Jag blandade i ett långtidsverkande gödningsmedel (blåkorn, enl anvisning på påsen) i jorden när jag planterade mina omater i sin slutgiltiga kruka. På påsen står det att man ska gödsla med ytterligare 100-50 g (beroende på vad man odlar) under sommaren. Jag antar av formuleringen att det rör sig om en gång till under sommaren. När kan det tänkas vara ungefär?? Och kan jag vara säker på att den gödningen räcker, hur ser jag om den inte gör det? Har i samband med pelargoner hört att man kan behöva tillägsgödsla förutom den långtidsverkande. Hur är det med tomater?
Åsa, mälardalen zon 2
08-06-2003, 13:12
Brukar själv inte använda konstgödning (blå korn) jag tycker tomaterna får bättre smak med mera naturliga gödningsämnen. +Köpta gödningspreparat är ganska dyra.
Jag vattnar växterna regelbundet med näring i vattnet ex. guldvatten, nässelvatten och liknande + jag använder även gräsklipp. Själv anpassar jag dosen efter behov. Man ser på tomatplantan hur den är gödslad är stammen rejält kraftig och bladen blir stora och blågröna då har plantan för mycket näring (och då främst kväve) så då svälter man plantan lite, börjar toppen (där nytillväxten sitter) bli tunn och klen så behöver växten mera mat.
Har ingen förpackning med blåkorn så jag kan inte titta på sammansättningen, men jag antar att det är ganska gott om kväve och så enormt stor mängd kväve behöver dock inte tomater då växer de ofta för mycket och sätter färre frukter.
Jag valde blåkorn efter att ha pratat med en bekant som odlat tomater i flera år. Jag använde flytande blåkorn när de var mindre och fruktsättningen är det inget fel på, jag har redan flera små tomater och blommor.
Orsaken till att jag har valt att använda konstgödning är att jag har fått för mig att kogödsek och hönsgödsel kan lukta och jag har mina tomater på balkonen en halvmeter fråm sittplatsen.
Blåkorn = NPK 12-5-14
Hej Shyme! Jag odlar också tomater på min balkong och håller med dig om att det är praktiskt med sådan gödning som inte luktar... jag använder biobact eller blåkorn , och det ganska ofta, efter vad jag har förstått så vill tomater ha MYCKET näring! Lycka till! Hälsar Hellan
Åsa, mälardalen zon 2
08-06-2003, 19:19
Biobact (som är ett KRAV-godkänt gödselmedel och ingen konstgödning) luktar mera än guldvatten(urinvatten) och kogödsel på påse. Kogödsel på påse luktar enbart jord.
Jag är mycket förvånad att Biobacten fått så dåligt växtresultat på bilden i denna artikel.
http://www.odla.nu/artiklar/godsling.shtml
Jag ber så mycket om ursäkt, det blev fel... biobact var något jag köpte förra sommaren och hade till mitt olivträd, efter rekommendation, och du har helt rätt i att det är en naturprodukt som ej luktar särskilt mumsigt....
// Hellan
e_sedell
08-06-2003, 22:32
Är majs en mera lämplig försöksväxt för just detta ändamål än andra? Jag har läst flera studier innom just detta ämne och alltid har man använt majs som försöksväxt. Jag tror att det dåligt resultatet på biobact beror på att man blandat till en vill mängd i vatten och låtit det stå så att det skiktat sig och så har man rört för dåligt. Men jag vet inte. Igentligen ska man använda sig av destilerat vatten som bas till sådana här studier och inte ha något substrat.
Föresten, när vi diskuterar tomater. Jag har redan skördat min första tomat, den var jätte god =)
Ingrid på Västkusten
12-06-2003, 19:26
Gräsklipp hör Ni!!!
Ekologiskt, luktfritt och BRA!
och billigt!
dessutom har Blåkorn en något skum NPK-balans för odling av tomater - de vill ha mera tonvikt på PKsidan än N& K.
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.