Ska skaffa mer växtbelysning och funderar på vad som är bäst.
Det ska vara över ett bord framför ett litet östfönster.
Har tittat på lysrörsarmatur från Willab - har en sådan ramp sedan tidigare - men funderar på om ett billigare alternativ kan fungera lika bra.
(ca 900:- för en ramp inkl. lysrör och frakt är ganska mycket pengar!)
Om jag förstått/kommer ihåg det som skrivits här tidigare rätt så är det viktigaste inte själva rampen (även om den kan hjälpa till att ta tillvara ljuset så bra som möjligt), utan vilka lysrör man använder.
Willab skriver om "lysrör med fullvärdigt färgspektrum" De berättar dock inte vad det är för speciella rör. (Min pelagoner vill inte låta mej låna deras lysrör för inspektion ...

Här vill jag minnas att jag läst att lysrör med kallvitt eller vitt sken skulle vara bra?
Har hittat en "Butiks- & industriarmatur" hos Jula vars reflektor ser helt ok ut för ändamålet Jula postorder (artikel nr.420-266 2x36W för den som vill kolla & kanske använda sig av min idé)
Till den här rampen lär man få fixa elsladd själv och även ordna med upphängning, men det är inga oöverstigliga hinder eller särdelse dyrt.
Lysrören de har är något de kallar för "Interna" - vad nu det innebär, White och Cool White (undrar varför de använder engelska?)
Eller ska man skaffa någon form av speciallysrör - vad ska det vara i så fall?
Ps...
Såg att det här blev långt och tänkte fortsätta att fundera kring tidig sådd i annan tråd, men kan inte ändra i rubriken ...

Håller mej till belysningsfunderingen här i alla fall.