Full version: Hortus conclusus
Merlin
Har nån av er inspirerats av medeltidens hortus conclusus? Det vore trevligt att höra hur ni tänkte och hur ni gick tillväga för att skapa ert eget "paradis" smile.gif Själv har vi en tomt som är alldeles för öppen men häckar är planterade men jag tycker att det fattas något för att få till en äkta "conclusus-känsla".....
kerstin z5-6
Samma här -fast jag antar att det som fattas heter tid i stor utsträckning .. något jag har lite svårt för
Behovet är ju inte heller lika stort när man bor i en glänta vid skogsranden -som i ett mer bostadtätt område .. men något slutet rum vill jag ha
Merlin
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-02-2007, 16:34)
Samma här -fast jag antar att det som fattas heter tid i stor utsträckning .. något jag har lite svårt för
Behovet är ju inte heller lika stort när man bor i en glänta vid skogsranden -som i ett mer bostadtätt område .. men något slutet rum vill jag ha

Det är sant men jag tar det lugnt i min trädgård har bestämd mig för att aldrig mer stressa sleep.gif det får tar den tid det tar och blir det inte klart så är det så...
Jag har fastnat för hortus conclusus eftersom mitt barndomshems trädgård var en sådan. Belägen i ett annat land i Europa låg den där, gammal och omgiven av en flera meter hög mur av sandsten. Vid muren växte flera sorters vindruvor och spaljerade fruktträd. Trädgården var uppdelat i flera rum . Man kom in i trädgården genom ett portvalv omgiven av röda klätterrosor. På höger sida låg ett gammalt stall och hönsgården (själva ingången till stallet fanns dock utanför trädgården på själva gårdstunet (heter det så blink.gif ) Vid stallets bakre vägg hade hönsen och den ståtliga tuppen sitt revir och en stor inhägnad att sprätta och bada sandbad i ). Den främre delen av trädgården bestod av gamla perennsorter och några utvalda prydnadsbuskar och träd. Det fanns slingrande stigar och en bänk att vila på. Även en liten damm med fiskar fanns....Sen kom den formella delen med raka gångar och köksodlingarna. Vi odlade hela husbehovet i den trädgården! I varje kvarter fanns dessutom fruktträd av alla dom slag, många sorter var lokala varianter och numera utdöda sorter som mina förfäder ympade. Längst bak i trädgården fanns det stora rabarberbeståndet, bladen var så stora att jag kunde gömma mig där som barn osedd för andra wub.gif
Detta är mina drömmars hortus conclusus som jag försöker att återskapa här i Sverige. Zonknäckandet är min stora utmaning här i livet rolleyes.gif biggrin.gif Jag saknar även min barndoms körsbärsdal (nej detta är inte bröderna lejonhjärta utan min egen barndoms dal som finns i verkligheten wub.gif ) med sin lilla bäck som rinner igenom och kastanjeodlingen (den ätbara sorten).
När jag kom till Sverige för kärlekens skull för numera tjugo år sedan trodde jag att jag hade kommit till en odlares mardrömsland ohmy.gif ohmy.gif
Men så småningom upptäckte jag fördelarna med klimatet, mindre ohyra, större och roligare utmaningar att få grödorna att växa och att vissa växter faktiskt trivdes bättre i det här svala klimatet (jag säger bara mandelpotatis tongue.gif ) än i varmare klimatzoner....
Oj nu har jag skrivit mer än som var meningen.....det var ju den omgärdade trädgården det handlar om egentligen. laugh.gif laugh.gif
Visst finns den där min barndoms trädgård - den kommer alltid att finnas i mina drömmar och än idag kan jag känna lukten av den mörkröda gyllenlacken och doften av morfars goda päron.....
Snöflinga
Merlin, du berättar så att jag känner att jag är där i din barndoms trädgård, känner dofterna och solen ... önskar dig lycka till med att skapa din nordiska Hortus conclusus, är övertygad om att du klarar det wub.gif
kerstin z5-6
Jag tror vi alla bär en drömträdgård inom oss -din Merlin ,är så välutvecklad -att jag är övertygad om att du kommer att genomföra den fullt ut ! Vill gärna se bilder under arbetet

Min är mer fragmentarisk -men där ingår 8 meter höga klätterrosor på svepande bågar
Något jag får fila på i mina förökningsförsök.. smile.gif
Elisabeth P
Det låter helt underbart wub.gif
Det är så att man längtar dit bara av att höra dig berätta wub.gif

Bilder som sagt under arbetets gång smile.gif .

Själv har jag ochså mina drömmar och projekt wub.gif . Problemet är bara att göra en sak i taget. har en viss tendens att vilja peta lite överallt på en och samma gång.

Lisa
Alba
Men oh Merlin var du skriver målande. Jag ryser av välbehag. Jag var en stund i den trädgård du beskriver. Det var sol och värme för alltid.
Tack för den berättelsen.
Merlin
Tack för era svar, dom värmde wub.gif wub.gif Jag lovar att lägga ut bilder på min egen trädgård inom kort och ska försöka scanna in gamla fotografier på mina drömmars trädgård och körsbärsdalen smile.gif ska se vilka bilder jag har hemma, annars får jag be mina släktingar att skicka några. Ett varningens ord dock ifall ni är djurfobiker: på nästan alla bilder kommer det att finnas husdjur av olika slag, vi hade hönor, getter, kor, grisar, hundar, katter, kaniner. Det var liksom "mode" i min släkt att visa upp sig tillsammans med favoritgeten eller fota sina djur i pastoral miljö
laugh.gif rolleyes.gif
Jag är tyvärr datanovis och har därför inte lyckats lägga in bilder på mitt album tidigare rolleyes.gif men kommer snart att få hjälp av en kunnig person smile.gif
Alba
Betr. fotoalbum finns det mycket under SUPPORTom du vill läsa.
Du kan också skriva din fråga där och kommer garanterat att få hjälp.

Jag nämner bara så att du vet om du inte får hjälp på annat håll.
Mia, zon 3
Ja, jag har också stirrat mig blind på mycket av det där "medeltida", och gärna då det lite hemlighetsfulla, med höga häckar runt osv. Har ju pladdrat mycket om mitt nya höga staket, som jag hoppas ska bli så fullbelamrat med klätterväxter att det blir lite "conclusus" innanför....
Drömmar, vad vore väl trädgårdandet utan dem.... wub.gif
kerstin z5-6
[QUOTE]Ett varningens ord dock ifall ni är djurfobiker: på nästan alla bilder kommer det att finnas husdjur av olika slag, vi hade hönor, getter, kor, grisar, hundar, katter, kaniner. Det var liksom "mode" i min släkt att visa upp sig tillsammans med favoritgeten eller fota sina djur i pastoral miljö [QUOTE]

He he skojar du smile.gif Jag har visat mina grannkossor aldeles nyss :)katter o hundar med
Nån dag , när rosorna vuxit över bågen, får jag kanske en" bänkus conclusus"i alla fall ...

Mia, zon 3
Trevligt.... Jag har iofs ett "Fragarium conclusus" - alltså ett f.d. jordgubbsland där ogräset är så frodigt att jag kunde binda nässelportaler och plommonslypergola, men det ska ni slippa bilder på....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon