Summer Snow
Lysrörsfrågorna fortsätter!
Hur många år (odlingssäsonger) räcker lysrören? Jag har haft mina i tre år, och de har lyst dygnet runt. Plantorna har alltså solat i skift.

Ha överseende om frågan har varit uppe tidigare! Det finns ju ganska mycket att läsa om lysrör och jag kanske har missat "min" fråga. unsure.gif
malin72
vanligen är det 10,000 dagars garanti (sambon svarar) så har dom på osram annars vet jag ej....

så dom ska nog hålla ett tag wub.gif wub.gif

men normalt börjar gasen trappa ner efter 5 år....
Pjater
Kan bara instämma, de varar jäkligt länge.......
Du märker ju när ett slocknar, bara byta...
Lady Hamilton
Som jag skrivit i tidigare tråd blir lysrören sämre i kapasitet efter en tid 10000 timmars brinntid, har jag 'lärt' mig. Och jag byter varje år
Betty
CITAT (malin72 @ 11-02-2007, 23:44)
vanligen är det 10,000 dagars garanti (sambon svarar) så har dom på osram

CITAT (Hamilton @ 12-02-2007, 08:13)
Som jag skrivit i tidigare tråd blir lysrören sämre i kapasitet efter en tid 10000 timmars  brinntid, har jag 'lärt' mig. Och jag byter varje år

huh.gif Två bud, 10000 dagar och 10000 timmar!
*gnolar på en DiLeva-låt*: "Vad ska man tro på, tro på, tro på när - tro på, när allt är så här..." rolleyes.gif unsure.gif
fruberglund
Jag tänker då inte lägga 600 spänn på lysrör varje år när det finns andra trevligare saker att lägga pengar på...som fröer t.ex. laugh.gif

Tror inte de går ner så mycket i kapacitet så växterna mår mycket sämre...nej, här får de sitta tills de slocknar. Nån måtta får det väl vara med daltandet med växterna rolleyes.gif Ska de klara sig ute sen får man väl ge dem lite "tough love" wub.gif

Räknade dessutom på det. Om de ska räcka 10.000 timmar och du har dem på 16 timmar om dagen året om så ska de räcka ca 2 år. Och vad är det, 2-3 månader man har dem på/år? Så de ska nog räcka många år ändå i så fall.
Jonas70
10000 h brukar man tala om. Tror att det gick lite snabbt över tangentbordet när man gav garanti för 10000 dagar (det skulle ju innabära att man inte behöver byta rör på 27 år drygt biggrin.gif )
Betty
CITAT (fruberglund @ 12-02-2007, 09:53)
Jag tänker då inte lägga 600 spänn på lysrör varje år när det finns andra trevligare saker att lägga pengar på...som fröer t.ex. laugh.gif

Tror inte de går ner så mycket i kapacitet så växterna mår mycket sämre...nej, här får de sitta tills de slocknar. Nån måtta får det väl vara med daltandet med växterna rolleyes.gif Ska de klara sig ute sen får man väl ge dem lite "tough love" wub.gif

Räknade dessutom på det. Om de ska räcka 10.000 timmar och du har dem på 16 timmar om dagen året om så ska de räcka ca 2 år. Och vad är det, 2-3 månader man har dem på/år? Så de ska nog räcka många år ändå i så fall.

Tack för att du orkade räkna! biggrin.gif Det ser ut som att det borde räcka med att man byter vart 4:e - vart 5:e år då - och det känns ju ganska lagom tycker jag. smile.gif
Siv i Bollnäs
Tack, "Fru Berglund" som fick mina mungipor att gå från öra till öra vilket var bra gjort denna hopplöst gråvitmurriga vinterdag! "Jag tänker då inte lägga 600 spänn på lysrör varje år när det finns andra trevligare saker att lägga pengar på...som fröer t ex." Och: "Nån måtta får det väl vara med daltandet med växterna..." Osv. Jag säger som "Pjater" jag: "Du märker ju när ett lysrör slocknar, bara byta". Man kan nog också med blotta ögat se om det börjar lysa lite svagare och kanske börjar flimra, och då kan man ju byta. Har man det på dygnet runt så blir det väl fortare slut, men det är väl inte på sommartid? Min uppfattning är i alla fall att lysrör räcker i många år.

Hälsningar Siv laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Nån smarting som odlat kaktus länge på andra forumet har 2-3 år som mall för halvtid -dvs de förlorar lite i effekt varje år och efter 4-5 år är de dags att byta ut om man inte bytt tidigare pga flimmer tex ..
Summer Snow
Jag tänkte just på om effekten blir sämre....Det var därför jag ställde frågan.
Fru Berglund; Nog begriper jag väl att byta lysrören om de slocknar... wacko.gif
Jag uttryckte mig nog lite tokigt! "Dygnet runt", menade jag naturligtvis de veckor/månader som är aktuellt för sådderna!!

Fru Berglund...och alla ni andra som svarat ...jag köper fröer för pengarna istället. wub.gif Det här året iaf!
malin72
laugh.gif laugh.gif laugh.gif sambon skrattar åt mig nu wub.gif wub.gif wub.gif pinsamt jo timmar stämmer men garantin på 5 år har dom tongue.gif tongue.gif

sorry var nog trött när jag svarade,han sa timmar ,jag skrev dagar rolleyes.gif
arno
Ett bra trick för att få rören att hålla längre är att alltid byta glimtändaren när man byter rör.
fruberglund
CITAT (Summer Snow @ 12-02-2007, 11:55)
Jag tänkte just på om effekten blir sämre....Det var därför jag ställde frågan.
Fru Berglund; Nog begriper jag väl att byta lysrören om de slocknar... wacko.gif
Jag uttryckte mig nog lite tokigt! "Dygnet runt", menade jag naturligtvis de veckor/månader som är aktuellt för sådderna!!

Fru Berglund...och alla ni andra som svarat ...jag köper fröer för pengarna istället. wub.gif Det här året iaf!

Självklart, så dum tror jag knappast nån är wub.gif

Dygnet runt i ca 3 månader skulle innebära ca 2160 timmar vilket skulle innebära ca 5 år innan man är framme vid 10.000 timmar.

Förstår frågan men gör det verkligen så mycket skillnad om de avtar i styrka? Dör växterna då? Fattar inte riktigt problemet? Ett "halvgammalt" TLD 840 är väl ändå bättre än inget lysrör alls unsure.gif

Jaja, nu har ju jag helt färska som är köpta för ett par veckor sen så jag lär inte byta än på några år i alla fall. Nu ska sådderna få stå och gotta sig där några år först (ja, inte SAMMA sådder såklart).

Siv i Bollnäs - roligt att man kan glädja nån wub.gif

Glimtändare...jag den jäkeln också *suck*. Alltid är det nåt rolleyes.gif
Siv i Bollnäs
Fru Berglund: jag håller med igen: Ett halvgammalt lysrör av bra kvalitet är förstås bättre än inget alls!. Inte för att jag är nån expert, men "man får fäll dra´lite av förstånde´å," som min gamla mamma från Arbrå brukade säga!

Hälsningar Siv smile.gif smile.gif smile.gif
Merlin
Byter när dom går sönder....har aldrig hört att kapaciteten skulle försämras men det är ju tänkbart. Har dock inte märkt nånting än unsure.gif har haft min första belysning i några år nu....
Alpiner i Halmstad
Det är tid att byta, när rören börjar bli mörka i ändarna.
Livslängden beror på hur ofta man tänder och släcker.
m.v.h. Bernt
ewa zon 3
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 12-02-2007, 17:29)
Det är tid att byta, när rören börjar bli mörka i ändarna.

Det där var ett bra tips smile.gif
Jag har timer på alla mina lysrör och även om det blir ljusare i uterummet framåt våren så låter jag lysrören stå på hela tiden som vanligt. Har skugg/energigardiner mot den starka vårsolen.

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon