Full version: Enkelt växthus?
Tobb
Vilket är det bästa sätt att göra ett växthus med storleken på ca 7,5x4,5 meter?

Förra året hade jag rättviksknutar och Vp-rör, och det funkade jättebra! Hade huset på ca 2x7meter. Med fiberduk ovanpå.

Men i år så vill jag ha lite större. Ni som har så mycket erfarenhet här inne, rekomendera gärna något som jag kan bygga, och gärna inte så dyrt smile.gif
AndreasBlomquist
Gurkan har ju byggt två egna växthus som verkar fungera väldigt bra. Kolla i hans trådar här i forumet
Tobb
De har jag sett wub.gif Men vet inte om jag orkar vara så seriös... unsure.gif
För det ser ut att ta lite mer tid än vad jag hade planerat *skäms*
Katti med torpet
Det var då inga dåliga krav biggrin.gif
Enklare och billigare än vad Gurkan har gjort tror jag knappast är möjligt, rätta mig om ni har några bättre idéer.
Vill du dessutom ha en spännvidd på 4,5 m måste du nog ta till lite kraftigare hanbjälkar och takhöjden lär också bli rätt hög om du skall få vettig lutning på taket. Sammantaget ställer det ju faktiskt krav på konstruktionen, inget man hafsar ihop på en kafferast.
En mer lång-smal form minskar kraven på konstruktionen då det det inte blir samma spännvidder och takhöjd men principen och byggmaterialet är nog fortfarande detsamma, dvs reglar och plast.
Gurkan
Kan du inte bygga ett bredare "skelett" av VP rör, som ett fiskben ? Fiberduk går tydligen att få tag på upp till ganska stora bredder.

Om inte "knutarna" passar så kan du ju göra egna av träklossar och ett 15mm borr.

Se upp så att hela härligheten inte blåser bort bara !! laugh.gif
KURT
Jag tror också att man kan bygga större med VP rör, om man bara fäster rören i varandra. Vill man ha kraftigare rör så kan man använda bevattningsrör i plast eller metall (det går att börja även kraftiga metallrör). Tunnelformen är definitivt enkalst att bygga med.
Eva i Skåne
CITAT (Gurkan @ 16-02-2007, 02:15)
Kan du inte bygga ett bredare "skelett" av VP rör, som ett fiskben ? Fiberduk går tydligen att få tag på upp till ganska stora bredder.

Om inte "knutarna" passar så kan du ju göra egna av träklossar och ett 15mm borr.

Se upp så att hela härligheten inte blåser bort bara !! laugh.gif

Har ditt stått pall för våra skånska stormar Gurkan? Det har jag funderat på flera gånger.
Tobb
Det får nog bli vp-rör i år också. Men det kommer bli lite bredare än vanligt.
Men till nästa år skulle det vara bra att bygga ett liknande som Gurkan har smile.gif
uno
VP-rören blir stabilare/styvare om Du trycker i armeringsjärn. Med den bredden på huset kommer Du ifrån att få allt för högt hus genom att bygga två tak jämte varandra. ^^
Gurkan
CITAT (Eva i Skåne @ 16-02-2007, 15:25)
Har ditt stått pall för våra skånska stormar Gurkan? Det har jag funderat på flera gånger.

Det står kvar oskadat ... tackar som frågar ! smile.gif Det lutar lite lite österut men inte så att det stör ... laugh.gif

Tobb : Det finns tjockar VP-rör än de vanliga 15mm, 22mm tror jag de är, har dock inte sett längre än 3m men det kanske finns.

Lycka till med ditt bygge
Tobb
Tack smile.gif
Mitt som jag hade 2006 var i 16mm, och det klarade "stormarna" som var bara att det böjde sig för vindnen just då ohmy.gif
Om jag är lat så blir det 16mm igen för då kan jag köpa fäärdiga knuter som det bara är att stoppa in dem i. Men det kanske inte är så svårt att borra lite träbitar också *skäms*

Ska nog klura lite till, kanske gör en enkel konstruktion av ribbor eller så unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon