Full version: databas med växter
mekare
finns det någon databas där man kan slå in jordtyp och läge och sedan få ut en lista på vilka växter som skulle kunna trivas där?

det vore väldigt praktiskt. jag håller på och gör en trädgård, har idag en vildvuxen skräphög. så visst kan man sitta i kataloger och kolla, men då jag vill så massor med växter i år så vore det praktiskt med en databas.

jag börjar bli trött på att bli förtjust i växter som sedan inte klarar att växa i söderbacke på en rullstensås. ...

så vet någon om det finns något liknande på nätet?
CGB
Här finns mycket matnyttigt, http://www.funboplantskola.se/lathund.html
mekare
tack för länken.
det fanns en del växter som verkar klara läget smile.gif

nu ska jag börja planera trädgården på allvar.
kerstin z5-6
Söderbacke och väldränerat smile.gif du har väl Yucca filamentosa redan

och Eremurus(de höga rosa)

Liljor och Lavendel ? perenn risp ?Penstemoner , vallmo ?
Rosor där du kan vattna ok ?
Lewisia?
mekare
just nu är det bara en bränd gräsmatta, men min dröm är att plantera buskar och perennner överallt istället.
Eremurus såg spännande ut. det ska jag nog prova.
kerstin z5-6
Låter som en bra idee:)
Elisabeth P
Och jag blev helt förälskad i Yucca filamentosa wub.gif wub.gif Jätteläcker.

Lisa
kerstin z5-6
Blommorna liknar ,och kan nästan mäta sig i storlek med vita tulpaner
Står som z1-2 men det är bara nys -Jag har mina ute sen flera år

Varigerad form Y "Golden svord"
mekare
Kerstin - har du extrajordlager i rabatterna? eller odlar du direkt i sandjord?

jag funderar på att köpa ett lass stallgödsel i vår och lägga högst upp i backen. det lär ju komma neråt så småning om. det lutar rätt bra. efter regn forsar det vatten precis under det lilla jordlagger som finns.
kerstin z5-6
Det blir säkert bra hos dej , jag gör egen jord -jordlimpejord- av samma material + kogödsel, flis , trädgårdsavfall , gräsklipp och torv
Men för att odla det som trivs bäst hos dej -har jag börjat odla i rent rullgrus i stället smile.gif
mekare
ok, hoppas det blir vår snart så jag kan börja gräva. längtar till att plantera.
måste sluta surfa för i dag. men tack för alla svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon