Full version: blåaktig plast?
Egon J
Hejsan

Har fått tag på plast som är något blåaktig....

Ska bygga ett växthus och funderar på och använda denna plast

Har för mej jag sett på TV nån gång att växter vill ha mycket blått ljus.

Vad tror ni om detta?

Egon
RibesRubusVitis
Det blir ju inte MER blått ljus för att du använder blå plast, bara mindre av andra färger än blått. Så genomskinlig som möjligt släpper också genom mest blått ljus.
Jonas70
CITAT (RibesRubusVitis @ 12-02-2007, 01:57)
Det blir ju inte MER blått ljus för att du använder blå plast, bara mindre av andra färger än blått. Så genomskinlig som möjligt släpper också genom mest blått ljus.

Så rätt, så rätt.
Det gäller att kunna sin fysik för att lyckas som odlare tongue.gif
Egon J
Ah...e det så det funkar...måste varit sjuk den fysiklektionen...

Tur det finns forum med fysikgenier som förklarar för mej innan jag slösar timmar på något som inte blir bra.

Tackar

Egon
Gurkan
Hej Egon !

Vad är det för plast du fått tag på ? Vanlig byggplast är lite svagt ljusblå (ser väldigt blå ut i rullen när det är 100 lager) men funkar utmärkt till att bygga växthus av. Riktig växthusplast är säkert några % bättre vad det gäller ljusspektrat men inget du behöver oroa dig för.

Jag har byggt två rejäla växthus av sån plast och det funkar utmärkt, det växer bra och husen har överlevt stormstyrka i helt oskyddat läge vid tre tillfällen i vinter.
Jonas70
CITAT (Gurkan @ 13-02-2007, 20:19)
Hej Egon !

Vad är det för plast du fått tag på ? Vanlig byggplast är lite svagt ljusblå (ser väldigt blå ut i rullen när det är 100 lager) men funkar utmärkt till att bygga växthus av. Riktig växthusplast är säkert några % bättre vad det gäller ljusspektrat men inget du behöver oroa dig för.

Jag har byggt två rejäla växthus av sån plast och det funkar utmärkt, det växer bra och husen har överlevt stormstyrka i helt oskyddat läge vid tre tillfällen i vinter.

Vad trevligt och höra att de hemmasnickrade växthusen står kvar. Jag har tänkt på dem ett par gånger nu i vinter när stormarna har varit som värst, och man har funderat på om ens fastgjutna växthus skulle stå pall.
Gurkan
*tar i trä*
Egon J
Japp vanlig byggplast...kollade lite närmare på den är ju vikt i lager också...och ett lager var ju inte speciellt blått.

Ska prova med den...måste fälla nåra träd först...

Egon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon