Full version: Cedergrens
Merlin
Jag har precis beställt rosor av Cedergrens för första gången. Nån som har erfarenhet av dom angående servis, fraktavgifter och sånt?
Vilken smaskig katalog dom har - ville ha allt tongue.gif rolleyes.gif
Elisabeth P
Du menar inte att du hamnat i rosträsket ochså tongue.gif

Tur att jag inte hittat dit ännu. Jag kommer ha tillräckligt stora problem att få plats med allt ändå. laugh.gif
Det finn bara såååå mycket vackert wub.gif och det vart man än tittar blink.gif

Lisa
kerstin z5-6
åhhh , minns min första katalog från Cedergrens -ingen beskriver på ett så poetiskt sätt rosor som gamle Herr C...
Är bara nöjd med allt jag fått därifrån -flera av de rosorna är nog 8 år nu
Mest gallicor och gammaldags rosor
Servicen är bra , priset lite högre än Rosenposten , men sortimentet av speciella rosor mycket stort , vissa finns bara där
Vilka ska du ha ?
Ylva i Dalarna
wub.gif
Jag har bara goda erfarenheter av Cedergrens...jag mins också mina första köp därifrån...jag mins fortfarande doften av jord och rosor när jag planterade dem, och mina högt ställda förväntningar...(hade aldrig odlat rosor tidigare då, för ca 15 år sen) jag flyttade sen och tog rosor med mig och odlar nu flera av dessa gamla godingar i zon 7 fast de inte är härdiga mer än i 5 egentligen. De blir inte så stora...men aahhh!

Ylva
Merlin
CITAT (Lisa:) @ 11-02-2007, 17:04)

Tur att jag inte hittat dit ännu. Jag kommer ha tillräckligt stora problem att få plats med allt ändå. laugh.gif
Det finn bara såååå mycket vackert wub.gif och det vart man än tittar blink.gif

Lisa

Jo jag har hamnat där ....också rolleyes.gif tongue.gif
De andra träsken är hoyaträsket, pelargonträsket, pauliaträsket, krydd- och medicianalväxtträsket, begoniaträsket, epiphyllumträsket, köksväxtträsket, den stora perennasumpen och nu slutligen rosträsket laugh.gif laugh.gif har säkert glömd en massa dessutom rolleyes.gif
Merlin
De jag beställde nu är
*Madame Sancy de Parabere
*Eugenie Guinoisseau
*Trier
*Robin Hood

Önskar mig dessutom
Martin Frobisher, William Baffin, Lyckefynd, Raubritter, Thisbe, Wilhelm, Jaques Cartier, Rose de Quatre Saisins, Duchesse de Rphan, Zephirine Drouhin, Boule de Neige, Nevada.... wub.gif
Mme Hardy och Stanwell Perpetual kommer jag att köpa hos min trädgårdshandlare i vår wub.gif

Har bara ca 20 sorter i nuläget, alldeles för lite...det ska bli att hav av rosor wub.gif
kerstin z5-6
Ahh du har utsökt smak !
Madame Sancy de Parabere-doftar nyutslagna julhyacinter -mmm
*Eugenie Guinoisseau-är på önskelistan
*Trier-ö- lista

*Robin Hood -en fantastisk ros , när den blommar syns inget bladverk -låg och behändig på alla sätt -härdig -har ögonfransar smile.gif

Merlin
Min granne har mozart som liknar Robin Hood men jag tycker att färgen hos Robin är ett strå vassare smile.gif Trier blommar ju under en lååång period och passar överallt och Madame Sancy de Parbere är ljuvlig wub.gif Mossrosor är jag svag för och har jag tur remonterar Eugenie Guinoisseau här i zon 3/4 om sommaren blir bra smile.gif Funderar på att gå med i nån förening...men är egentligen ingen föreningsmänniska så därför tvekar jag....
kerstin z5-6
Rosensällskapet kanske smile.gif
Kajsa
Jag har aldrig beställt via deras katalog, men en del genom diverse trädgårdstidningar både rosor och prärieklematis, prima varor. Man måste väl veta exakt vad man ska ha för rosor då det inte finns bilder i katalog eller någon hemsida, hade dom det skulle dom få en massa konkurrrens av de andra stora rosfirmorna.
Merlin
CITAT (Kajsa @ 11-02-2007, 19:42)
Jag har aldrig beställt via deras katalog, men en del genom diverse trädgårdstidningar både rosor och prärieklematis, prima varor. Man måste väl veta exakt vad man ska ha för rosor då det inte finns bilder i katalog eller någon hemsida, hade dom det skulle dom få en massa konkurrrens av de andra stora rosfirmorna.

Jag har aldrig beställt via deras katalog, men en del genom diverse trädgårdstidningar både rosor och prärieklematis, prima varor
Javisst har dom också många fina clematisar wub.gif habegäret finns men jag avstod - för den här gången. Jag har precis beställt clematis från Estland tillsammans med en annan odlait, där kostade dom som "rottrådar" bara 30 kr smile.gif + frakt. Jag beställde en 7-8 clemmisar + vinrankor, det ska bli kul när dom kommer....
När jag valde sorter använde jag mig av "rosbibeln" Rosor för nordiska trädgårdar + googlade på nätet. Många har jag dessutom sett "i verkligheten" i olika rosarier utomlands. Jag brukar till familjens förskräckelse alltid planera semesterresorna så att vi "råkar" komma förbi såna ställen rolleyes.gif laugh.gif .
Kajsa
Här två ovanliga Prärieklematis, Cedergren för dom sägs klara zon 7

Gazelle

Medley
Dom skulle inte bli mer än 2 m, det fanns en sort till jag ångrar jag inte köpte den med, ev. finns dom i vår igen ?
Men dom vissnar nog ner helt och börjar om, men får se i vår ?
Merlin
Gud så vackra dom är! Drabbas genst av habegär biggrin.gif Den tredje sorten heter Chinook och kan bli upp till 1 m hög. Enligt Cedergrens katalog blir dom andra Gazelle 80cm -120cm och Medley 80 cm - 100cm. Perfekt till klätterrosens nedersta delar enligt Cedergrens och i rabatten.
Kajsa
Så dom finns att köpa, så roligt, men mina blev nog i sommar 1.5 m.
Ganska skira, fint i urnor. Men dom måste ju tåla en massa kyla då.
Elisabeth P
Åhhhhhhhhhh såååååå vackert wub.gif Helt enkelt underbara

Nu får ni inte visa mer fint för då sprängd min ekonomi fullständigt unsure.gif och plats planeringen ska vi bara inte tala om wacko.gif wacko.gif wacko.gif

tur att det kommer fler år tongue.gif

Lisa
fruberglund
CITAT (Kajsa @ 11-02-2007, 21:12)
Här två ovanliga Prärieklematis, Cedergren för dom sägs klara zon 7

Dom skulle inte bli mer än 2 m, det fanns en sort till jag ångrar jag inte köpte den med, ev. finns dom i vår igen ?
Men dom vissnar nog ner helt och börjar om, men får se i vår ?

Ja, visst är de vackra. Jag köpte Chinook och Gazelle. De hann aldrig blomma förra året när jag köpte dem men hoppas de överlevt den här knäppa vintern för de var inte så billiga. De hade små knoppar längst ner nu innan snön kom såg jag. Köpte dem genom Allt om Trädgård tror jag det var.

Ja, det var såna som vissnade ner och började om. Ska bli roligt att se hur de blir.
Kajsa
Fruberglund, jag tittade på " Clematis on the web " Gazelle, Medley och Chinook är gr. 3 klematis, klipps ner senhöst ( ev. vår )
Dom är framtagna av ett företag i Kanada och Poulsen rosor i Danmark.
Chinook var ju söt i mörkblått.
fruberglund
CITAT (Kajsa @ 12-02-2007, 13:24)
Fruberglund, jag tittade på " Clematis on the web " Gazelle, Medley och Chinook är gr. 3 klematis, klipps ner senhöst ( ev. vår )
Dom är framtagna av ett företag i Kanada och Poulsen rosor i Danmark.
Chinook var ju söt i mörkblått.

Jaha. När man köpte dem så stod det att det var som perenner. De vissnade ner och på våren klippte man bort det vissna. Är väl samma sak iofs smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon