Full version: Glass
askar
Brukar du köpa GB glass?

Har du tänkt på hur lång väg den fraktas på dieseldrivna lastbilar
innan den når din kiosk/butik.

Hörde idag på nyheterna att den fraktas hundratals mil från olika fabriker runtom
i Europa. wink.gif Konstigt att man inte kan tillverka den inom landet...
ansvarig påstod att man inte hade den avancerade utrustning som behövdes. blink.gif wink.gif
stina
Jag äter nästan aldrig glass, men däremot vräker jag i mig kopiösa mängder frukt. Lika illa det ju!!!! sad.gif
askar
CITAT (stina @ 11-02-2007, 13:36)
Jag äter nästan aldrig glass, men däremot vräker jag i mig kopiösa mängder frukt. Lika illa det ju!!!! sad.gif

Men frukten skeppas väl till största del... tror jag. unsure.gif
stina
CITAT (askar @ 11-02-2007, 14:44)
Jag äter nästan aldrig glass, men däremot vräker jag i mig kopiösa mängder frukt. Lika illa det ju!!!!  :(

Ja det har du ju rätt i.... Men det är ju väldigt långa sträckor i alla fall. Svårt det där med att försöka vara miljömedveten. Hur går det för länderna som producerar vissa varor om vi slutar köpa dom. Hmmm - hur man än vänder sig har man ändan bak.... unsure.gif
askar
CITAT (stina @ 11-02-2007, 13:48)
CITAT (askar @ 11-02-2007, 14:44)
Jag äter nästan aldrig glass, men däremot vräker jag i mig kopiösa mängder frukt. Lika illa det ju!!!!  sad.gif

Ja det har du ju rätt i.... Men det är ju väldigt långa sträckor i alla fall. Svårt det där med att försöka vara miljömedveten. Hur går det för länderna som producerar vissa varor om vi slutar köpa dom. Hmmm - hur man än vänder sig har man ändan bak.... unsure.gif

Så är det... nu är ju inte jag en som tänker sååå förfärligt mycket
på vad jag äter, förutom att jag i möjligaste mån köper närproducerat.

Huvudsaken att det smakar gott, men just glass (som jag nästan aldrig stoppar i mun)... kändes konstigt att den fraktas så långa vägar.
faith
Jag köper glass från Kling. Vet inte vart den produceras. unsure.gif
askar
CITAT (faith @ 11-02-2007, 13:55)
Jag köper glass från Kling. Vet inte vart den produceras.  :unsure:

Sagt och gjort, Harry skred till verket och skapade ett eget originalrecept. Året var 1950. Sedan dess har hans glassfabrik i Mariestad tillverkat läcker glass efter samma grundrecept.
Stod att läsa på sidan. smile.gif
faith
CITAT (askar @ 11-02-2007, 13:58)
Sagt och gjort, Harry skred till verket och skapade ett eget originalrecept. Året var 1950. Sedan dess har hans glassfabrik i Mariestad tillverkat läcker glass efter samma grundrecept.
  Stod att läsa på sidan. smile.gif

Vad bra! smile.gif Jag läste nämligen på sidan att företaget ägs av Falköpings mejeri numera och då tänkte jag att de kanske flyttat produktionen. Men så var det inte då. smile.gif
AnitaO
Köper bara mjukglass smile.gif

pejori
bor strax brevid glassfabriken här, så jag köper glass där...(triumfglass) smile.gif
Piccante
CITAT (pejori @ 11-02-2007, 15:48)
bor strax brevid glassfabriken här, så jag köper glass där...(triumfglass) smile.gif

Jag är inte speciellt förtjust i glass men har jag vägarna förbi Sävedalen så stannar man givetvis och köper Triumfglass smile.gif

Annars är Klings glass riktigt god oxå. Något dyrare än GB men när jag inte äter det så ofta spelar det ingen roll.
ingrid fuxwall
CITAT (Leocarpus @ 11-02-2007, 20:52)
CITAT (pejori @ 11-02-2007, 15:48)

Jag är inte speciellt förtjust i glass men har jag vägarna förbi Sävedalen så stannar man givetvis och köper Triumfglass smile.gif

Annars är Klings glass riktigt god oxå. Något dyrare än GB men när jag inte äter det så ofta spelar det ingen roll.

När jag bodde i Göteborg och hade vägarna förbi brukade jag slinka in och köpa glass, just där.

ingrid
Fizzgigg
Jag truntar i glass utan tar kesella med jordgubb/limesmak eller vaniljsmak, kör en näve halvtinade bär i mixern och rör ner i kesellan. Både nyttare och godare än glass. smile.gif
Betty
Glass är livet - inget liv utan glass! laugh.gif wub.gif
Jag äter mest GB:s och SIA
Berith
TV-Tinas glass är jättelätt att göra men ursmaskig! (Ser att det står Niklas mat på sidan men det är Tinas glass.)

Brukar frysa ner frukt som blir över - bananer, mango, papaya... Och creme fraiche finns ju alltid hemma så blir man sugen på nåt gott är det bara att mixa! smile.gif
Blomstertanten
Mycket godare med gräddglass ! wub.gif
Vispa grädde o blanda i frusna bär. Enkelt o supergott ! rolleyes.gif wub.gif
Bettis
Det lät himla gott!! wacko.gif
Blomstertanten
Vill man ha vaniljglass kan man blanda i vanilsocker.
Ska nog testa om det inte funkar med vaniljvisp oxå
kristerh
CITAT (askar @ 11-02-2007, 13:28)
ansvarig påstod att man inte hade den avancerade utrustning som behövdes. blink.gif wink.gif

tvivlar på detl wink.gif vad har de för specialutrustning som de svenska glassfabrikerna inte har wink.gif de tänker nog enbart med plånboken, det är billigare med jättefabriker o frakt än att producera i sverige wink.gif
karjo
CITAT (Blomstertanten @ 12-02-2007, 14:21)
Vill man ha vaniljglass kan man blanda i vanilsocker.
Ska nog testa om det inte funkar med vaniljvisp oxå

Vanlijvisp funkar kanon! Den brukar vi köra med, ibland med krossad daim i! smile.gif
aanderss

är godare
myskmadra
Förr när det fanns små mejerier lite varstans så gjorde de glass på ortens
mjölk/ grädde! Jag har sextiotalist som jag är faktiskt hunnit smaka. MUMS!
myskmadra
Istället för glass kan man göra följande: (om man äger en stavmixer)
Mixa nån dl frysta jordgubbar, 1 dl äppeljos( helst Kiviks med fruktköttet kvar), en rejäl klick matlagningsyougurt och ca 1 dl vatten.! Mums!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon