Diana
Jag kommer att få ett växthus i år och jag vet ej hur det skall förankras i marken? Räcker det att köra ned sockeln och sätta växthuset på det? blink.gif Eller måste man använda tegelstenar eller betong för att göra tamen och setan sätta växthuset på det. Vad är bäst, smartast, vettigast osv.... wacko.gif
Lena i Torslanda
Det bästa är att gjuta fast sockeln. Mitt växthus är fastgjutet i hörnen och mitt på långsidan.
Vid riktigt starka vindar krävs det ordentlig förankring annars hittar du växthuset hos grannen.
Åsa, mälardalen zon 2
Är det glas i växthuset så står det kvar även vid starka vindar. Mitt är inte fastgjutet.

Det jag skulle vilja ha dock är någon slags mur längst ner, växthuset är ganska lågt som det är, lite högre tak hade gjort allt mer lättarbetat.
Lena i Torslanda
Ingen garanti att det står kvar även om det är glas. Kompisens växthus for iväg när Gudrun blåste som värst. Några glas blåste sönder och det räckte för att vinden kunde välta hela alltet (det var 10 kvm.)
Diana
CITAT (Lena i Torslanda @ 11-02-2007, 16:48)
Det bästa är att gjuta fast sockeln. Mitt växthus är fastgjutet i hörnen och mitt på långsidan.
Vid riktigt starka vindar krävs det ordentlig förankring annars hittar du växthuset hos grannen.

Tack Lena för detta! Jo det kommer att vara glas och ej polycarbonat. smile.gif
Diana
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,11-02-2007, 16:51)
Är det glas i växthuset så står det kvar även vid starka vindar. Mitt är inte fastgjutet.

Det jag skulle vilja ha dock är någon slags mur längst ner, växthuset är ganska lågt som det är, lite högre tak hade gjort allt mer lättarbetat.

Min man är Engelsman och då är det en tegelmur som gäller innan växthuset monteras på. Men vad jag inte förstår (men det löser nog sig när den dagen kommer) är hur man färankrar sockeln (om man då behöver en) på tegelstenarna? huh.gif
Jonas70
Mitt växthus hade gjutjärn monterat i sockeln. Antingen kan man ju gjuta fast det i plintar, eller som i ditt fall gjuta fast sockeln i tegelgrunden.
Diana
CITAT (Jonas70 @ 12-02-2007, 09:51)
Mitt växthus hade gjutjärn monterat i sockeln. Antingen kan man ju gjuta fast det i plintar, eller som i ditt fall gjuta fast sockeln i tegelgrunden.

Tack för det! biggrin.gif
uno
Gräv ett hål i varje hörn. På byggmarknaden finns gjutrör som du använder för att gjuta fast grundramen i. Låt ramen vila på dessa papprör och bygg upp växthuset först därefter fyller Du på med bruk i rören. Så gjorde jag.
Jonas70
CITAT (uno @ 13-02-2007, 15:06)
Gräv ett hål i varje hörn. På byggmarknaden finns gjutrör som du använder för att gjuta fast grundramen i. Låt ramen vila på dessa papprör och bygg upp växthuset först därefter fyller Du på med bruk i rören. Så gjorde jag.

Och jag gjöt fast grunden innan jag byggde växthuset. Det finns många sätt att göra det på, och alla verkar fungera lika bra wub.gif
Ardisia
Och jag har trä (trall) golv i mitt växthus. Golvet är förankrat i nedgrävda betongplintar. Hela mitt hus är i trä.
Jonas70
CITAT (Ardisia @ 05-03-2007, 15:59) *
Och jag har trä (trall) golv i mitt växthus. Golvet är förankrat i nedgrävda betongplintar. Hela mitt hus är i trä.

Inget glas alls? wink.gif
Ardisia
Den var bra rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon