Anki V
Mina sådder gror på och hittills så har allt som jag förväntat mig gro även grott. Vissa frön mer än 100% verkar det som. blink.gif
Några problem har i alla fall uppstått….

I början på december sådde jag Penstemon hirsutus `Pygmeus`som fick stå ute. När jag tog in dom så grodde de snällt men efter ca. en vecka så började ”förfallet” Det startade med att groddarna på ungefär en kronas storlek bara dog, sedan har”döden” långsamt spridit sig från ut det område så idag är det en dryg dm i diameter. sad.gif Någon sorts svamp eller bakterier gissar jag på wink.gif groddarna utanför det döda området ser hur friska ut som helst……men ingen av mina andra sådder ur samma såjord har drabbats. Kan man på något sätt få stopp på det här?

När jag ändå är i farten kan jag väl få fråga om Aubrietian. Det börjar snart bli dags för uskolning. rolleyes.gif Inte ska man väl skola ut den en och en. Samma fråga om Arabis caucasia, den är det väl några veckor kvar på men ska den skolas ut i små ”tussar”?

/Anki
kerstin z5-6
Ja det är svamp , nja ibland sägs tempförändringar hjälpa
gentiana drabbas om det är för svalt .. men du har väl inte så svalt ?
penstemoner är luriga -kända för småplants död " ..
Vi får se hur det går med mina
Anki V
Tack, då åker den in i svalen i natt då 7-9 grader.

Nä, så kallt har jag inte i köket..... laugh.gif ca 17-18 grader skulle jag tro.

En helt annan fråga.... brukar Heuchera ta tid på sig att "bli något" efter grodd. Den grodde i massor men nu har taklöken för länge sedan vuxit om den.

Jag vill också meddela att Gentiana asclepiadea grodde utan "hokus pokus" inne i mitt kök på 12 dagar rolleyes.gif laugh.gif
Gentiana cruciata grodde på 7 dagar.

/Anki
Helen i Piteå Zon 5
Heucheran brukar inte 'växa' till sig förrän man har skolat om de 'pyttesmå' plantorna rolleyes.gif men då det är gjort går det i raketfart biggrin.gif
Aubrietian skolas om 'tussvis'
Anki V
Tack Helen, då vet jag hur jag ska göra. Jag gissar att jag ska ta hand om Fagertraven på samma sätt .

Jag blev riktigt nerrvös över att tvingas skola ut Aubrietian en och en blink.gif wacko.gif laugh.gif laugh.gif

Jag petade fakriskt upp några små Heuchera med en tandpetare idag och satte i "riktig jord" men det är väl tveksamt om dessa små pluttar klarar flytten! ohmy.gif

/Anki
Helen i Piteå Zon 5
jag är 99,99% säker på att 'heucherapluttarna' kommer att stå still några dagar för att sedan sätta rekordfart biggrin.gif
Plain
Kan nämna att mina Gentiana asclepiadea sådde jag den 31 januari - inte tillstymmelse till grodd än - sprayar dem varje kväll för att de ska hållas fuktiga, står i ett sånt där drivhus från ikea.

Min Buddleja grodde dock efter 10 dagar.

Mvh

David
Anki V
P hirsutus som drabbades av plötslig småplantsdöd (den som den här tråden startade med) har det väckts ett litet nytt försiktigt hopp om. smile.gif

Det såg ju ut att vara kört med den sådden ändå så jag tog försiktigt, med hjälp av en tandpetare och lyfte över några groddar i nya diskade krukor och ny plantjord.

Idag fyra dagar senare så lever alla fortfarande rolleyes.gif

Första två dygnen fick de tillbringa i "kuvös" men nu har de klarat livet i den stora värden (mitt kök) i ytterligare två dygn laugh.gif

Det är första gången jag provat skola ut något som inte har tillstymmelse till karaktärsblad. biggrin.gif

/Anki
kerstin z5-6
pilligt men det går -visst kan de klara sig bra smile.gif
Anki V
Jag måste bara få visa att man aldrig ska ge upp....... tongue.gif Den 14 februari så pillade jag ner de nyss grodda Penstemonerna i plantjord.....

.....och så här ser de ut idag. yahoo.gif

Ett tips: Om ni ser att plantorna inte ser "friska" ut försök att byta jord. rolleyes.gif

/Anki
Lady Hamilton
Tjusigt Anki bravo.gif
kerstin z5-6
Snyggt , Bergvallmo brukar gå att rädda de med med dylika insatser -tidig omskolning är bra öht för dem smile.gif
Anki V
Ja lite pillrigt var det allt, men det gick tummenupp.gif Som verktyg användes en liten sillgaffel och en spetsig sked laugh.gif laugh.gif

Det var bergvallmon i fjol som gav mig modet/erfarenhet att prova.

Jag sprutade lite vatten på några av småttingarna då men lyckades rädda dom med omplantering...fast dom var faktiskt lite större unsure.gif . Där kunde man i alla fall se antydan till karaktärsblad.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon