|
Whiskuchi
11-02-2007, 18:21
Jag skar upp en pomelofrukt idag och hittade två jättefina och stora kärnor däri. Givetvis känner jag en enorm lust att peta ner dem i jord.. har någon några tips för hur de ska gro snällast? Jag antar att de funkar ungefär som andra citrusfrukter (såvitt jag vet är den närmast släkt med grapen) men sökfunktionen vill sig inte för mig...
Jag hittar detta när jag söker på Pomelo. Mvh Fenja
Den låter god, var hittar man den frukten? Tror inte jag sett den i nån affär, kanske utländska affärer eller?
Whiskuchi
11-02-2007, 20:24
CITAT (Pjater @ 11-02-2007, 20:16) Den låter god, var hittar man den frukten? Tror inte jag sett den i nån affär, kanske utländska affärer eller? Jag hittade den på Coop Forum. Vet inte om den är vanlig, den var inte utmärkt med skyltar eller så, utan man var tvungen att kolla klistermärket på frukten för att upptäcka vad det var (den låg jämte grapen och är ju oerhört lik den)
Okey, då kanske den finns på willys, vem vet, hehe. Får kolla närmare när jag e där, så gott med frukt, naturens godis
Whiskuchi
28-03-2007, 07:08
Jag knuffar upp min gamla tråd då en av kärnorna grott nu. Jag petade ner dem i varsin torvbrikett... och nu är det väl alltså dags för en kruka med riktig jord. Har citrusfrukter några särskilda önskemål om jord och gödning?
en vanlig ica-affär kan nog skaffa det, om du bara frågar. är inte på något sätt ngn efterfrågan på det, jag tryckte på fel rad och plötsligt stod man med ett antal pomelos, som förövrigt inte sålde alls. när man slängde det sista skar jag iaf upp ett par och snodde fyra kärnor. tog ca en månad, men nu är de några cm höga. sötaste citrusfrukten jag planterat hittills iaf (jag är förövrigt helt ny på det här med att plantera, men iom att jag har kärnor och dylikt lättillgängligt så får man ju testa).. :)  så ser den ut efter ngn månad iaf.. två noteringar då; Hur lyckas jag med att hitta en tråd som jag på något sett kan relatera till, som är över 2.5 månader gammal.. ? Fy fan va bra jag är. Min första postning på det här forumet, har lurkat runt ett par veckor dock.
mogge92
12-06-2007, 15:13
CITAT (ge5239 @ 12-06-2007, 13:35)  en vanlig ica-affär kan nog skaffa det, om du bara frågar. är inte på något sätt ngn efterfrågan på det, jag tryckte på fel rad och plötsligt stod man med ett antal pomelos, som förövrigt inte sålde alls. när man slängde det sista skar jag iaf upp ett par och snodde fyra kärnor. tog ca en månad, men nu är de några cm höga. sötaste citrusfrukten jag planterat hittills iaf (jag är förövrigt helt ny på det här med att plantera, men iom att jag har kärnor och dylikt lättillgängligt så får man ju testa)..  så ser den ut efter ngn månad iaf.. två noteringar då; Hur lyckas jag med att hitta en tråd som jag på något sett kan relatera till, som är över 2.5 månader gammal.. ? Fy fan va bra jag är. Min första postning på det här forumet, har lurkat runt ett par veckor dock. Hej och välkommen!  Pomelo blir jättefint träd, stora blir dom också  vet inte om jag uppfattat det rätt men jobbar du på någon affär ?
en helt vanlig ica-butik, huvudsakligen frukt&grönt. men då kan man alltid testa att beställa in småskumma saker, och när de inte säljer gräva ut kärnorna innan man slänger produkten
mogge92
13-06-2007, 16:58
oj oj´oj vilka möjligheter  Jag som älskar "skumma" växter  Vilken tur du har haft som fått tag på pomelo, själv har jag letat länge för att få kärnor men inte hittat någon affär som salufört dem. Förresten så är pomelo världens största citrus(ville bara säga det  )
Åsa, mälardalen zon 2
15-06-2007, 16:34
Kollade snabbt i SKUD och vilket kul namn de numera gett pomelon.
Citrus maxima heter numera pompelmus (syn. pomelo, pompelmos, pumpelmus)
(och någon ny sak i handeln är det inte, jag har en gammal bok från 40-talet där det finns recept på pomelomarmelad)
Pomelo brukar finnas här i Örebro på wilyys ibland 5 kr st. Har inte provat att så denna underbart goda frukt!
mogge92
16-06-2007, 09:43
hur smakar denna frukt?
ingridandersson
17-06-2007, 21:34
I thailand har jag ätit många pomelo! Den är jättegod! Något mitt emellan, apelsin, grape och melon. Lite söt, lite sur, lite bitter. Där i Thailand är den väldigt stor frukt. Som en handboll. Det tar dem ca 20 min att skala den. Det vita är väldigt bittert och sitter som berg. Så man måste skala bort varje klyfta för sig med kniv. Fröna sitter som tänder på rad mot mitten. Men jag vet inte om de går att olda i Sverige. Men med växthuseffekten så kanske vi snart har lika varmt som i Thailand. Men om ni åker till Thailand så måste ni smaka pomelo! Kostar inget, typ 20 bth = 5 kr. Som alla annan frukt och grönsaker så smakar de importerade frukterna inte samma om man köper dem här hemma.
mogge92
18-06-2007, 09:25
CITAT (ingridandersson @ 17-06-2007, 22:34)  I thailand har jag ätit många pomelo! Den är jättegod! Något mitt emellan, apelsin, grape och melon. Lite söt, lite sur, lite bitter. Där i Thailand är den väldigt stor frukt. Som en handboll. Det tar dem ca 20 min att skala den. Det vita är väldigt bittert och sitter som berg. Så man måste skala bort varje klyfta för sig med kniv. Fröna sitter som tänder på rad mot mitten. Men jag vet inte om de går att olda i Sverige. Men med växthuseffekten så kanske vi snart har lika varmt som i Thailand. Men om ni åker till Thailand så måste ni smaka pomelo! Kostar inget, typ 20 bth = 5 kr. Som alla annan frukt och grönsaker så smakar de importerade frukterna inte samma om man köper dem här hemma. Jo då visst kan man odla citrus i sverige!  Jag odlar kumquats (den runda sorten) hemma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|