Full version: Kompost inomhus
Rosengeranium
Jag funderar just på att sätta upp en kompost inomhus eftersom jag bor i lägenhet. Sedan min barndom i kolonistuga har jag stor respekt för alla kompostmonster, och tänkte förbereda mig ordentligt innan jag ens försöker. Ni som provat här på Odla.nu, vad har ni för erfarenheter? Vad är det jag ska göra, vad är det jag inte ska göra och har ni några smarta lösningar?

Komposten ska räcka till en 2 1/2personersfamilj (två vuxna och en tvååring), och dessutom kunna ta emot en del "restmassa" från mina grönsaksodlingar i fönsterbänkarna. De sistnämnda ligger just nu i startgroparna, men får jag snurr på det hela kommer det att bli mycket jord och växtrester som ska tas om hand.

Något som jag också undrar över och vill ha tips om är vad man gör av den färdiga komposten. Jag vill ju inte hamna i situationen att jag plötsligt har mängder utmärkt kompost som blir liggande bara för att jag inte vet hur man använder den tongue.gif .
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att det är maskkompost du menar för det är det enda alternativet jag vet som används inomhus. Det som bildas i maskkomposten är ganska näringsrikt men det går bra att pytsa ut till krukväxterna som näring.

För en 10år sedan så fanns det en massa maskkomposter och liknande på trädgårdsmässorna men under senare år har jag inte sett en enda men det verkar gå att köpa på nätet samt man kan ju göra egna maskkomposter av brödbackar och liknande.

På denna sida hittar man en del info.

Här finns också lite tips
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon