Full version: Gisela5
Anders Roslagen
Krsbr r inte s kul alla gnger med alla rotskott. Fr rtt mnga r sedan lste jag om att man brjat ympa p en sort som kallas Gisela5 som inte ger rotskott.

Jag undrar om hur det gtt fr dem som har prvat. Blir det inga rotskott alls? Vxer trdet bra men svagt? 3-3 meter ska de bli... I praktiken - blir de strre eller mindre?
sa, mlardalen zon 2
Vanligt stkrsbr brukar inte skicka upp rotskott den brukar normalt sett ympas p Prunus avium, vissa sorter surkrsbr kan dock skicka upp en hel del rotskott..

De sorter som frmst ympas p Gisela 5 r stkrsbr, man brukar sga att trdet blir ca 1/3 del s stort som det hade blivit p vanlig grundstam och det brukar innebra 3-4m hgt. Jag r osker p om det verhuvudtaget finns surkrsbr ympade p denna grundstam och isfall hur bra det funkar.
Anders Roslagen
Aha... Jag har krsbr som r sjlvsdda stkrsbr som har ruskigt med rotskott t alla hll.
Och mitt bigarrtrd Merton Glory skjuter ocks hiskligt med rotskott, s jag trodde det alltid var s...

Ibland blir det mer rotskott p vxter om de vxer magert har jag lst. Det skulle kunna stmma med min jord. Ingen trdgrdsjord liksom, och torrt.
Anders Roslagen
3-4 meter rcker ju gott. Pysslingtrd som det kallades nr jag googlade lt liksom fr litet om det ska komma upp i en hjd dr det inte r lika srbart fr harar och rdjur.
Jan af Lis
Hi

Kpte en Burlat (=tidig stkrsbr) 2002 och den r nog ca 2.90 med mycket lngsam tillvxt, ca 10 cm i fjol.

Mycket praktiskt, jag anvnder btens vintertckstllning som jag lgger brnt p, har funkat bra se senaste tv ren.

Vill dock ppeka att skrden (i alla fall hos mig) de frsta ren blir inte lika stor som det str i reklambladen, 2006 fick jag ca 2 liter och det var den 1:a riktiga skrden. Hoppas p mer i r...

Inga rotskott (hittills ??).
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon