Ylva i Dalarna
Hej!
Nu har jag beställt både iris, liljor och dahlior från Flower Beauty och när de kommer (valde leverans direkt, men de har inte kommit ännu) vad gör jag lämpligast då med knölarna? Med dahlian vet jag att jag kan plantera i jord och vattna lätt och förodla till i vår men ska jag göra lika med de andra? Kan jag göra det redan nu, eller ska jag vänta och vad göra nu i så fall?
Jag har en källare med extrabelysning och 10 grader. Vilken jord är bäst att använda?

Hoppas på bra tips! rolleyes.gif

Ylva
kerstin z5-6
Bra jord med mycket små leca-djupa krukor till liljorna -iris riozomerna planteras mkt ytligt -
Plantera dem nu -de mår inte bra av att ligga o torka
Kajsa
Så dom har fått igång sin hemsida igen måste titta där då.
Nej, jag skulle vänta ett bra tag fördriva dom, det blir stort för tidigt särskilt dahlior, trots ljus.
Helen i Piteå Zon 5
Jag undrar ifall Flower Beauty existerar på postorder?? huh.gif jag har maila och frågat dom för ett bra tag sedan, men har inte fått några svar. Är det någon som vet hur det är??
Ylva i Dalarna
Jag har just beställt på postorder. Dom har en ny sida och en fin "butik" att handla i. men som sagt...om jag inte förodlar nu, vad gör jag med knölarna nu då?

ylva
Kajsa
Mycket liljor, härligt. Kolla under Helleborus där ser man att dom är på ggn igen, fattas bara bilder där.
Kajsa
Har du inget mörkt, svalt utrymme och så lägg dom i torvmull.
hade du tänkt gräva ner dahliorna i rabatten, gräv ner dom i maj och täck med tidningar ev. frostnätter om något lite hinner komma upp.
Jag startar ganska tidigt i rabatterna, men passar på kylan, då har jag blommor i juli fram till frosten. Dahlior blir långa, rangliga inne.
fruberglund
Men vad är det för adress då??? Ni kan ju inte skriva sånt mums och inte skriva med adressen tongue.gif Nej, jag Googlar, orkar inte vänta laugh.gif
Kajsa
Får inte upp deras sida, men företaget heter Flower & Beauty
www.flower-blommor.com ??
Det gick i går kväll.
Helen i Piteå Zon 5
http://www.flower-blommor.com/index2.htm rolleyes.gif
Lotta i Gbg
Min (och många andras) erfarenhet av Flower Beautys postorder har tyvärr inte varit den bästa. (Ingen kontakt, usla plantor, uteblivna beställningar) Jag tror att de haft större ambitioner än vad de hunnit med. Får hoppas att de hinner med bättre nu när de flyttat. Däremot har jag hört positivt om deras försäljningar på mässor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon