Full version: Sådd av rabarber
månblomman
Är det någon här som har erfarenhet av att så rabarber? Har beställt fröer från runåbergs men vet inte riktigt vad jag ska göra med dem wacko.gif

Ska de stå i rumstemp och gro där eller behöver de stratifieras? Ska de sås på vår, sommar eller höst?
Ska de sås i små lådor eller var för sig i varsin kruka? Är de känsliga vid omplantering?

Bor i zon 6

Hoppas på hjälp *håller tummarna*
Margith
Jopp, jag har sått rabarber, måste vara 2 år sedan unsure.gif .
Jag direktsådde och jag gissar att om ytterligare 3 år kanske jag får ihop till en rabarberpaj biggrin.gif
Eva St
Har också frösått Rabarber för 4-5 år sedan. Har för mig att jag sådde dem inne i krukor på vårkanten och planterade ut dem i rabatten på tidig höst.
De har i alla fall blivit rejält stora och fina och ger massor med goda stjälkar
Eva St
Rossi
Vi har också sått egna. Försådde dem inomhus i mars-april och planterade ut dem på försommaren har jag för mig. De tog sig fint så småningom. Rabarber är ju inte så svårt. Det är väl svårare att ta död på dem än tvärtom! smile.gif
månblomman
Aha men då ska jag nog pröva att så dem inne om ett tag då och se hur det går. Bästa att spara några frön i reserv.... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon