Full version: Bygglov?
ABBA
Drömmer om en lite atelje på tomten, inte mycket större än en friggebod...

Är det någon som vet om man måste hålla visst avstånd till tomtgränser etc? Jag bor i villaområde, ej radhus... smile.gif
Hmpf
4m från tomtgänsen sist jag kollade (förra året) ska du bygga närmare ska grannarna ge sitt medgivande (bäst skriftligt).
Vill man nära grannsämjan så informerar man grannarna ändå och hör hur det faller sig så att säga.
Alba
Jag har själv lite funderingar och hittade detta på Vi i Villa.

Här kan du läsa om friggebod
RibesRubusVitis
Sedan finns det ju planer att öka storleken på friggebodar från 10 till 15 kvadratmeter, vilket kan vara en god nyhet. Hur långt det ärendet kommit, har jag tyvärr inte uppfattat.
Alba
CITAT (Hmpf @ 11-02-2007, 16:38)
4m från tomtgänsen sist jag kollade (förra året) ska du bygga närmare ska grannarna ge sitt medgivande (bäst skriftligt).
Vill man nära grannsämjan så informerar man grannarna ändå och hör hur det faller sig så att säga.

En granne hos oss skulle sätta upp en friggebod och ville ställa den mot staketet som gränsar till nästa tomt.
Grannen sa nej så det blev ingen friggebod.

Säkrast är att prata med grannen och det går ju också att ringa till kommunens byggnadskontor och fråga vad som gäller just i din kommun.
fruberglund
CITAT (Hmpf @ 11-02-2007, 16:38)

4,5 meter är det väl? Eller är det ändrat?

Vi kommer bygga en friggebod och uteplats precis innanför järsgården på våran nya tomtdel men det kommer vi skriva papper på med markägaren ifall det skulle bli nåt strul sen.

Folk kan bli osams, de kan flytta osv. och finns det inte papper då kan det bli problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon