Anders Roslagen
12-02-2007, 16:38
Körsbär är inte så kul alla gånger med alla rotskott. För rätt många år sedan läste jag om att man börjat ympa på en sort som kallas Gisela5 som inte ger rotskott.
Jag undrar om hur det gått för dem som har prövat. Blir det inga rotskott alls? Växer trädet bra men svagt? 3-3½ meter ska de bli... I praktiken - blir de större eller mindre?
Åsa, mälardalen zon 2
12-02-2007, 17:57
Vanligt sötkörsbär brukar inte skicka upp rotskott den brukar normalt sett ympas på Prunus avium, vissa sorter surkörsbär kan dock skicka upp en hel del rotskott..
De sorter som främst ympas på Gisela 5 är sötkörsbär, man brukar säga att trädet blir ca 1/3 del så stort som det hade blivit på vanlig grundstam och det brukar innebära 3-4m högt. Jag är osäker på om det överhuvudtaget finns surkörsbär ympade på denna grundstam och isåfall hur bra det funkar.
Anders Roslagen
12-02-2007, 18:12
Aha... Jag har körsbär som är självsådda sötkörsbär som har ruskigt med rotskott åt alla håll.
Och mitt bigarråträd Merton Glory skjuter också hiskligt med rotskott, så jag trodde det alltid var så...
Ibland blir det mer rotskott på växter om de växer magert har jag läst. Det skulle kunna stämma med min jord. Ingen trädgårdsjord liksom, och torrt.
Anders Roslagen
12-02-2007, 18:13
3-4 meter räcker ju gott. Pysslingträd som det kallades när jag googlade lät liksom för litet om det ska komma upp i en höjd där det inte är lika sårbart för harar och rådjur.
Jan af Lisö
13-02-2007, 09:44
Hi
Köpte en Burlat (=tidig sötkörsbär) 2002 och den är nog ca 2.90 med mycket långsam tillväxt, ca 10 cm i fjol.
Mycket praktiskt, jag använder båtens vintertäckställning som jag lägger bärnät på, har funkat bra se senaste två åren.
Vill dock påpeka att skörden (i alla fall hos mig) de första åren blir inte lika stor som det står i reklambladen, 2006 fick jag ca 2 liter och det var den 1:a riktiga skörden. Hoppas på mer i år...
Inga rotskott (hittills ??).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.