Elisabeth P
Jag skulle vilja göra en "sittplats" på våran framsida.

Jag vill inte att den ska vara upphöjd men stolar och bord ska kunna stå stadigt.
Inget grus utan platter eller trätrall funderar jag på.

Vilket är enklast att bygga?
Håller bäst?
Mest underhållningsfritt?
Mest ekonomiskt? (inte lika viktigt)

Vad har ni för erfarenheter?
Hjälp mig med för och nackdelar så jag kan börja planera.

Lisa
Betty
Trätrall finns att köpas i färdiga "rutor" ca 80x80 cm (om jag inte minns alldeles fel)
Finns både obehandlade och impregnerade - kräver ett visst mått av underhåll, blir mörka med åren och måste så småningom bytas ut.
Plattor, om du med det menar betongplattor, så finns de i flera olika former/färger/priser - de är underhållsfria och håller typ "för alltid".
Det är ju fysiskt lättare och snabbare gjort att lägga ut x antal trätrallar på en packad sandyta jämfört med att lyfta dit en trave betongplattor. Vilket som ser bäst ut är ju en smaksak och till en del beroende av hur omgivande ytor ser ut. smile.gif

Vi har haft trallgolv tidigare men det blev en hel del vissna löv och skräp under dem varje år och med tiden såg det inte så fint ut längre så vi kasserade de halvmurkna trallarna och la betongplattor i stället. Dessutom trivdes en massa äckliga spindlar alldeles förträffligt under de där trallarna och jag har spindelfobi... Ryyyyys! ohmy.gif
Elisabeth P
Jag lutar väl lite åt plattor.
Med tanke på att jag tänker mig en grusgång fram till sittplatsen så kanske det är snyggast med plattor. Givetvis med fina rabatter runt om wub.gif

Trä är ju som sagt lätt att lägga men, rensning i mellan är ju inte lika kul.

Denna sida är för mig framsidan, eftersom stora entren in till huset är på denna sida. Men vi har en underbart stor upphöjd altan på baksidan där vi oftast sitter.
Jag har länge drömt om att göra en sittplats även på framsidan, då baksidan under varma sommardagar kan bli FÖR varm.
För mig känns det då så fel att gå in och sätta sig att äta, som min familj tyvärr tenderar att göra.

Fler synpunkter?
Tänker mig inte platter i mönster utan enkelt, smidig, praktiskt så att vi kan använda framsidan ochså

Lisa
kerstin z5-6
Om man lägger den svarta jordgubbsduken på ytan direkt under trallen som blir det inget rens av ogräs i första taget

Annars tycker jag sten är snyggt , man kan också som här kombinera material

Elisabeth P
Ja, det tål att tänka på.
Även i dessa sammanhang finns det ju så mycket att välja på biggrin.gif .
Men ska jag få plats med allt jag sår så måste jag få ordning på framsidan med, även om det känns rätt jobbigt.
Jag kan ju inte bara gräva rabatter utan att kunna sitta i närheten och njuta av dem wub.gif

Lisa
kerstin z5-6
Precis sittplatser är jätteviktiga att ha , för att sitta i 10 sek sådär laugh.gif
och trevligt för alla andra som kommer till dej för att titta på dina fina rabatter smile.gif
Sommartorparn
Förra sommaren gjorde vi ett jättejobb vid mina föräldrars stuga med att högtryckstvätta + skura + sandpappra + olja verandan, vilket inte hade gjorts på många år. OK, jobbet hade väl varit enklare om vi hade skurat och oljat lite oftare, men vem orkar hålla på med det varje år? Eftersom det var så tråkigt jobb lovade jag mig själv att aldrig bygga trädäck (och tänkte med skadeglädje på alla grannarna som just höll på och bytte ut sina underhållsfria betongplattor mot träddäck). OK, virket är tryckimpregnerat så det håller ju även om man inte underhåller, men sedan blir dett fullt med alger och slipprigt så fort det regnar. Såphalt, faktiskt!
cato
Trägolv blir gärna hala.
En viktig faktor att tänka på, speciellt på lite skuggiga ställen.
För mej känns sten mest naturligt.

Hälsningar

Cato
Elisabeth P
Tack för all inspiation och hjälp.
Jag tror att det kommer bli sten smile.gif .

Får bara lura med mig mannen på jobbet med. Förhoppningsvis kan jag visa lite bilder när det blir klart.

Lisa
Rydinger
Trätrall av träkomposit är ett mycket hållbart och lättskött alternativ till tryckimpregnerat virke vid bygge av altan. Trallen är miljövänlig och kan inte ruttna eller spricka. Den behöver aldrig oljas eller målas. I USA har detta material tagit 40% av marknaden på grund av sina överlägsna egenskaper.
Scandinavian Plank har detta till låga priser. 440 kr/kvm www.scandinavianplank.se

malcolm
Det blir definitivt mer jobb med att lägga sten men å andra sidan behöver man aldrig göra om det, att en stenläggning skulle vara underhållsfri är en sanning med modifikation, Det växer bra i springorna även om man har sand och markduk under och mossa trivs på betong men har man en bra högtryckstvätt är det lätt att hålla rent. Själv har jag röd öländsk sandsten på min uteplats och jag avskyr det, omöjligt att få möblerna att stå stadigt och ogräset frodas i skarvarna så i sommar blir det trädäck över om jag får råd och har ork nog att bygga.

Färdiga trätrallar av måtten tex. 80 x 80 rekommenderas ingenstans eftersom de garanterat kommer att sjunka olika djupt med tiden och orsakar nivåskillnader som man lätt gör illa sig på. Min pappa lade sådana vid mina föräldrars hus och han hade gjort efter konstens alla regler och även kört med vibrator på den underliggande sanden men jösses vad många blåslagna tår det blev i alla fall. Numera ligger det reglar undet som de är fastskruvade i och hela golvet är under tak så miljöpåverkan är minimal.

Idén med att bygga ett trallgolv direkt på gräset är inte så dum, det håller betydligt längre än vad man kan tro och med en markduk under blir det inte så mycket ogräs heller. Lättbyggt är det i alla fall men som sagt, betong är ändå betong men som ett billligt och snabbt alternativ så varför inte. Jag har bekanta som har ett sådant golv vid sin sommarstuga och det har legat där i många år.
Garden bliss
Jag tycker det är kallt och ogästvänligt med sten. =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon