Full version: Gardens north
Kajsa i Arvika
GAAAAAHHHH!!!! blink.gif blink.gif

Är det bara som jag inbillar mig eller har de lagt in nya sorter sedan en liten tid tillbaks??!!

Endera var jag halvblind när beställningen gick iväg sist eller också har det kommit nytt fiiiint!!!

CARDIOCRINUM cathayanum Fanns nog kanske tidigare men guuuud så vacker!! Någon som har den?
CHAMAEPERICLYMENUM suecicum wub.gif Söt som socker!
CORTUSA caucasica Yum Yum..
CYCLAMEN hederifolium (Well Marked) Vackert bladverk!
CYMBALARIA pallida
DICENTRA canadensis
MONESES uniflora såååå fin!!
PARNASSIA glauca
SOLDANELLA villosa wub.gif
TELLIMA grandiflora Rubra Group (Hoppla nu höll klickfingret på att aktiveras!!! blink.gif )
TRICYRTIS formosana Uuuuäääähhhh!!! sad.gif
TRILLIUM erectum Snyft....
VERATRUM viride Dreggel dreggel...

Jaha... inte halvvägs in i februari och jag har redan påbörjat nästa års önskelista!!! blink.gif
Man har blivit klorofyllerist... Ring AFF (Anonyma fröfanatiker)
Christer i Falköping
Jodå, det händer att de lägger in nya fröer ett bra tag biggrin.gif
Christer.
kerstin z5-6
Ja , de är fullständigt opålitliga -de lägger in nya sorter allteftersom de får tag i dem ....
Angående Cardiocrinum så har jag bara testat C var glehenni
CARDIOCRINUM cordatum var. glehnii tål -40 smile.gif Men har inte blommat ännu
Eva 33c
Förra året hade de frö-rea (50%) i april. Brukar de ha det varje år tro? Ska inventera mina önskemål på perenner som inte behöver kyla, "ut i fall att" rolleyes.gif
Sailor Pluto
Förlåt, men får man fråga om hur ni gör när ni beställer från Gardens north unsure.gif ? Jag blir så osäker när det gäller att beställa från utlandet, och så är jag inte jättebra på engelska... Kan man betala med ett sånt där e-kort som går att fixa från föreningssparbanken? Hur stor "risk" är det att man måste ha mailkontakt på engelska med dom? Det finns ju så mycket fint och jag vill inte avstå från att beställa bara för att jag är nojig rolleyes.gif .
kerstin z5-6
Du måste ju sända in nån typ av beställning -men där förekommer ju ytterst lite engelska ", men uppgifter på vad du vill ha o din adress
jag betalar med vanligt visakort

beställ -Snart är du van smile.gif
Sailor Pluto
Åh, så bra att man inte måste vara expert på engelska*suckar lättat*. Det var nog det som spökade mest. Då ska jag nog försöka mej på en beställning snart... Tack Kerstin smile.gif !
Eva 33c
Gardens North är jättelätt att beställa ifrån, de har ju "kundvagn" bara att klicka och lägga i. Man får en fråga om e-post för att kunna göra det. Sedan kan man redigera sin "vagn" innan man trycker på "beställ" och betalning.
Efter beställningen får man en bekräftelse på sin e-post. Jag betalar med mitt vanliga Visa kort, var i kontakt med "min" bank om E-kort men det tyckte han var onödigt. Det är trots allt banken som står risken vid detta betalningssätt.
GN drar inga pengar förrän de har packat dina fröer så det är ingen risk att man får några fåniga "tillgodohavanden" om något är slut. Jag har inte haft mitt kort så länge men det är suveränt enkelt att handla från utlandet med det. Behovet av svenska återförsäljare finns knappast längre.
rolleyes.gif
kerstin z5-6
Desssutom sänder de fuktförpackade "sk Färska frö# direkt efter skörden -mycket större chans att lyckas med sådden då smile.gif
pusillus
När beställer man dessa "färska frö" för att få sommarens skörd?
är det någon speciell lista?
Jag har heller inte vågat beställa från utlandet ännu p.g.a dålig engelska.
Zon angivelserna tycker jag också är lite kniviga, olika för sverige, norden o världen väll?
Finns färska frö postorder i sverige?
Eva 33c
Om jag förstått det rätt så kan man beställa dessa frön närsomhelst, de finns i den vanliga listan. Men de kommer inte att skicka dem förrän vid rätt tid, man behöver inte bevaka detta själv. Ofta står det något om färska frön i beskrivningen av växten.
När det gäller zoner så är det olika ja. Det finns US-zoner, Europa-zoner Kanada-zoner mfl.
Kanada har 9 zoner tror jag, och 1 (eller om det var 0 tom) är härdigast, alltså tvärtom mot hur vi har här i Sverige. Jag hittade inte uppgiften just nu om vilka temperaturer som skiljer de olika zonerna åt. Men Kanada zon 3 går utanvidare här hos mig i svensk zon 5. Kanske någon annan har en bra länk eller uppgifter så man kan översätta till våra zoner.
Appropå engelska språket så kan jag tipsa (om du inte redan sett den) om en bra och enkel ordlista/översättningssida på nätet, gratis och jätte-enkel, bara att skriva i ordet (det svenska eller engelska) i den lilla rutan. överst till vänster.
tyda.se
kerstin z5-6
japp, om du beställer tex actaea -trolldruva -de har en knallrosa !! kommer fröna i juli -augusti -fuktförpackade sås då -vaktas för torka till frost lämnas ute och kan tas in för drivning i mars -eller lämnas ute till vår
Såg just att någon testat trädgårdsinsamlat frö från Anemonopsis -0 grodde samt samma frö färska från GN 100 % grodd smile.gif
USDA zoner baseras enbart på lägsta vintertemperatur -
För perenner spelar det ingen roll -de är härdiga i hela landet i Sveriga undantag kan vara vissa gräs o lökväxter

När det gäller vedartat/buskar och träd , kan man däremot ha nytta av att titta på zonangivelserna , dock är det mycket mer som spelar in där

Hur lång höst , hur varm sommar -hur länge det är kallt osv osv..
Kanada har liknande zoner som USA men saknar de två varmaste 9-10
Detta innebär att
USDA-Sv zon
USDA Z1 -Sverige z7-8
z2-6-7
z3-6-5
z4-z5-4
z5-z4-
z6 -Z 3
z7-Z2
Z8-Z1
Z 9-10-medelhavsklimat Florida och liknande stater utan frost

Detta är en högst hemmagjord zon hint som inte baseras på vetenskapliga studier men väl på egna erfarenheter samt trial and error + en del läsade i diverse källor under åren smile.gif
Dock har jag flera växter som är z5 Usda märkta -testa gott folk det kostar en fröpåse smile.gif
Sailor Pluto
Herregud, ni får vara försiktiga med lyriska beskrivningar om hur enkelt och bekvämt det är att beställa! Jag råkade påbörja en kundvagn för en stund sedan och det ser inte bra ut (fast egentligen är det helt underbart). tongue.gif tongue.gif tongue.gif
pusillus
Va bra, man lär sej tydligen nåt nytt varje dag biggrin.gif
O kerstin, dina egna erfarenheter betyder för mej(o säkert många fler)
vetenskapliga studier smile.gif smile.gif
Men hur var det med Europa zoner, någon som vet?
kerstin z5-6
? Europazoner - Jag är nog lite trög men vilket land menar du ?
Finland har egna z3 i fi =z5 i sverige
De tyska tex i jelittokatalogen är baserade på RHS Garden plants zoner vilka i princip är samma som de amerikanska ...
Fö är jelittto helt ute o cycklar vad gäller zoner så just det i den katalogen
kan man helt bortse ifrån ..
I övrigt är den ju bra
Hosta z4 -haha ... smile.gif
pusillus
Jag trodde att europa hade en gemensam numrering också wacko.gif
sorry
kerstin z5-6
Nä det är en enda gröt tongue.gif
finns tex denna :
European Garden Flora har lanserat ett motsvarande system:

H1 (-20°C och lägre)
H2 (-15° till -20°C)
H3 (-10° till -15°C)
H4 (-5° till -10°C)
H5 (0° till -5°C)
G1 (kräver kallväxthus även i södra Europa)
G2 (kräver varmväxhus i hela Europa)

Men numera försöker ju i alla fall vissa plantskolor i Sverige komma bort från härdighetsbeteckningarna när det gäller perenner
Växterna delas in i fyra härdighetsklasser A, B, C. och D:

A = En perenn som kan odlas över hela landet utan några speciella arrangemang.
B = En perenn som kan odlas över hela landet, men kräver en skyddad och väldränerad växtplats för att utvecklas bra.
C = En perenn som kan odlas i stora delar av landet och kräver samma förhållanden som B för god utveckling.
D = Perenner som bara kan odlas i de delar av landet som är mest värmegynnade. Stora krav på dränering och vinterskydd krävs.
Den sista skalan -tycker jag säger betydligt mer än den gamla
Bee
Fast nu måste jag fråga er som beställt från Canada: har ni inte åkt på "straffavgifter" när grejerna väl kommer till Sverige?
Jag har handlat från USA några gånger (inte fröer) och då har svenska myndigheter lagt på uppemot 1/3 av fakturabeloppet i form av moms, tull och frakt (från Arlanda hem till mig).
Så numera beställer jag inte något utanför EU.

Annars fanns det ju en hel del vackert hos Garden North som man skulle vilja ha wink.gif
kerstin z5-6
Har aldrig hänt , beställt i sju år - möjligheten finns ju -då får man betala lite extra , men det rör sig inte om några jättesummor -de kommer ju i ett litet brunt kuvert ...
Ophelia
Jag gör det enkelt för mig och drar ut zonlistorna, lätt att ha tillgängligt. Tack snälla Kerstin biggrin.gif
Ludvig Johansson
Zonsystemen är rätt svåröversatta. Det amerikanska USDA bygger på genomsnittligt årsminimum och det svenska bygger till viss del på allmänt klimat och (längd på odlingssäsong) och odlarerfarenhet blandat med gissning och försiktighet. USA har till stora delar ett kontinentalt klimat som ger mycket varma och långa somrar, och deras vintrar är korta och intensiva, växterna kan därför bygga upp sig under den långa odlingssäsongen för att sedan klara den korta ofta mycket kalla vintern. Tittar man på definitioner så motsvarar USDA 8 ett årslägsta på ca -12C. Förutom större tätorter är det bara kustnära områden i sydligaste Sverige som kan stoltsera med det klimatet. Dessa områden har och andra sidan mycket svalare somrar än motsvarande i USA varför man brukar "straffa" det svenska klimatet med 1-3 USDA zoner. Typiska USDA 8 växter är trädormbunkar, gardenia, glansbuske (Pittosporum), många palmer (väderkvarnspalm USDA 7), olivträd, passionsblomma. För perenner stämmer översättningen bättre, och det var ju det som diskuterades främst. Problemet för amerikanska växter är bl.a. att de har svårt med vårt fuktiga klimat, eller avsaknad av snö när det är som kallast. I norra Sverige kan därför många nordamerikanska perenner klara sig bättre eller lika bra som i södra delen av landet.

Men jag håller med Kerstin, bättre att pröva och lära sig något och kanske lyckas, än att garanterat misslyckas genom att aldrig pröva. Och det kostar bara en fröpåse och lite tid. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon