Henrik_
Nu har jag inte varit här på länge.. datorn krånglar hela tiden, men för stunden så fungerar den.

Och nu när jag äntligen fått igång den måste jag ställa en fråga.
Det är nämligen så att jag har tänkt att testa att korsa tomater.
Jag har kikat vilka som är "open pollinated" och då alltså ska kunna korsas.
Men, det jag då inte riktigt förstår och som jag inte lyckas få klara besked om när jag läser olika texter är om det då blir en f1 hybrid, så att jag alltså måste göra om samma korsning igen eller om avkomman skulle kunna bli samma som det jag korsat fram.
Eller blir det bara hybrider när det är korsning mellan olika arter eller blir det även det när det är korsning mellan sorter?

Är det nån som kan förklara för mig?
Piccante
Om du korsar 2 tomatsorter så kommer generation 1 F1 att bära gener från båda "föräldrarna". Om du sedan låter de självpollinera eller korspollinera varandra så kan det ske en återkorsning i F2 generationen eftersom de fortfarande bär med sig båda ursprungssorternas gener.

Nu var det länge sedan jag läste genetik så det blir lite snurrigt men korsar du F1 så borde väl 50% av F2 bli lika och resterande 50% kan nog bli lika ursprungssorterna. Det måste stämma va unsure.gif
Henrik_
Aha.. då skulle jag alltså kunna korsa två olika sorter, så frön från den och sedan låta dessa korsa sig?
Och sen helt enkelt fortsätta så... bara låta dom korsa sig varje år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon