elen hos oss)
-Återvinning.
-Försöker göra så mycket jag kan själv, bakar, lagar mat, odlar. Ska börja gör krämer och bodylotion själv.
- Kör tvätten en gång i veckan
- Kör diskmaskinen när den är full.
- Tar cykel eller buss för att trasportera mig. (Har inte körkort)
- Har börjat titta upp produkter som inte är gjort på "kemikalier".
-Ta hand/köpa/sälja gamla saker ex via auktioner eller "secondhand"
Detta kanske låter helt i sin ordning bland många människor, dvs ej slösa med resurserna. Men detta är något jag måste lära mig ....
lena:-)
11-02-2007, 13:11
"plain living" är det någon "organiserad" livsstil eller vad är det?
Aldrig hört talas om nämligen.
Vet inte heller vad "quaker" är heller..kanske nåt som jag är utan att veta om det
Nyfiken
Åsa, mälardalen zon 2
11-02-2007, 13:23
Quaker = kväkare på svenska som är ett religöst samfund.
Men jag tror att Monchichii nog snarare menar Shaker som också var ett religöst samfund (USA) och de levde mycket spartansk (inget slit och släng där). Deras enkla modeller på möbler och liknande är nog det de är mest kända för. Tyvärr förespråkades celibat inom shakerrörelsen och att man inte skulle föröka sig (man fick dock adoptera). Så numera finns det inga shakermänniskor kvar de dog ut, enligt vad jag hittade på nätet så dog den sista shakern 1992.
lena:-)
11-02-2007, 13:40
Så mycket shaker är jag tydligen inte.....tre barn...
Men annars så tror jag mycket på en "förnuftig" konsumtion...
Monchichii
11-02-2007, 14:20
Jo, så hette dem. Det stämmer... Jag är själv adopterad, men inte ifrån en Shakerfamlj. Men jag har gått och vridit och vänt på saker och ting..
.Jag åkte till min mormor och morfars hus i onsdags efter mormorbegravning. Det kändes så overkligt att komma dit. Hon stod alltid och sade hej i trappan. Morfar gick alltid och öppnade dörren. Men nu var det ingen som öppnade,ingen sade hej. Mamma och jag öppnade med nyckeln. Allt såg ut som det brukade se ut. Alla möbler stod kvar, kläderna var framme och maten i kylskåpet. Det såg ut som om de skulle komma tillbaka. Vi gick runt i huset och tittade i lådorna och slängde gamla varor i kylskåpet. När jag gick där och tittade på saker, tänkte jag.. Varför samlar vi på oss massor prylar som vi sedan inte har nytta med? Vi kan ju inte ta med oss möbler, smycken och kläder till den dagen vi går bort. Efter några dagar sedan såg jag på ett tv program från Amish-landet. Jag tyckte de såg så extremt lyckliga ut. De var lyckliga över sitt liv. När kan jag minnas att jag var lycklig? Nu menar jag riktigt lycklig? Jo, det är när jag befinner mig ute på landet eller i skärgården. Det finns gånger när jag har brutit i hop på toaletten och gråtit hemma. Jag tror ex om man skulle kunna leva ett "plain living" skulle man vara genomsnittligare lyckligare. Det förbannade stressen på allt, karriär, skolan, lyckas, och stautsjakten. Vi ska ha, vi ska ha och vi ska ha. Blir vi lyckligare att köpa saker? tröstar det oss? nej kanske bara en timme, sedan är det igång igen. Vad är det som gör oss lyckliga? Den verkliga lyckan? Är lyckan att samla på sig saker?
Jag brukar i ibland sätta på dvd och titta på Emil i Lönneberga, Alla vi Barn i Bullerbyn, Madicken eller Salt kråkan. För att drömma mig bort.
Om ett år flyttar jag och sambon in i ett parhus, utanför centrum nära skogen och nästan på landet. Då äntligen hoppas jag bli lycklig. Då kan jag känna naturen: vinden som blåser, doften av lantbruk och blommorna som doftar. Jag är så trött på doften av avgaser, bilar som kör natten lång, människor som skriker kl 4:00 på morgonen. Bäst att hitta harmonin och sedan kanske lyckan kommer!
//Monchichii
Man kan allt bryta ihop och gråta även om man inte lider av nån statusstress...och bor på landet och lever enkelt...
Det är inte riktigt kompatibelt med samhället helt enkelt, särskilt inte om man har barn för då kan man inte stänga ute omvärlden som man kan göra när man bara har ansvar för sig själv..
Men drömma går ju..
gammelnalle
11-02-2007, 19:25
enär du även tydligen praktiserar wicca så är väl steget inte speciellt långt borta. tilol plain living..
de saker du nämner i början är vi nog MÅNGA här som praktiserar.
CITAT
släcka lampor, stänga av aparater, där de inte behövs, (sluta slösa på elen hos oss)
-Återvinning.
-Försöker göra så mycket jag kan själv, bakar, lagar mat, odlar. Ska börja gör krämer och bodylotion själv.
- Kör tvätten en gång i veckan
- Kör diskmaskinen när den är full.
- Tar cykel eller buss för att trasportera mig. (Har inte körkort)
- Har börjat titta upp produkter som inte är gjort på "kemikalier".
-Ta hand/köpa/sälja gamla saker ex via auktioner eller "secondhand"
kompostera har jag gjort i 30år och jag har aldrig förstått vari det "nya" med det ligger. Jag minns att mina föräldrar komposterade för över 50år sedan..
Lycka till!!!
b