|
Brukar du köpa GB glass? Har du tänkt på hur lång väg den fraktas på dieseldrivna lastbilar innan den når din kiosk/butik. Hörde idag på nyheterna att den fraktas hundratals mil från olika fabriker runtom i Europa.  Konstigt att man inte kan tillverka den inom landet... ansvarig påstod att man inte hade den avancerade utrustning som behövdes.
Jag äter nästan aldrig glass, men däremot vräker jag i mig kopiösa mängder frukt. Lika illa det ju!!!!
CITAT (stina @ 11-02-2007, 13:36) Jag äter nästan aldrig glass, men däremot vräker jag i mig kopiösa mängder frukt. Lika illa det ju!!!!  Men frukten skeppas väl till största del... tror jag.
CITAT (askar @ 11-02-2007, 14:44) CITAT (stina @ 11-02-2007, 13:36) Jag äter nästan aldrig glass, men däremot vräker jag i mig kopiösa mängder frukt. Lika illa det ju!!!! :( Men frukten skeppas väl till största del... tror jag.  Ja det har du ju rätt i.... Men det är ju väldigt långa sträckor i alla fall. Svårt det där med att försöka vara miljömedveten. Hur går det för länderna som producerar vissa varor om vi slutar köpa dom. Hmmm - hur man än vänder sig har man ändan bak....
CITAT (stina @ 11-02-2007, 13:48) CITAT (askar @ 11-02-2007, 14:44) CITAT (stina @ 11-02-2007, 13:36) Jag äter nästan aldrig glass, men däremot vräker jag i mig kopiösa mängder frukt. Lika illa det ju!!!!  Men frukten skeppas väl till största del... tror jag.  Ja det har du ju rätt i.... Men det är ju väldigt långa sträckor i alla fall. Svårt det där med att försöka vara miljömedveten. Hur går det för länderna som producerar vissa varor om vi slutar köpa dom. Hmmm - hur man än vänder sig har man ändan bak....  Så är det... nu är ju inte jag en som tänker sååå förfärligt mycket på vad jag äter, förutom att jag i möjligaste mån köper närproducerat. Huvudsaken att det smakar gott, men just glass (som jag nästan aldrig stoppar i mun)... kändes konstigt att den fraktas så långa vägar.
Jag köper glass från Kling.  Vet inte vart den produceras.
CITAT (faith @ 11-02-2007, 13:55) Jag köper glass från Kling.  Vet inte vart den produceras. :unsure: Sagt och gjort, Harry skred till verket och skapade ett eget originalrecept. Året var 1950. Sedan dess har hans glassfabrik i Mariestad tillverkat läcker glass efter samma grundrecept.
Stod att läsa på sidan.
CITAT (askar @ 11-02-2007, 13:58) Sagt och gjort, Harry skred till verket och skapade ett eget originalrecept. Året var 1950. Sedan dess har hans glassfabrik i Mariestad tillverkat läcker glass efter samma grundrecept.
Stod att läsa på sidan.  Vad bra!  Jag läste nämligen på sidan att företaget ägs av Falköpings mejeri numera och då tänkte jag att de kanske flyttat produktionen. Men så var det inte då.
Köper bara mjukglass
bor strax brevid glassfabriken här, så jag köper glass där...(triumfglass)
Piccante
11-02-2007, 19:52
CITAT (pejori @ 11-02-2007, 15:48) bor strax brevid glassfabriken här, så jag köper glass där...(triumfglass)  Jag är inte speciellt förtjust i glass men har jag vägarna förbi Sävedalen så stannar man givetvis och köper Triumfglass Annars är Klings glass riktigt god oxå. Något dyrare än GB men när jag inte äter det så ofta spelar det ingen roll.
ingrid fuxwall
11-02-2007, 22:13
CITAT (Leocarpus @ 11-02-2007, 20:52) CITAT (pejori @ 11-02-2007, 15:48) bor strax brevid glassfabriken här, så jag köper glass där...(triumfglass)  Jag är inte speciellt förtjust i glass men har jag vägarna förbi Sävedalen så stannar man givetvis och köper Triumfglass Annars är Klings glass riktigt god oxå. Något dyrare än GB men när jag inte äter det så ofta spelar det ingen roll. När jag bodde i Göteborg och hade vägarna förbi brukade jag slinka in och köpa glass, just där. ingrid
Fizzgigg
12-02-2007, 09:07
Jag truntar i glass utan tar kesella med jordgubb/limesmak eller vaniljsmak, kör en näve halvtinade bär i mixern och rör ner i kesellan. Både nyttare och godare än glass.
Glass är livet - inget liv utan glass! Jag äter mest GB:s och SIA
TV-Tinas glass är jättelätt att göra men ursmaskig! (Ser att det står Niklas mat på sidan men det är Tinas glass.) Brukar frysa ner frukt som blir över - bananer, mango, papaya... Och creme fraiche finns ju alltid hemma så blir man sugen på nåt gott är det bara att mixa!
Blomstertanten
12-02-2007, 14:12
Mycket godare med gräddglass ! Vispa grädde o blanda i frusna bär. Enkelt o supergott !
Det lät himla gott!!
Blomstertanten
12-02-2007, 14:21
Vill man ha vaniljglass kan man blanda i vanilsocker. Ska nog testa om det inte funkar med vaniljvisp oxå
kristerh
12-02-2007, 14:31
CITAT (askar @ 11-02-2007, 13:28) ansvarig påstod att man inte hade den avancerade utrustning som behövdes.  tvivlar på detl  vad har de för specialutrustning som de svenska glassfabrikerna inte har  de tänker nog enbart med plånboken, det är billigare med jättefabriker o frakt än att producera i sverige
CITAT (Blomstertanten @ 12-02-2007, 14:21) Vill man ha vaniljglass kan man blanda i vanilsocker. Ska nog testa om det inte funkar med vaniljvisp oxå Vanlijvisp funkar kanon! Den brukar vi köra med, ibland med krossad daim i!
aanderss
20-02-2007, 11:33
 är godare
myskmadra
20-02-2007, 12:46
Förr när det fanns små mejerier lite varstans så gjorde de glass på ortens mjölk/ grädde! Jag har sextiotalist som jag är faktiskt hunnit smaka. MUMS!
myskmadra
21-02-2007, 15:30
Istället för glass kan man göra följande: (om man äger en stavmixer) Mixa nån dl frysta jordgubbar, 1 dl äppeljos( helst Kiviks med fruktköttet kvar), en rejäl klick matlagningsyougurt och ca 1 dl vatten.! Mums!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|