Tjoppa
Nu har jag och min sambo äntligen köpt ett hus som vi ska flytta in i 1:e maj, lagom till trädgårdssäsongen. wub.gif Så nu ska jag försöka planera och drömma lite innan det är helt dags, och vill gärna ha lite hjälp med olika blommor och växter.

Trädgårdens förutsättningar:
i västläge (ganska mycket sol),
helt platt,
staket runt hela,
en lila syrénbuske,
två äppleträd,
ett plommonträd,
en gran.

Vad jag har sen tidigare (i kruka, men som kan planteras ut):
en rosa klätterros (New Dawn),
en hängsälg,
guldhumle,
två vita änglatrumpeter (okänd sort),
lavendel (Dwarf Blue).

Vad jag vill ha:
ett körsbärsträd,
blommor som "avlöser" varandra under våren/sommaren/hösten (anueller eller perenner),
mycket färg, gärna rosa, vitt och gult,
lite höjd
Fenja
Vore jag dig skulle jag ta första året till att bara gå runt och känna in hur jag skulle vilja ha det! Lusläs växtkataloger och se och välj vad du vill ha. Kolla att det är härdigt och fungerar i det tilltänkta väderstrecket. Gör skisser som du lätt kan ändra och komplettera. Nästa vår kan du skaffa en massa fröer och plantor och sätta igpng.
Jag flyttade hit där vi bor nu i fjol i maj och har bara jordslagit en del som jag hade med mig. Nu vet jag var det är bra sollägen på tomten, var det blåser mest och kan vara bra med träd eller större buskar som skydd. Jag vet var grönsakslandet ska placeras och var solrabatterna ska vara! Jag har grävt lite på prov här och där över tomten och har nu en uppfattning om hur usel jorden här är och hur mycket ny jord och gödsel jag kommer att tvingas köra hit i år!! biggrin.gif
Vill du har blomprakt i år så kör med ettåringar i krukor eller en tillfällig rabatt, vill du odla grönsaker så kan du göra det i pallkragar som jag gjorde i fjol.
Lycka till!
Fenja
kerstin z5-6
och vet du en del redan om vad du vill ha : Färger , vår sommar höstblom i rabatter osv -finns många möjliga förslag
Tips
-Ta en bit i taget när du frågar -det är svårt att svara på stora generella frågor
men lättare att tipsa om "vårblommare i blåvit rabatt? tex
Lycka till
Välkommen och hoppas du trivs här
K
carren
Jag tycker att du ska se ut ett (men bara ett!) ställe att göra en plantering på i år, bara för att det är så kul att gräva och plantera! För övrigt ska du inte göra så mycket alls annat än att observera och hålla efter. Efter det här första året så kommer du att ha en känsla för var det behövs insynsskydd, lä, tas bort och sättas dit osv osv. Det är egentligen omöjligt att veta innan man känner sin trädgård.

Medan du funderar och känner efter så skaffar du en prenumeration på Allt om Trädgård och några riktigt bra trädgårdsböcker. Dem och en vilstol släpar du sedan runt i trädgården. Då kommer du att få både inspiration och en riktigt bra känsla för var du trivs bäst under olika tider. Morgonkaffet på ett ställe, skydd för julisolen på ett annat osv. Det vore ju trist om du planterade just där ni kommer på att ni vill sitta och grilla eller tar bort någon buske som skyddar mot insyn.

Så, ta det mest lugnt men passa på att göra något kuligt också! Första året i trädgåden är magiskt, du har en härlig tid framför dig!

Trädgårdsliv- eller tre barn och en trädgård
Tjoppa
Äsch då, jag vill ju göra hela min fina trädgård med en gång! rolleyes.gif
Jag tror jag ska göra som ni föreslår, att bara göra en rabatt i år och avvakta till nästa år.
tongue.gif
Ophelia
Ta och rita en karta och planera på den hur du skulle vilja ha det. Ta sedan och knalla runt på tomnten med en stol och provsitt ställen och hitta stället med stort S. Där kan det vara lämpligt med en sittplats som används ofta, det kan vara det första stället att börja på.
Aries
Instämmer med de andra; använd denna sommar till planering.
Ta fram penna och block, kameran och dokumentera vad som finns idag. Då har du en hel vinter på dig sen att komma på det ultimata förslaget. biggrin.gif

Plantera istället sommarblommor och fina krukor så får du utlopp för odlingslustan.
Men jag förstår dig! tongue.gif Vet hur det kliar i fingrarna och man vill bara få kasta sig ut och börja gräva.
Men jag vet också att det är värt att ta det lugnt. Vi har bott här i fyra år och först förra året började jag gräva i trädgården på allvar. Kanske lite skillnad då vi byggt helt nytt. Men vi har faktiskt hunnit ändra planerna och kommit på bättre lösningar när vi låtit idéerna mogna till sig lite.

Lycka till!
arno
Skaffa några pallkragar/ramar som du använder för sådder och plantor som du samlar på dig under tiden blir mitt tips.
Då kan du i lugn och ro fundera på var du vill ha rabatter,sittplatser och annat medan förrådet fylls och växer till sig.Du får dessutom lite utlopp för odlarlusten och växter som är dina egna och mycket billigare.Fröpåsar är fulla av glädje och liv....
Välkommen och lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon