Full version: Växter i pandaland
Lars-Olof Arvids
Nu har jag gjort ett nytt album med lite växter från Shaanxi Foping-reservatet i Kina som jag besökte i våras. Många växter som vi känner från våra trädgårdar växer vilt där. Den som vill får gärna ha synpunkter på mina artbestämningar. Välkomna in och titta! smile.gif

Olle
stennie
Va coolt, fantastiskt och få se växter i sin naturliga miljö! wub.gif
Bara lite avundsjuk! smile.gif
kerstin z5-6
Jättevackra växter i fina miljöer smile.gif
Alba
Åh så härligt att få se växterna i naturlig miljö. Fina bilder.
En resa till Kina måste väl vara rena drömmen.
Blomstertanten
Underbara bilder ! wub.gif rolleyes.gif

Fritillarian påminner på något sätt om getrams unsure.gif
Fast det kan det väl inte vara ?
Antar att frågetecknet betyder att du inte är säker på att det är en fritilaria eller är det för att du inte vet vilken sort ?

Läcker är den i vilket fall som helst ! wub.gif
Lars-Olof Arvids
Jag är inte helt säker på att det är en Fritillaria, det kan mycket väl vara en rams också. Kan någon ge närmare besked är jag mycket intresserad!

Olle
Blomstertanten
Försöker komma på vad som gjorde att jag tänkte på rams unsure.gif
Har för mej att det finns nån växt som i alla fall är närbesläcktad med rams som har små lila/rosa "klockor"

Ska fundera och hoppas jag får hjärnkontoret att fungera , då kanske jag kommer på laugh.gif
Piccante
Jättefina bilder, orkidéerna var fantastiska smile.gif Jag tror jag lutar åt att hålla med Blomstertanten, visst känns blommorna mer som rams, eller unsure.gif Fast jag har iofs aldrig varit i Kina, går enbart på magkänsla.
Blomstertanten
CITAT (Leocarpus @ 12-02-2007, 16:21)
Jättefina bilder, orkidéerna var fantastiska smile.gif Jag tror jag lutar åt att hålla med Blomstertanten, visst känns blommorna mer som rams, eller unsure.gif Fast jag har iofs aldrig varit i Kina, går enbart på magkänsla.

tror du jag varit i Kina ??? sleep.gif

Nänä, går nog oxå lite på magkänsla ! tongue.gif

Irriterande att jag inte kan komma på vilken växt den påminner om ! wacko.gif
Lotta i Gbg
Vilken trevlig resa och vilka trevliga bilder. Jag tror att Den du kallar Fritillaria tillhör familjen Convallariaceae och kan t ex vara en Disporum cantoniense Men det finns flera andra släkten inom familjen t ex Streptopus.
Lisbeth zon2
Vilken spännande resa och fina bilder.
Helen i Piteå Zon 5
Wow vilken resa du har gjort wub.gif fina bilder och vackra växter, Tack för titten!
Snöflinga
Underbara bilder och vilket ljus ... Tog du inga skott av clematis mm. ? eller det kanske icke du fick rolleyes.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (LottaG @ 12-02-2007, 17:54)
Vilken trevlig resa och vilka trevliga bilder. Jag tror att Den du kallar Fritillaria tillhör familjen Convallariaceae och kan t ex vara en Disporum cantoniense Men det finns flera andra släkten inom familjen t ex Streptopus.

Tack Lotta! wub.gif
Jag sökte på Disporum cantoniense, och den såg precis ut som den på min bild!

Nu har jag lagt till lite mer bilder, bl a från en by nära reservatet.

Olle
Lars-Olof Arvids
CITAT (Snöflinga @ 12-02-2007, 22:26)
Underbara bilder och vilket ljus ... Tog du inga skott av clematis mm. ? eller det kanske icke du fick rolleyes.gif

Det är nog inte tillåtet, och dessutom är skott svåra att hålla liv i när det tar ca en vecka från att man lämnar reservatet till hemkomsten. Jag smög med mig ett par små rotknölar, men än har det inte blivit något av dem. Frön var det tyvärr inte säsong för.

Olle
arno
Tackar för att du delar med dig av resan,det måste ha varit en härlig tur! smile.gif
Blomstertanten
CITAT (LottaG @ 12-02-2007, 17:54)
Vilken trevlig resa och vilka trevliga bilder. Jag tror att Den du kallar Fritillaria tillhör familjen Convallariaceae och kan t ex vara en  Disporum cantoniense Men det finns flera andra släkten inom familjen t ex Streptopus.

Tack Lotta !
Nu slipper jag grubbla ihjäl mej , precis den var det jag tänkte på ! rolleyes.gif

wub.gif VILL HA !!!!!!
Ewa L
En härlig resa i miniformat du tog oss med på. Tack! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon