Full version: Täckt jord?
Fialotta
Vete sjutton om denna fråga hör till den här avdelningen, men jag provar i alla fall!
Har täckt en bra bit av ett gammalt hallonland som inte fungerade
längre med svart fiberduk...inköpt för sånt!
Skulle nu vilja täcka denna del med runda stenar med
några få växter framför en tujahäck...måste jag vänta i 2 år ungefär innan jag kan börja lägga sten eller kan jag börja redan nu uppepå duken ?

Vad tror ni går det eller möglar det under då?

Vill gärna höra vad ni har för erfarenheter rolleyes.gif wub.gif

Tacksam för råd rolleyes.gif
kerstin z5-6
menar du går det odla ovanpå markduken ? -Du vill väl inte spara nåt som är under den ?? I så fall är svaret ja .Du kan täcka markduken med jord och stenar o planatera nu laugh.gif
Fialotta
Du är en pärla Kerstin wub.gif

Precis så menade jag...trodde jag hade förklarat dåligt,
men du fattade rätt.......det är min dotter som ville göra lite
japaninspirerat med sten...det gick inte att gräva just där längre!
Då kan hon starta redan nu med stenar o växter!
JätteTack för ditt svar rolleyes.gif
Kram
kerstin z5-6
har flera upphöjda bäddar gjorda på det viset ..min nackskada kräver lite lättare rabatter att rensa.
Det fiffiga är att efter ett år eller två är underlagets rötter av kvickrot o annat dött..
Vill man då maka sig till att rafsa om det hela o byta jord ..ev proppa dit nya o fler plantor -kan duken återanvändas -på annan ort sas tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Fialotta
Det va min tanke...men dottra litade inte på mig...så det va bäst att fråga någon som vet...det gjorde du rolleyes.gif
Jättebra att återanvända senare...det blir ju kanon!

Du får en blomma av mig wub.gif rolleyes.gif Tack!
Cilla
Det är märkligt så livfull jorden blir som varit helt täckt under några år. Lyfter man på en sten eller på en pressenning som legat några år på samma ställe kryllar det av maskar och småkryp i en jord som är fuktig, lättbearbetad och doftar gott...

Jag har ingen bar jord i trädgården men väl i mina krukor, lådor mm. Täcker dem med gräsklipp, stenar och annat tillgängligt och får långsammare avdunstning av vattnet liksom en klart mer levande jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon