Ramoth
Det finns en tråd om belysning här någonstans, men jag hittar den inte...

Ska skaffa mer växtbelysning och funderar på vad som är bäst.
Det ska vara över ett bord framför ett litet östfönster.
Har tittat på lysrörsarmatur från Willab - har en sådan ramp sedan tidigare - men funderar på om ett billigare alternativ kan fungera lika bra.
(ca 900:- för en ramp inkl. lysrör och frakt är ganska mycket pengar!)

Om jag förstått/kommer ihåg det som skrivits här tidigare rätt så är det viktigaste inte själva rampen (även om den kan hjälpa till att ta tillvara ljuset så bra som möjligt), utan vilka lysrör man använder.

Willab skriver om "lysrör med fullvärdigt färgspektrum" De berättar dock inte vad det är för speciella rör. (Min pelagoner vill inte låta mej låna deras lysrör för inspektion ... laugh.gif )
Här vill jag minnas att jag läst att lysrör med kallvitt eller vitt sken skulle vara bra?

Har hittat en "Butiks- & industriarmatur" hos Jula vars reflektor ser helt ok ut för ändamålet Jula postorder (artikel nr.420-266 2x36W för den som vill kolla & kanske använda sig av min idé)
Till den här rampen lär man få fixa elsladd själv och även ordna med upphängning, men det är inga oöverstigliga hinder eller särdelse dyrt.
Lysrören de har är något de kallar för "Interna" - vad nu det innebär, White och Cool White (undrar varför de använder engelska?)

Eller ska man skaffa någon form av speciallysrör - vad ska det vara i så fall?

Ps...
Såg att det här blev långt och tänkte fortsätta att fundera kring tidig sådd i annan tråd, men kan inte ändra i rubriken ... mad.gif
Håller mej till belysningsfunderingen här i alla fall.
Alba
Här har du lite läsning. Det blir mycket att ta in - Lycka Till

Här finns en länk om belysning

Här är ännu en länk
Ramoth
jösse amalia !
Jag har läst i en timme laugh.gif

TACK!
kerstin z5-6
Som du ser har du valt ett rätt DYRT alternativ -försök att få tag på en billig armatur -gärna en för 58 w rör -det finns fler sådana sorter ..
TLD 840 eller Osram 900 seriens rör kostar 60-kr st och är utmärkta till plantuppdragning
De har kallvitt sken -daglysrör
Avstånd till plantorna 10 -15 cm
tid 14 -16 tim /dygn
sen är det bara att köra smile.gif
Lady Hamilton
Jag anväder mig av bl.a. Willabs armaturer och de är väldigt bra (lite dyra men inget krångel eller 'tjaffs' vid upp hängning som det ofta kan bli med andra armaturer som har 'snefördelad vikt )
Lysrören som Willab har är Philips Master TLD 840 och är på 36W eller 58W. Dessa lysrör finns att köpa ute på vanliga lysrörs affärer för ca 60 kr. Varför vissa affärer INTE har dem är just för att det finns så OÄNDLIGT många andra fabrikat och sorter wacko.gif Men eftersom de fungerar alldelens 'ypperlig' även som VANLIGA lysrör (-sånna som icke odlarna har i sina tak o bänk belysningar) så finns det inget hinder att "vanliga" el-affärer saluför dem laugh.gif Jag t.ex. har fått hela 'byn' att ändra lysrörs fabrikant wub.gif "Min" elfirma har sonika bytt sitt sortimen till Philps så ALLA deras kunder skall vara nöjda biggrin.gif Nu behöver de inte "special" beställa utan nu gör de stora inköp på direkten. Och det var efter att jag påtalade mitt problem med att måsta beställa lysrör för 95:-/st och dessutom måsta betala 95:- i frakt från Willab. "Grabbarna" tyckte att det var onödigt och istället bytte de "sortiment" och vad jag vet så är alla glada och nöjda laugh.gif
Alba
CITAT (Ramoth @ 11-02-2007, 17:02)
jösse amalia !
Jag har läst i en timme laugh.gif

TACK!

Det har jag också gjort. Och nu går det runt så nu vet jag varken ut eller in.
Ska nog sova på saken. biggrin.gif biggrin.gif
Ramoth
Tackar kerstin z5-6 och Hamilton för bra info!!!
Efter den första timmens läsande gick det verkligen runt i mitt huvud också laugh.gif, men nu är det något lite klarare biggrin.gif
kerstin z5-6
Haha- Hamilton har förändrat en hel by s lysrörsvanor !Det är mer än vad jag kan påstå ... fast på lokala Jernhandeln -där man köper jord ,säljs numer enbart älgpåsarna hasselfors såjord .. orsak -En viss kommodora har varit där o ryat så många gånger att de gav efter smile.gif

blink.gif blink.gif blink.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lady Hamilton
Fortsätt at fråga du tongue.gif Vi svarar laugh.gif
fruberglund
CITAT (Hamilton @ 11-02-2007, 17:40)
Lysrören som Willab har är Philips Master TLD 840 och är på 36W eller 58W. Dessa lysrör finns att köpa ute på vanliga lysrörs affärer för ca 60 kr.

Jag betalade bara 41:-/styck på Elkedjan. Tänkte köpa TLD 965 först eftersom Kerstin sa att de var bäst i en annan tråd men prisskillnaden låg på 30:- (de kostade 71:-/st) och eftersom jag skulle ha 10 st så blev det ju stor skillnad.

Hade dock TLD 840 förra året och de funkade utmärkt så jag tänkte att skillnaden mellan dessa 2 inte var så stor...plantorna lär ju inte lida i alla fall laugh.gif

Armaturer köpte jag på Blocket, kolla där.
Lady Hamilton
CITAT (fruberglund @ 11-02-2007, 18:14)
...Philips Master TLD 840....
....... TLD 965 .........

Rören är LIKA bra. 'Grejjen' är att jag har "fastnat för" och lättast får tag i Philips. Kestin inhandlar 'sina' rör ca 29 mil längre bort ( laugh.gif ) och får lättare tag i "965" där hon bor. Men huvudsaken är att rören bör ha KALLVITT-sken. Men när någon frågar VILKET rör VI använder oss av, så talar vi naturligtvis om det.
kerstin z5-6
EXAKT -NU var du tydlig och bra Hamilton ! smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon