mrsgreen
11-02-2007, 16:28
Hejsan
Min passonsblomma från förra sommaren har klarat vintern, nu ser den vissen och trist ut men den lever.
När ska jag klippa ner den, hur mycket och när efter klippningen ska jag plantera om den??
Eva i Skåne
12-02-2007, 17:57
Hoppas du ursäktar fru Grön, att jag hänger på med en liknande fråga.
Jag har också en övervintrad passionblomma. Jag tycker min ser ganska fräsch ut ännu, även om den tappat en del blad. Den har skjutit iväg långa skott nu efter nyår, säkert uppåt halvmetern långa. Ska den ändå klippas ner?
MammaMattsson
12-02-2007, 18:57
När jag hade passionsblommor ( nu har vi flyttat så det finns inte plats...) så klippte jag ned dem i mars, och lämnade ca 50-60 cm kvar, jag väntade tills de hade återhämtat sig och visade tillväxt, sedan planterade jag om dem. Jag klippte mycket, och det verkade de inte ta skada av. Men rankorna var då alltså i en del fall ett par meter...
Jag gjorde alltså inte båda sakerna samtidigt.
Det gick bra att ta sticklingar av det gröna som jag tog bort.
Alexander-VG-zon3
12-02-2007, 19:15
passiflora edulis klippte jag ner i höstas , mina på friland sover än och den andre ska jag klippa ner till våren och ska plantera om den nu den 22feb .
som MammaMattsson sa
så jag tycker det verkar fungera bara jag planterar om först men det kvittar någ bara man inte gör det samtidigt
mrsgreen
13-02-2007, 16:06
Idag klippte jag ner de grenar som torkat så där blev kvar fyra riktigt tjocka slingergrenar och på de hade några tunna grenar växt ut.
Den ser lite mager ut och tråkig med bladen är gröna ialla fall.
Men den ska inte klippas ner mer??
Så jag kan plantera om den i mars-april??
Alexander-VG-zon3
13-02-2007, 16:18
CITAT (mrsgreen @ 13-02-2007, 16:06)
Idag klippte jag ner de grenar som torkat så där blev kvar fyra riktigt tjocka slingergrenar och på de hade några tunna grenar växt ut.
du kan plantera om den under sportlovs veckan och framåt , jag tar alla mina växter den 22feb och planterar om
mrsgreen
13-02-2007, 16:27
CITAT (flaxss @ 13-02-2007, 16:18)
CITAT (mrsgreen @ 13-02-2007, 16:06)
du kan plantera om den under sportlovs veckan och framåt , jag tar alla mina växter den 22feb och planterar om
Tack och tack...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.