Ramoth
Har läst om att ni driver upp både perenner och utplanteringsväxter redan nu. Uppenbarligen inte i växthus?

Hur bär ni er åt?
Var har ni dom?
Hur lyckas ni med temperatur och ljus?????

Någon håller på att plantera om sina tomater och en annan sina kungsljus.
NU blink.gif
Erkänner - fattar nada!
(men blir väldigt, väldigt nyfiken!)
Iza
Jag har mina i ett rum på övervåningen med lysrör över och ingen värme på ca 15C.
Fungerar jättebra.
ewa zon 3
Drar upp mina plantor under lysrör i ett uterum som jag håller en temperatur på ca +10-15 grader med en liten byggfläkt. Sen längre fram i vår blir det naturligtvis varmare
I år har jag utökat med 4 st 2x58W lysrör
Här bilder från förra året smile.gif

/Ewa
Lady Hamilton
Och jag driver upp mina växter i ett vinterisolerat uterum. Jag använder mig av timrar som sköter ljuset, temostater som känner av temperatur och 'sköter' fläktarna och ett minivatten fall som sköter fukten. Mini drivhus för sådder som kräver värme för att gro
Inget märkvärdigt alls............ laugh.gif
kerstin z5-6
och jag plågas under ett sabbats år sad.gif
Fast i vanliga fall hade jag gjort annat nämligen sått:
200 sorter eller( fler) perenner , några anueller och tropiska växter brukar jag driva varje år
Jag har numera Vinterträdgård att ha dem i , med fläkt, många lysrör-28st ,bra bord, hög luftfuktighet (damm inne med fisk) och idealtemp +15 dagtid- varmare under rör -+11 -12 nattetid -(golvvärme-kan utnyttjas till värmekrävande saker)

men jag drev allt i min svala gamla källare förr , enkla bord och 5-6 lysrör i början ..

Tyvärr har har inte någon vidare karaktär -så det gick fort utför med antalet sådder , lysrör och frögalenskaper
Nu kan jag flytta ut allt i stort växthus i mitten av mars

jag har ett album frösådd med lite tips om du har lust att titta smile.gif

Frösådd i norr

man kan även odla allt i sitt kök -det finns det bevis för här ibland odlarna laugh.gif

ps Idag kom äntligen lite fler fröer ..
är kanske uppe i en tiondel av vad jag brukar så .. stööön ..
Jag vårdar ihjäl de få jag har biggrin.gif biggrin.gif
Alba
Jag visade min sambo dina bilder Kerstin. Jag sa åt honom att du kan ju vara lugn, jag har ju bara ett bord med fröer.
Han påstår att nu blev han ännu mer oroad när han ser hur det kan utvecklas. biggrin.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Finns klubb här för oroliga sambos ,(tyvärr-ännu bara för män)

de skulle nicka virituellt instämmande...

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
malin72
och jag håller än sålänge bara till i vardagsrummet laugh.gif laugh.gif laugh.gif men har ju fattat nu att jag inte får plats så.....jag har andra planer på gång rolleyes.gif

som det är redan behöver jag minst en likadan hylla vid sidan av tongue.gif tongue.gif
Limeblossom
Ramoth....visst är dom duktiga?! Och helt galna smile.gif Jag håller mig till en mycket mycket mycket mindre skala och är inte ett dugg avis på dammar och vattenfall och ljuger inte alls nu....smile.gif
Ramoth
Härligt !

Ni verkar vara lika galna i att så och föröka plantor som jag är när det gäller mina kissar

Mycket inspirerande .... ska nog inte visa den här sidan för maken ....
kerstin z5-6

åja -det här är också en snygg frösådd
Lady Hamilton
Och här är mina 'perenner':)

Limeblossom
Knasiga ni är biggrin.gif Mitt "kattgräs" håller sig i källaren nu för tiden, hon gillar varken barn eller hund så där jättemycket. Men med ålderns rätt antar jag, hon blir 12 i vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon