Full version: Kungslilja
Ewa smålänska höglandet
Köpte Kungslilja förra året och hade i kruka som blommade, i höstas flyttade jag in krukorna i garaget, 10 - 15 grader ungefär med smala fönster.
De står lite i ett hörn och nu har en kommit upp ut krukan, 30 cm och med en stor knopp unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
Liljan tror att det är vår och dags att vakna rolleyes.gif
Betty
Så trevligt med en kruka blommande liljor inne så här innan det blivit vår ens! wub.gif

Jag har mina kungsliljor i rabatten. De kommer tillbaka under några år innan de försvinner, jag får lov att köpa nya lökar med några års mellanrum. smile.gif
Ewa smålänska höglandet
Ska jag ta upp den i huset och börja vattna?
eller slänger jag ut den i det frostfria växthuset?

Jag såg i år på Odlas erbjudande att den tål zon 4-5, köpte några till som får hamna i landet rolleyes.gif
Betty
Den som har knopp kommer ju att blomma, så varför inte ta in den och njuta av blomningen i stället för att den ska stå i garaget eller växthuset och blomma alldeles för sig själv. rolleyes.gif
Förra året satte jag en Kungslilja (från min Odla-beställning) i kruka i ett svalt rum, rummet var tydligen inte tillräckligt svalt så rätt som det var så hade jag en vacker blommande lilja på fönsterbänken. Jag satte senare ut den i rabatten men den blommade inte nåt mera. Jag räknar dock kallt med att den kommer att blomma där ute i rabatten i sommar. smile.gif
kerstin z5-6
Betty i vilket läge har du dem ? jag undrar eftersom de försvinner ? Mina blir fler o fler ..men de nya jag köpte och placerade mer i söder -de fixade inte den torrare rabatten
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-02-2007, 18:01)
Betty i vilket läge har du dem ? jag undrar eftersom de försvinner ? Mina blir fler o fler ..men de nya jag köpte och placerade mer i söder -de fixade inte den torrare rabatten

Först hade jag dem flera år i en rabatt längs med husväggen, i västerläge, gassande sol från 4 på morron till 2 på em och alltså ganska torrt.
Flyttade dem förra året till en fristående rabatt med sol/vandrande skugga från morron tilll kväll, det är djup, fet lerhaltig jord i den rabatten.
kerstin z5-6
Ok För jag har förstått att trots att de är lökar ska de ha det precis så , gärna lite skugga o fukt smile.gif
Betty
Då verkar det ju som att jag har flyttat dem till alldeles rätt läge nu då. Jag hoppas det men annars får jag fortsätta att köpa nya lökar vart 3:e år även i fortsättningen - för jag vill inte vara utan Kungsliljorna. smile.gif
Ewa smålänska höglandet
Tack!!
för de här råden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon