|
nån som har prövat att ta sticklingar från kalanchoe? det är mycket lätt, den började rota sej inom knappt 1,5 veckor hos mej. Men nu undrar jag hur jag ska få den att blomma, och vilken sorts jord jag ska använda för att få den växa och blomma bra.
 Har en 5 - årig kalanchoe som jag stammat upp ( växten till höger i bild ) står ute hela sommaren. Sätt din stickling i såjord, har min i bra krukväxtjord med lecca kulor. Det finns en rad olika Kalanchoe men den här är den vanliga Våreld, Höstglöd dom är svåra att få blommor på igen, har fått enstaka grenar som blommat på mitt stamträd, då på vintern med gula blommor. Den ska ha mörkt många veckor för att sedan blomma, det är väl därför den blir en slit och släng blomma. Har en stor Kamelhårskalanchoe den är mycket rolig.
vad är skillnaden mellan höstglöd och våreld?
Det är samma kalanchoe bara färgerna som växlar gul, vit, röd osv dom finns alltid att köpa. Min gula köptes inför påsk minns jag.
KalanchoeHär en sida från nätet
Elisabeth P
13-02-2007, 19:31
Finns det någon variant av kalanchoe som är perenn? Andledningen till att jag frågar är att grannen hade en växt i sin rabatt i sommras som såg ut precis som dessa. Jag antar att det var en perenn växt och tog frö från den. Intressant att veta vad det kan vara?
Lisa
CITAT (Kajsa @ 13-02-2007, 17:51)  Har en 5 - årig kalanchoe som jag stammat upp ( växten till höger i bild ) står ute hela sommaren. Sätt din stickling i såjord, har min i bra krukväxtjord med lecca kulor. Det finns en rad olika Kalanchoe men den här är den vanliga Våreld, Höstglöd dom är svåra att få blommor på igen, har fått enstaka grenar som blommat på mitt stamträd, då på vintern med gula blommor. Den ska ha mörkt många veckor för att sedan blomma, det är väl därför den blir en slit och släng blomma. Har en stor Kamelhårskalanchoe den är mycket rolig. Men Hallå den här tyckte jag var frän Kajsa. Har du stammat upp ett krukväxtexemplar eller har du satt den från stickling? Eva St
Jag har stammat upp en vanlig liten planta köpt på ICA . På våren grävdes den ner soligt i rabatten och började tokväxa, blev en stam redan första året, sedan har jag haft den ute varje sommar. Nu är den riktigt stor i kronan, syns ej på bilden. Har den ljust i ett förråd hela vintern, den tappar blad men blir fin bara den kommer ut igen, nu har jag den i kruka. Det är inget svårt, tar bara några år. Tuff växt som tål sol, torka. Men den klarar även en regnig sommar i rabatten, en tuff växt.
Lisa du får fota växten kommer inte på något ? Kan det inte ha varit någon Kalanchoe som grannen grävt ner ute över sommare, finns säkert 8 olika ?
CITAT (Lisa:) @ 13-02-2007, 19:31) Finns det någon variant av kalanchoe som är perenn? Andledningen till att jag frågar är att grannen hade en växt i sin rabatt i sommras som såg ut precis som dessa. Jag antar att det var en perenn växt och tog frö från den. Intressant att veta vad det kan vara?
Lisa det kanske var en kärleksört.. jag tycker oxå att den liknar kalanchoe http://gronabilder.svt.se/Upload/ImageGall...34/523_2579.jpghttp://gobbe.blogg.se/images/krasse_orange..._1159024732.jpg
Elisabeth P
14-02-2007, 12:05
Jag tror inte att det är en kärleksört. Jag har ju tagit frön så vi får väl se om jag lyckas att driva upp något. Vet inte heller om hon hade grävt ner en kalanchoe bara för sommaren eller om den är perenn. Om hon har kvar den i sommar ska jag be att få fota den
Lisa
CITAT (Kajsa @ 14-02-2007, 10:46) Jag har stammat upp en vanlig liten planta köpt på ICA . På våren grävdes den ner soligt i rabatten och började tokväxa, blev en stam redan första året, sedan har jag haft den ute varje sommar. Nu är den riktigt stor i kronan, syns ej på bilden. Har den ljust i ett förråd hela vintern, den tappar blad men blir fin bara den kommer ut igen, nu har jag den i kruka. Det är inget svårt, tar bara några år. Tuff växt som tål sol, torka. Men den klarar även en regnig sommar i rabatten, en tuff växt.
Lisa du får fota växten kommer inte på något ? Kan det inte ha varit någon Kalanchoe som grannen grävt ner ute över sommare, finns säkert 8 olika ? Måste bara testas. Tack för tipset Eva St
Hej, Eva St!
Fantastisk kalanchoe du har fått till, jag måste också pröva med mina två exemplar. Den första blomningen gick över ganska fort, men jag tyckte de var vackra ändå med sina mörkgröna, feta blad. Utan att ha ansträngt mig särskilt blommar den nu igen med större, dock färre, blommor än tidigare. Dessutom har den vuxit så mycket att den hänger ner lite, men ändarna pekar uppåt. Därför tyckte jag att det var värt att göra som du har gjort och plantera ut dem under sommaren. Mina frågor, som jag hoppas du kan besvara trots att det är tag sedan den här tråden startades, är:
1. Blommar ditt exemplar fortfarande? 2. Hur beskär/har du beskurit den? "Armarna" på den hänger som ett "u" ungefär och jag undrar om du tycker att man kan klippa ner den lite. 3. Hur länge låter du den stå utomhus? När sätter du ut och tar in den igen?
Tacksam för svar!
/Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|