ewa zon 3
12-02-2007, 17:55
Skolade om chiliplantorna igår och satt dom lite djupare än i groddkrukan.
Nu undrar jag om man kan sätta chili djupare när man planterar om?
Nybörjare på chili och tänkte mig inte för så noga utan gjorde ungefär som med små tomatplantor. Kommer det att funka tror ni?
/Ewa
myrtille
12-02-2007, 18:19
Man kan sätt dem så djupt så att första bladparet bara är precis ovanför jordytan.
Jonas70
13-02-2007, 08:53
Du gjorde rätt Ewa. jag brukar plantera dem så djupt de går. Bara man inte begraver några blad.
ewa zon 3
13-02-2007, 16:03
Puh, vad skönt då behöver jag inte göra om det
Tack för svar
/Ewa
Sätt dom till nedersta bladparet ska du göra för att det växter ut nya rötter på stjälken och plantan blir stadigare, brukar göra så med tomater och kapkrusbär också samt olika prydnadsväxter som leanderklocka, känguruäpple mm
Österläge
19-02-2007, 15:13
Lånar tråden lite.. När är det dags att omskola chilisar? Mina har fått sina först blad, ska jag göra det nu eller vänta tills de fått fler bladpar?
Tack på förhand...
Man kan omskola dem så fort de har ett "riktigt" bladpar (dvs ett bladpar förutom hjärtbladen). Om man sår i en kruka med vanlig jord under såjorden kan man vänta lite längre med omskolningen om man vill. Jag sår i torvbriketter, och dom pluppar jag ner i en kruka med riktig jord senast när det andra riktiga bladparet har visat sig. Sår man flera i samma kruka ska man inte vänta för länge med att dela på dem, för rotsystemet växer ganska fort och de trasslar in sig i varandra.
Österläge
20-02-2007, 12:28
Tack Noora för svaret! Jag hade hört något om de där hjärtbladen, då kom jag ihåg rätt... Skönt, då kan jag vänta lite till med att plantera om dem!

Jag har sått i miniväxthus med endast såjord, ska jag omskola dem i plantjord eller?
ewa zon 3
20-02-2007, 17:26
Jag planterade om i krukväxtjord med lecakulor
Tänkte att perennjorden inte innehöll tillräckligt med näring.
Men jag tänkte kanske fel.
Ewa
Jag har provat både krukväxtjord och plantjord. Båda innehåller för lite näring i längden, så man måste gödsla efter ett tag ändå

Lecakulor i jorden är jättebra, det föbättrar dräneringen. Chili vill absolut inte stå i för blöt jord, då börjar bladen gulna och falla av.
gustav1977
21-02-2007, 11:23
hej!
Vad brukar du tillsätta för näring? Har du tips på kalium/fosfor rik näring man kan tillsätta framåt blomning/fruktsättning. Tomatnäring brukar ju rekommenderas men det har jag aldrig hittat i affären?
Hälsningar
Gustav
emmapemma
21-02-2007, 12:30
Jag tänkte prova denna näringen till mina chilisar:
http://www.wexthuset.com/default.asp?sp_pi...sp_product=8211Jag vet inte ifall den är bättre/sämre än vanliga gödningsmedel (använder nu biobact), men när jag ändå ska köpa en ny flaska, kan jag ju lika gott prova denna som något annat.
ewa zon 3
21-02-2007, 13:12
Den där gödningen tänker jag också prova. Är mycket nöjd med de andra flytande gödningarna i samma serie.
/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.