Full version: Prunus och malus
Halli
Hej!

Jag tänkte plantera några olika äppelträd och ett prunus 'Accolade' nu i vår och tänkte beställa från någon plantskola. Vi bor i zon 1 utanför Malmö. Vilken tid är den bästa?
Big Gardener
Det beror på vad för typ av plantor ni kommer att beställa. Handlar det om barrotsplantor bör planteringen ske så tidigt som möjligt på vintern/våren. Så länge det inte är tjäle i marken och går bra att gräva kan allt planteras förutsatt att träden är i vila och inte har gröna blad eller svällande knoppar.
När träden är i som djupast vila är de som minst känsliga och en omplantering tär hårt på trädens energireserver.

Överlag är barrotsplantor mycket känsliga och jag tycker det helt klart är värt de extra pengarna det kostar att köpa med klump. Har man träd med klump bör dessa också planteras tidigt på våren, men de är mindre känsliga.

Prunus 'Accolade' specifikt, är inget träd jag skulle köpa barrotat.

Vad gäller äppelträd rekommenderar jag absolut e-plantor.
Betty
Jag har köpt och planterat alla mina träd tidigt på våren när handelsträdgården har som störst urval. De har alla etablerat sig fint och klarat vintrarna hur bra som helst.
Lotta i Gbg
Tänk så det kan vara! Mitt 'Accolade' köpte jag i april för 6-7 år sedan 2,5 meter högt och barrotat. Jag har inget träd som vuxit så bra som det. Det är 6 meter i dag och blommar otroligt:-)
Big Gardener
CITAT (LottaG @ 12-02-2007, 18:03)
Tänk så det kan vara! Mitt 'Accolade' köpte jag i april för 6-7 år sedan 2,5 meter högt och barrotat. Jag har inget träd som vuxit så bra som det. Det är 6 meter i dag och blommar otroligt:-)

Då är det bara att gratulera till ett bra köp och bra skötsel! Tyvärr har jag sett rätt många fall av barrotade körsbär, och andra växter för den delen, som inte har utvecklats särskilt väl. Det finns många faktorer som inverkar på hur bra resultatet blir.

Det kritiska är just hanteringen efter själva köpet. Rötterna är väldigt känsliga mot uttorkning och oförsiktg hantering i varmt och soligt vårväder kan vara förödande. Sen är det bra om rötterna hamnar i bra jord och får tillräckligt med vatten. Barrotsplantor förlorar väldigt mycket av sina finrötter och har svårt att tillgodogöra sig vatten och näringsämnen i början.
Cilla
Ja har samma erfarenhet som Birger. Körsbär är svårare att lyckas med barrotat. Men därmed inte omöjligt.

Kan man se hur plantorna förvarats har man större chans att lyckas. Står de t ex på en trädgårdsmässa, i inomhusvärme och torr luft, och inte med helt genomfuktiga rötter - då är riskerna större att körsbärsplantan/grundstammen kommer igång svagt eller inte alls. Finrötterna tål inte många minuters torka innan de dör.

Står de fuktigt, kyligt i en källare eller svalrum med rötterna inlindade i något fuktigt, då är chanserna goda.

Men som alltid med biologiskt liv finns det undantag. Barrotade vällagrade plantor som inte kommer igång och barrotade som stått i en affär, på ett postkontor eller trädgårdsmässa och ändå kommer igång...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon