ingrid fuxwall
För första gången ska jag så perenner. Har läst en mängd inlägg här och blivit inspirerad och min första fråga är:
Finns det någon sida där man kan söka på olika växter och hur man ska gå till väga med frösådden?

Sedan har jag frågor om några speciella växter - hoppas någon vänlig själ kan hjälpa en novis. Ska någon av dem stå ute i kylan eller kan alla stå under lysröret?

Clematis Korean Beauty
Monarda New Red Shades
Verbascum Phoeniceum
Nolana Blue Bird
Hemerocallis Flava
Erinus Alpinus

ingrid
parveln
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-02-2007, 19:31)
Finns det någon sida där man kan söka på olika växter och hur man ska gå till väga med frösådden?

Baksidan av fröpåsen är ett hett tips
Gåsis
här
är en bra sida. Här är två till...tom clothier och trädgårdslistor/sådd och förökning.

/Åsa
Alba
AOT som du också rekommenderar Gåsis använder jag mig av mycket.
Den är otroligt lärorik.
ingrid fuxwall
CITAT (parveln @ 12-02-2007, 20:35)
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-02-2007, 19:31)

Baksidan av fröpåsen är ett hett tips

Men om man inte har någon fröpåse, hade jag haft det skulle jag givetvis läst där istället för att fråga och riskera just din typ av svar.
ingrid fuxwall
CITAT (Gåsis @ 12-02-2007, 20:49)
här
är en bra sida. Här är två till...tom clothier och trädgårdslistor/sådd och förökning.

/Åsa

Tack snälla!
kerstin z5-6
Clematis Korean Beauty- så och ställ ut sådden efter 24 tim -Minst 5v gärna längre
Monarda New Red Shades
temyntor gror snabbt i rumstemp
Verbascum Phoeniceum-som temyntan -snabb varmgroende

Nolana Blue Bird cymbal blomma ettårig gror varmt sås i mars april
Hemerocallis Flava
Förökning: frösådd i krukor inomhus i februari – mars. Arter kan med fördel förökas med frösådd Om dagliljefröna är gamla, så lägger jag dem ett dygn i blöt. Därefter sår jag dem i rumstemperatur. gror snabbt

Erinus Alpinus varmgroende -om inget hänt efter 4 v kyl -dvs ställ ut

(Sign Parveln har skrivit tre inlägg totalt. Alla i förökningsavd och alla mer eller mindre ironiska -kanske någon som "skämtar ? ")
ingrid fuxwall
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-02-2007, 22:31)
Clematis Korean Beauty- så och ställ ut sådden efter 24 tim -Minst 5v gärna längre
Monarda New Red Shades
temyntor gror snabbt i rumstemp
Verbascum Phoeniceum-som temyntan -snabb varmgroende

Nolana Blue Bird cymbal blomma ettårig gror varmt sås i mars april
Hemerocallis Flava
Förökning: frösådd i krukor inomhus i februari – mars. Arter kan med fördel förökas med frösådd Om dagliljefröna är gamla, så lägger jag dem ett dygn i blöt. Därefter sår jag dem i rumstemperatur. gror snabbt

Erinus Alpinus varmgroende -om inget hänt efter 4 v kyl -dvs ställ ut

(Sign Parveln har skrivit tre inlägg totalt. Alla i förökningsavd och alla mer eller mindre ironiska -kanske någon som "skämtar ? ")

Tack snälla!
Jag har skrivit ut ditt svar och ska följa det till wub.gif
Jonas70
Den där parveln verkar ju vara ett skämt hela han (eller hon). Sådana svar hjälper ju ingen framåt i sin odlarglädje.
Lars-Olof Arvids
Den här sidan från min STA-krets har varit till stor hjälp för mig:

http://www.algonet.se/~sta-bod/frosida.htm

Olle
Lars-Olof Arvids
Oj då, den var visst redan med ser jag nu! laugh.gif

Olle
kerstin z5-6
Den sidan tål att upprepas -den är bra smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon