Full version: Passionsblomma
mrsgreen
Hejsan
Min passonsblomma frn frra sommaren har klarat vintern, nu ser den vissen och trist ut men den lever. biggrin.gif
Nr ska jag klippa ner den, hur mycket och nr efter klippningen ska jag plantera om den??
Eva i Skne
Hoppas du ursktar fru Grn, att jag hnger p med en liknande frga.
Jag har ocks en vervintrad passionblomma. Jag tycker min ser ganska frsch ut nnu, ven om den tappat en del blad. Den har skjutit ivg lnga skott nu efter nyr, skert uppt halvmetern lnga. Ska den nd klippas ner?
MammaMattsson
Nr jag hade passionsblommor ( nu har vi flyttat s det finns inte plats...) s klippte jag ned dem i mars, och lmnade ca 50-60 cm kvar, jag vntade tills de hade terhmtat sig och visade tillvxt, sedan planterade jag om dem. Jag klippte mycket, och det verkade de inte ta skada av. Men rankorna var d allts i en del fall ett par meter...

Jag gjorde allts inte bda sakerna samtidigt.

Det gick bra att ta sticklingar av det grna som jag tog bort.
flaxss
passiflora edulis klippte jag ner i hstas , mina p friland sover n och den andre ska jag klippa ner till vren och ska plantera om den nu den 22feb .

som MammaMattsson sa

s jag tycker det verkar fungera bara jag planterar om frst men det kvittar ng bara man inte gr det samtidigt
mrsgreen
Idag klippte jag ner de grenar som torkat s dr blev kvar fyra riktigt tjocka slingergrenar och p de hade ngra tunna grenar vxt ut.
Den ser lite mager ut och trkig med bladen r grna ialla fall.

Men den ska inte klippas ner mer??
S jag kan plantera om den i mars-april??
flaxss
CITAT (mrsgreen @ 13-02-2007, 16:06)
Idag klippte jag ner de grenar som torkat s dr blev kvar fyra riktigt tjocka slingergrenar och p de hade ngra tunna grenar vxt ut.

du kan plantera om den under sportlovs veckan och framt , jag tar alla mina vxter den 22feb och planterar om
mrsgreen
CITAT (flaxss @ 13-02-2007, 16:18)
CITAT (mrsgreen @ 13-02-2007, 16:06)

du kan plantera om den under sportlovs veckan och framt , jag tar alla mina vxter den 22feb och planterar om

Tack och tack...
smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon