Full version: Bokskog
Anders Roslagen
Jag har planterat och sått en del bok på mark som är gemensam för oss som bor däromkring. Jag tror mig veta att det inte växer annat än tidiga vårblommor i bokskogar för att det blir så skuggigt. Men om det är lite andra träd och mellanrum så att mer sol når ner, vad trivs då i en bokblandskog?

Finns det några fina karaktärsväxter? Bokarna är huvudsaken men det kanske finns något som hör ihop med dem?

(Bokarna växer otroligt bra i en lite fuktig norrsluttning!)
Big Gardener
Det är en bra fråga. Du menar att bokarna är i princip nyplanterade/nysådda eller är det ett delvis uppvuxet bestånd med redan befintlig vegetation?

Ren bokskog är en typisk sekundärbiotop. Det innebär att arter som inte är så beroende av ljus för sin föryngring klarar av att växa i den. Boken (Fagus slylvatica) är ett sådant träd och således hittar man nästan bara bokplantor i en bokskog. Mycket annan vegetation utkonkurreras av ljusbristen. Därför finns det inga andra karraktäsväxter i en bokskog annat än i brynen eller i gläntor.

Om vi talar om en uppvuxen blandskog, huvudsakligen med bok finns det många andra sekundärarter som kan tänkas leva och föryngras där, men det beror mycket på hur ljusförhållandena är. Eken (Quercus robur) är en brynväxt så den klarar konkurrensen hyfsat förutsatt att skogen inte är för tät.

Avenbok (Carpinus betulus) är annars den växten som jag tror skulle klara konkurrensen bäst eftersom den också är en sekundär trädart med liknande föryngringssätt som boken. Samtidigt tror jag den står sig slätt mot boken på lång sikt.

Skogslönnen (Acer platanoides) och Tysklönnen (Acer pseudoplatanus) är två andra sekundärarter som till viss del kan föryngras i skuggiga miljöer, men inte i en fullt uppvuxen bokskog.
Piccante
Vad har du för jordmån där du planterat bok? Om du vill ha andra växter än just träd så borde väl typiska lundväxter klara sig hyfsat i ett blandbokbestånd? Skogsbingel, trolldruva, violer, smörboll kanske? Men många örter är ljusberoende så i rena bokbestånd blir det nog rätt artfattigt men du kan nog lyckas att plantera in andra växter i skogsbryn och gläntor.
Anders Roslagen
Det var tidigare en granklädd moränbacke så det finns undervegetation som hör samman med det. Olika ormbunkar, blåbärsris, hallonsnår, svarta vinbär, måbär och frodigt gräs. Det är inte bara bok där, har planterat skogslind också, på solsidan om de flesta bokar så att de inte ska hamna för mycket i djup skugga. Lind är annars bra på att tåla underskott av sol har jag sett.

Av de vilda träden står tall, ek, stora sälgar, skogslönn, körsbär och i nedre delen klibbal kvar. En del granar också men de ska jag ta bort successivt liksom de flesta tallar.

Bokarna jag planterade och sådde är nu mellan 1½ och 5 meter höga, de har mycket långa årsskott nu när de kommit igång. Jag låter sly växa intill ännu så att de inte blir för breda, de ska formas uppåt. Det är kanske 30 bokar men långt emellan, det kan i tätaste området bli en boklund, men kommer inte att upplevas som en bokskog tror jag.
Anders Roslagen
Skogsbingel är ett bra förslag, har googlat den nu, tycker den passar bra till bok. Undrar hur man kan få tag på den, inget som finns i handeln antar jag.

(Försökte lägga in en bildlänk til mitt album på AoT men se det gick inte, måste läsa lite i supporten nu...)
Ophelia
Förutom den vårliga växterna (med bl a ramslöken och vårärten)kan du ju plantera in exempelvis strävlosta, månviol, skogskorn och vitskråp, vårfryle, ekorrbär, skogsstjärna, pilerstarr, kruståtel, gulplister, harsyra, buskstjärnblomma, lundviva, tandrot, myskmadra, olika violer (som nämts), humleblomster, liljekonvalj, ormbär och kanske lite jon och bräken samt syska och skogsveronika smile.gif
Anders Roslagen
Det var en hel del tips på örter, tack! Har några kvar av dem att undersöka.

Det finns ju en del saker som växer där redan men ramslök vore kul, det finns i trakten men inte alldeles nära. Det blir lätt b a r a ramslök där den väl trivs, men får ta risken.

Vårärt gillar jag, likaså myskmadra. Gulsippa har jag läst att det kan höra ihop med sydliga lövskogar.

Läste om en man som sådde skånska fröer i ett skogsparti i Mälardalen en vår för drygt hundra år sedan. Väldigt många av dessa sällsynta lövskogsörter växer kvar där än idag!
Mia, zon 3
Jag brukar besöka bokskogarna på Omberg ganska ofta, och den undervegetation man ser mest av där är vitsippor, gulsippor, blåsippor, gökärt, liljekonvaljer, ramslök, tibast, ormbär, ormbunkar och gullpudra där det är fuktigare. Sedan är det en del som förvildat sig, och som verkar trivas bra: snödroppar, aklejor, krolliljor, kaprifol mm.

(Just ramslöken tycker jag är så häftig, för man tänker knappt på den förrän man känner på lukten att man vandrat igenom ett helt bestånd...)
Ophelia
Sedan är ju ramslöken så god till och i mat smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon