Puh

Nu har jag knallat runt tomten och stegat men hittar inget bra ställe där man kan ställa ett litet växthus. Antingen är det för kuperat, för mycket träd, för nära något träd, för skuggigt, för nära huset (risk för snöras), för trångt, för dåliga markförhållanden osv osv. Vad ska man tänka på egentligen när det gäller placering? Ska t ex huset stå i full sol eller kan det stå i en skogsdunge?
Lena i Torslanda
11-02-2007, 18:25
Den bästa placeringen är där du får lite skugga under dagens varmaste timmar. Full sol är inte lyckat , speciellt inte för ett litet växthus.
Om du har kuperad teräng så kan du kanske bygga upp med sten, byggtimmer eller annat så då får en jämn nivå. Det går säkert att fixa.
Det är alltid trevlig att ha växthuset ganska nära huset, man ska ju ut och hämta godsaker till middagen
skogstroll
02-04-2007, 08:41
Jag har också en rätt hopplös tomt så det fick bli att ställa växthuset på en "klipphylla", man får höja upp växthuset antar jag, sätta fast det ordentligt och göra rymliga lådor... nöden har ingen lag
http://tallskogen.blogg.se
Powerowic
04-04-2007, 17:18
tyckte att växthuset stog på en bra plats när jag sen konstig som jag är knallar runt med en termometer har jag kommit fram till att växthuset står på det absolut kallste stället i trädgården ca 2,5 grader kallare än norrsidan av huset vid klart väder, så man kan aldrig hitta rätt
Nu tror jag att jag har hittat en hyffsad plats. Nackdelen är att solen inte kommer åt förrän ca kl 11.00 (sommartid) men sen är där hyffsat soligt resten av dan med vandrande skugga. Frågan är om det är för lite sol? Behövs solens värmade strålar tidigare på morgonen? Sen är frågan hur nära träd som växthuset kan stå, har en björk precis bredvid och det känns fel att såga ner den. Hur stort avstånd till träd rekommenderas?
Ska du odla i hinkar och krukor eller i jordbäddar? Björkar tar väldigt mycket vatten, så om du vill odla i jordbäddar vill du nog hålla lite avstånd till björken. Odlar du i hink så spelar det ingen större roll så länge inte björken är gammal och riskerar att tappa större grenar så att växthuset går sönder eller så.
Jag tänkte nog odla i hinkar, krukor osv, det verkar vara mest praktiskt. Då kan man ha stengolv och kanske kunna sitta där också och filosofera. Björken är kanske 10 cm i diameter så den är inte så gammal och som jag tänker nu står den ca 1m från den tänkta väggen. Det känns fel att såga ner den bara för ett växthus. Ska undersöka om det är några rötter i vägen men jag tror inte det för marken har höjts en del med sten men björken står så den når ner under höjningen.
Nu har jag också studerat solen på platsen lite närmare. Ca kl 10:00 börjar solstrålarna nå fram och silar in ca en meter över markytan, marken är i skugga. Kl 11:00 är allt i full sol och så är det fram till 15:00 då solen passerar några talltoppar så det blir ömsom sol och ömsom skugga men senare i sommar når nog solen över dessa. Så håller det på fram till ca 17:00 och även kl 18:00 är det sporadisk sol genom grenar. När björken och andra träd slår ut kommer dom nog att skugga en del runt kl 16:00 men man kan nog fimpa några av de nedre grenarna på björken för den har blivit ganska hög.
Den stora frågan är hur viktiga morgontimmarna är. Rent spontant känns det som att solens värmande strålar behövs som bäst på morgonen efter en kanske kylig natt, sen blir det väl varmt därinne ändå. Men vad gör man, ska man lägga ner projektet eller kan man gå vidare trots den skuggiga morgonen? Är inne på ca 10kvm nu... man börjar med minsta storleken på ett par kvm och sen stiger ambitionerna ju längre man bläddrar i katalogerna... puh!
Jonas70
10-04-2007, 07:45
Mitt råd är att inte köpa för litet i alla fall.
Angående ditt "solproblem". Menar du att det redan nu börjar bli sol där redan kl 10? Tror du inte att det kommer vara sol ännu tidigare på sommaren eftersom den då står högre?
CITAT (Jonas70 @ 10-04-2007, 08:45)

Angående ditt "solproblem". Menar du att det redan nu börjar bli sol där redan kl 10? Tror du inte att det kommer vara sol ännu tidigare på sommaren eftersom den då står högre?
Det har du kanske rätt i! Det måste jag undersöka närmare! Men det är väl nu på våren som man vill ha lite värme därinne?
Kamilla z 7
10-04-2007, 19:29
CITAT (Digger @ 10-04-2007, 19:01)

Men det är väl nu på våren som man vill ha lite värme därinne?
Idag har jag haft +16 grader inne i växthuset(utan fläkt) och inte varmare än +3 utanför,det har snöat och varit helmulet,så du kan nog vara lugn,det blir varmt därinne även fast inte solen lyser direkt på...
Jag sökte på "placering" och hittade det här..... Hur blev det Digger?
Där jag vill ha växthuset (för att få sol från soluppgången, skugga från träd några timmar tidigt på eftermiddag sedan sol igen några timmar, dvs optimalt!), där är det kuperat, stenig, gammal skogsmark med mycket rötter, och måste såga ner en fin liten gran ca 3.5m hög, och en björk 15-20cm i diameter)
Dessutom finns det också toppen på en sten som inte gick att flytta när huset byggdes, så jag hade tänkt bygga ovanpå den, då blir det några trappor upp till växthuset nivån, inte så bra för att kunna köra in en skottkärra.....
Min man övertygade mig att ha växthuset brevid trädgårdslandet istället (och vi började gräva igår, bara ta bort gräsmattan så inte så svårt), nu såg jag att där ligger det helt i skuggan av huset fram till kl 8, då börjar solen når ena långsida..... Tidigare än din kl 10....
Hur blev det för dig? Funkar det ändå?
Tacksam för råd!
mvh/Ally
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.