|
Elisabeth P
11-02-2007, 17:42
Tittade just över mina anteckningar av förra året. Då tyckte jag att jag som förstagångare sådde rätt mycket Totalt sådde jag 20 sorter 15 sorter kom upp, varav 7 var ettåriga. I år har jag ännu mest sått sådant som ska kylbehandlas. Hittills har det blivit 21 sorter  , hur kom det sig Och ytterligare ca 40 - 50 sorter väntar på att få komma i jorden.  förstår inte alls hur de kom hit till mig  . Men så mycket vackert  , Det måste jag ju bara ta hand om. Var jag sen ska göra av all när jag skolar om det vet jag inte och ännu mindre var jag ska plantera dem. Fast än finns det ganska mycket gräsmatta kvar  , så jag vet vad jag ska göra.................... Dessutom har jag en hel del ettåringar. Men dem ska mina barn få hjälpa mig att ta hand om Lisa
malin72
11-02-2007, 17:45
kerstin z5-6
11-02-2007, 18:12
Elisabeth P
11-02-2007, 18:16
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-02-2007, 18:12) sååå  :D :D r. Ja just det. Det är ju DET jag gör Sååå........r alltså
Helen i Piteå Zon 5
11-02-2007, 18:35
kerstin z5-6
11-02-2007, 18:45
Irene_L
11-02-2007, 19:04
Jag satt ju här och pöste över min goda karaktär, bara 47 sorter  Tills jag la in allt i excel. 128 sorter  Stööön. Mycket gräsmatta, jo just, men ovillig man  I tre rum och kök ska det dessutom dras upp. Räddningen är nog att jag inte sår blomman för dagen längre, den brukar vara 1.5 meter hög och i full blom till påsk hos mig annars /Åsa
kerstin z5-6
11-02-2007, 19:29
Ha Ha  Men du hade snyggaste påskblommorna i hela norrland
Elisabeth P
11-02-2007, 19:33
Blomman för dagen är ju en av de jag ska så Bäst att vänta med den ett tag då. När kan det vara lagom att så den? Visst är det slltför lätt att bara ta fram klickfingret? Lisa
CITAT (Lisa:) @ 11-02-2007, 19:33) Blomman för dagen är ju en av de jag ska så Bäst att vänta med den ett tag då. När kan det vara lagom att så den? Visst är det slltför lätt att bara ta fram klickfingret? Lisa Sent  Jag är så ledsen att kortet försvunnit, annars hade du lyssnat bättre på mig  Påskgardiner, jättemycket snö utanför fönstret och en 2 m hög impomea, i full blom, som skymde hela utsikten /Åsa
Kajsa i Arvika
11-02-2007, 19:51
Men det låter väl jättetrevligt!!! Vem behöver tråkiga gamla påskliljor när man kan ha såååå mycket impomea!!! Ägg kan man dessutom sitta och käka i hörnsoffan!! Köksbord är överreklamerat till annat än frösåddshållare!!
Elisabeth P
11-02-2007, 19:58
Än har jag ju inte sått den, blomman för dagen så än är det lugnt  även om det kan vara trevligt med annorlunda gardiner kan det vara lagom att börja i slutet av mars/ början av april kanske? Lisa
malin72
11-02-2007, 20:05
CITAT (Lisa:) @ 11-02-2007, 19:58) Än har jag ju inte sått den, blomman för dagen så än är det lugnt  :lol: :lol: även om det kan vara trevligt med annorlunda gardiner kan det vara lagom att börja i slutet av mars/ början av april kanske? Lisa ok nu viskar jag jag har aldrig förkultiverat impomea sår dom direkt ute och det går sååååå bra så dom är så pass snabba att det blir fin fint ändå
Margith
11-02-2007, 20:06
Jag sådde Blomman för dagen den 1/5 förra året, inne i mitt kallväxthus. Det var precis lagom Sommarblommor sätter jag ut i mitten av juni. I bättre zon kanske direktsådd är att föredra?
Elisabeth P
11-02-2007, 20:17
1 maj eller direkt sådd Ja, det är då tur att man får reda på saker och ting i tid  annars hade jag säkert sått den med det andra i mars/april Lisa
ewa zon 3
11-02-2007, 20:58
CITAT (Gåsis @ 11-02-2007, 19:28) Jag satt ju här och pöste över min goda karaktär, bara 47 sorter  Tills jag la in allt i excel. 128 sorter Och jag sticker huvudet i sanden och låtsas som om jag inte vet hur många jag sått el ska så i år Men jag tänker ha roligt hela vägen Mitt ordspråk är just nu -Idag är en bra dag att så några frön........ och några till......... /Ewa
Kajsa i Arvika
11-02-2007, 22:37
Maria_z5
11-02-2007, 22:55
Härligt att läsa era inlägg! Jag fattar inte själv hur det hela tiden ökar, eller jo det fattar jag, det är det där pekfingret som ställer till det. Mitt excelark har blivit fullt vilket gav mig grå hår och magsår tills maken talade om hur jag gör fler rader, då blev det plötsligt plats för fler fröer och jordsäckarna åkte fram igen. *moahahaha* (galet skratt) /Maria
kerstin z5-6
11-02-2007, 23:48
när jag hade mitt lilla växthus fick jag Lyfta ut 17 flak /25 plant varje flak -från GOLVET ..o ut i snön -för att överhuvudtaget kunna gå in o vattna-det som stod på hyllor bord och bänkar ..vattningen fick utföras i balansakt på ett ben -
Lars-Olof Arvids
12-02-2007, 10:36
Jag som tyckte att de ca 30 sorterna jag har sått var mycket.  Det blir till att så lite till märker jag!  Kerstin, när du och andra hjälper mig så bra lär jag knappast misslyckas med hälften heller, så platsen får bli en senare fråga! Olle
Maria_z5
12-02-2007, 10:54
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-02-2007, 23:48) när jag hade mitt lilla växthus fick jag Lyfta ut 17 flak /25 plant varje flak -från GOLVET ..o ut i snön -för att överhuvudtaget kunna gå in o vattna-det som stod på hyllor bord och bänkar ..vattningen fick utföras i balansakt på ett ben - Hur ska det bli nu då när du har så mycket mer plats? Tror du att du kommer kunna hålla dig från att fylla det nya växthuset på samma sätt nästa år?? Särskilt med tanke på din tilltagande abstinens, du har ju "bara" sått ca 20 sorter eftersom ni ska åka bort.  *vänskapligt retsam* Lars-Olof Arvids: Cirka hälften av mina räknas inte riktigt tycker jag eftersom de ska gro ute.  Det blir trots det ett styvt jobb att få in dem under lysrören. Jag måste helt enkelt skaffa fler hyllor till nästa säsong. /Maria
kerstin z5-6
12-02-2007, 11:30
Nej , jag VET att det inte kommer att hålla nästa år -... Det kommer att blomma ut totalt -efter det här stillsamma året Jag får skaffa fler hyllor som Maria  Lars OLof- du behöver inte bekymra dej över sorter som kanske inte vill heller Även med råd kan ju fröer vara tjuriga ... Man måste ju så varje sort tre gånger innan man ger upp -kanske mer och plantera varje kinkig växt minst tre gånger på olika ställen i trädgården innan man ger upp dem ute . Jag har två försök kvar på blåregn ute i 5-6
Elisabeth P
12-02-2007, 11:40
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-02-2007, 11:30) Jag har två försök kvar på blåregn ute i 5-6  :lol: :lol: :wacko: Då får jag önska lycka till Blåregn är ju också vackert  kanske skulle prova det ochså  även om det lär bli ännu en utmaning NEJ, det får bli ett annat år Lisa
Maria_z5
12-02-2007, 11:43
Mmmm, jag hittar nya saker jag vill så varje dag och sedan kommer grävsäsongen då allt ska ner... *myser* Kan bara konstatera att det blir många hyllor och många lysrör men attans vad roligt och om man inte kommer på vad man ska så kan man alltid så åt andra som har bruna vissna tummar så att man får lite jord på diskbänken. Fast det lär nog aldrig ske.  /Maria
fruberglund
12-02-2007, 13:37
Elisabeth P
12-02-2007, 13:45
Men jag har ju gjort en sån lista och då inser jag ännu mer att jag håller på att bli knäpp, mista förståndet eller nåt  ? Efter som det INTE hindrar mig att tänka ännu mer på vad jag vill ha och byter och köper för det vildaste. OM, jag säger OM jag sår allt som jag tänkt mig så är jag uppe i över 70 sorter. Då lär det bli kris...........med plats och så Men allt löser sig på något sätt  Får väl trolla med knäna eller nåt Stort problem bara  . Har precis fått kallelse till handoperation  . hur ska det gå då? De ska börja med högerhanden och sedan är det meningen att även vänsterhanden ska opereras  . Jag får passa på att så ALLT första två veckorna i mars. För lite ompyssling av mina planter ska jag väl klara med handen i bandage? Lisa
kerstin z5-6
12-02-2007, 13:59
Ja , det kommer att gå -lite klumpig blir man ju men allt går
Elisabeth P
12-02-2007, 14:13
Ja, jag hoppas verkligen det. Men vilken otur att det blev just nu, i såtider  . Jag har ju väntat i ett halvår och så fick jag tid just nu. Men skam den som ger sig. jag ska nog sjutton se till att få fixat med det mesta i alla fall. Sen är det svårt att veta hur snabbt jag får tillbaka styrka i handen. Makens intresse ligger ju tyvärr inte i trädgården, så mycket hjälp där har jag inte. Jag får väl se till att leia någon kompis till att gräva i utbyte mot lite småplantor Lisa
Maria_z5
14-02-2007, 13:22
Stackars dig som ska operera just i den här tiden. Klokt av dig att ta hjälp av en kompis, sist jag bad min make höll han på att stampa ner min nyinköpta Troika (ros) i sin iver att göra planteringen ordentligt genom att trycka till jorden efteråt med sina 48:or. Lycka till!! /Maria
Elisabeth P
14-02-2007, 13:41
Jag kommer nog försöka göra vad jag kan ändå, även om det innebär att äta en och annan värktablett för att klara av det. Fröer och trädgård är mitt liv  . Tänk att gå sjukskriven i ett par veckoor och inte ägna den tiden åt trädgårdsfunderingar, planeringar och en och annan frösådd  Helt uteslutet. Jag får som sagt göra så mycket som möjligt innan och när det sedan kommer till grävning  Oj då tänkte inte på det  ...........då lurar jag säkert in någon av mina vänner på mina tokiga trädgårdplaner  och vips så står dom med spaden i hand. Lisa
Men hörni......jag måste bara få fråga....var gör ni AV allt som kommer upp? Ni måste ha enorma trädgårdar? Och inga rådjur? Själv måste jag näta in nästan allt utom bolltisteln. Känns tungt att sätta mycket blommor då
Elisabeth P
14-02-2007, 19:54
Tja, en normalstor villaträdgård  , vad nu det är  ? Jag trycker ner lite överallt, gräver nya rabatter och sedan blir det fina presenter till nära och kära Lisa
kerstin z5-6
14-02-2007, 20:04
ganska stor , den växer -har varken råddjur eller sniglar , nån enstaka älg och ren bara
I år skall jag faktiskt inte så ett enda frö. Skall tillbringa en del av våren i Spanien och tänker fylla alla krukor med köpta marguriter och lobelia när jag kommer hem. Tänker dessutom lägga om min trädgård till mer vackra buskar och mindre blommor. Gita
Mia, zon 3
15-02-2007, 08:22
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 11-02-2007, 18:35) Det är nog bara i ett sällskap som detta som något utöver 1 påse dill och 1 påse tagetes kan anses som "normalt"... Skönt att veta att man ligger långt under "normalfallet" med antalet sorter - tack Helén - det ska sambon få veta! (I vår hoppas jag få till mitt växthus, och då får vi väl se hur det går....)
Mia, zon 3
15-02-2007, 08:23
Kom på förresten - tänk att det faktiskt finns folk därute som ALDRIG har sått ett frö i hela sitt liv, och inte heller skulle komma på tanken!!?? Jag har hört att det skulle finnas såna, i alla fall...?
kerstin z5-6
15-02-2007, 13:27
Ja de finns ! Gita -vi kanske ses då -jag kommer också att befinna mej i spanien i maj
pusillus
15-02-2007, 14:52
Ursäkta mej men,,,Kerstin, har du ren i trädgården?? Låter för mej helkonstigt, jag har inte ens sett en ren "live" någon gång Till mej kommer bara något enstaka rådjur o så haren Harald.
ewa zon 3
15-02-2007, 17:12
CITAT (Mia @ zon 3,15-02-2007, 08:23) Kom på förresten - tänk att det faktiskt finns folk därute som ALDRIG har sått ett frö i hela sitt liv, och inte heller skulle komma på tanken!!?? Jag har hört att det skulle finnas såna, i alla fall...? Jo, jag har också hört det där men det är väl en skröna eller? ....... /Ewa
Penstemon
15-02-2007, 17:43
Jag har också ren på gården, dom är inte så trevliga.  Dom åt upp bl.a mina blomknoppar på höstrudbeckian.  Men tur var kommer rudbeckian nästa år. Har även älg på gården. Den äter från rönnen. Har hjälat in plommonträdet mitt och ber till gudarna att dom inte tar den. Har även råttor på gården. de är värst. Det kommer nog att bli ett rått år igen ändå säger dom att det bara inträffar vart 3 år. Men jag ser att det är lika mycke råttor i år som för 2 år sedan.  Jag vet jag ska inte mata fåglarna, men vem kan låta bli?
Mia, zon 3
15-02-2007, 21:16
CITAT (pusillus @ 15-02-2007, 14:52) Ursäkta mej men,,,Kerstin, har du ren i trädgården?? Låter för mej helkonstigt, jag har inte ens sett en ren "live" någon gång Till mej kommer bara något enstaka rådjur o så haren Harald. Jag såg renar i måndags - på Skansen!  Har skam till sägandes bara varit norr om Uppsala en gång i mitt vuxna liv, och då var jag inlåst på en kursgård utanför Luleå.... Men man får väl se det som att det är spännande att ha så mycket kvar att uppleva!
kerstin z5-6
15-02-2007, 21:24
Ja, och jag har 10 minuter extra tid till jobbet 4 mil bort, pga en hjord på många 100 djur som är här nära oss,varje år -december till mars .Tack o lov är det bara förirrade strörenar som invaderar min tomt ibland ...... tutar man på tio, kommer 100 släktingar o kollar vad som låter De vita är finast , men jag vill inte ha dem bland mina rosor inte sork heller .. men det är inte mycket att göra åt det
pusillus
16-02-2007, 09:03
Mia, zon 3
16-02-2007, 14:27
När jag var liten och mamma skulle skjutsa oss till skolan fick man inte söla på morgonen. För då kom man mitt i en ko-flock, som drevs ett 100-tal meter på landsvägen varje morgon för att komma till mjölkskjulet. Kor är iofs fina, men inte när hela bilen är omgiven av dem.... Kan fortfarande bli full i skratt när jag minns hur mamma slet sitt hår av ilska när någon av dem lade en mocka på motorhuven... Nu är tråden tappad ordentligt! Ber om ursäkt....
Elisabeth P
16-02-2007, 14:32
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|