Christa
Önskearbetsplatsen med den goda chefen som liksom trädgårdsmästaren får sina medarbetare att växa och trivas - finns den?

Där alla jobbar åt samma håll och chefen uppmuntrar och lyfter fram medarbetarnas goda sidor så att alla har chansen att göra sitt bästa.

Där arbetskamraterna uppmuntrar och hjälper varandra och där den som har det jobbigt hemma får en kram.

En arbetsplats som präglas av trivsel och effektivitet. Där medarbetarnas kunskaper och funderingar tas till vara och dit man nästan längtar när det är söndag.

Hur ser verkligheten ut? Hur långt från idealet är din arbetsplats?
Reserv
Min arbetsplats låter mycket likt det där....men hur ser din egen ut?? unsure.gif
Bettis
Den finns nog, men är säkert sällsynt sad.gif
Bee
Håller med Reserv - det liknar min arbetsplats. Det är nog så att det hänger mycket på chefen och vilka människor han anställer. Har man en blandad kompott, kvinnor och män, unga och äldre, så ökar förutsättningarna. Och det krävs en prestigelös chef för att ha en sådan mix. Tyvärr växer inte sådana chefer på träd.
Reserv
CITAT (Christa @ 13-02-2007, 10:09)
Önskearbetsplatsen med den goda chefen som liksom trädgårdsmästaren får sina medarbetare att växa och trivas - finns den?

Där alla jobbar åt samma håll och chefen uppmuntrar och lyfter fram medarbetarnas goda sidor så att alla har chansen att göra sitt bästa.

Där arbetskamraterna uppmuntrar och hjälper varandra och där den som har det jobbigt hemma får en kram.

En arbetsplats som präglas av trivsel och effektivitet. Där medarbetarnas kunskaper och funderingar tas till vara och dit man nästan längtar när det är söndag.

Ursäkta Christa men jag måste bara få fråga.... unsure.gif Det du själv arbetar med, är det nån typ av marknadsundersökningar eller??? unsure.gif Måste juh säga att du ställt väldigt mycket ingående frågor här på odla rolleyes.gif Rent intresse eller bara å yrkets vägnar?? smile.gif
Alba
Jag känner att jag vill invänta svar från Christa innan jag skriver något.
Christa
CITAT (Reserv @ 13-02-2007, 10:34)
QUOTE]
Ursäkta Christa men jag måste bara få fråga.... unsure.gif  Det du själv arbetar med, är det nån typ av marknadsundersökningar eller??? unsure.gif  Måste juh säga att du ställt väldigt mycket ingående frågor här på odla rolleyes.gif  Rent intresse eller bara å yrkets vägnar?? smile.gif

Jag har alltid haft ett stort intresse för samhällsfrågor. Jag funderar alltid på någonting. Forumet ger mig möjlighet att få svar och synpunkter från allmänheten på ett sätt som jag inte har möjlighet till annars.

Det är den ena sidan av saken. Den andra sidan är att jag just nu har friår från en arbetsplats som näst intill tagit död på mig. Jag fundera nu på vad jag skulle kunna jobba med istället. Mina ögon krånglar och min nacke värker så det är inte så lätt. Idag är det precis så att jag kan lista ut vad det står på skärmen men för att skriva behöver jag inte se.

Det jag är bra på som inte alltför många kan är att hålla föredrag. Har tittat på det här med stress och vad det kan ställa till med men jag känner mig stressad bara jag tänker på det så i så fall måste jag kombinera det med något positivt. Därför ställde jag frågan idag. Det skulle vara roligt att kunna lyfta fram de goda arbetsplatserna och varför de är bra.

Min egen arbetsplats var rena katastrofen med en chef som konkurrerade med dem han skulle vara chef över. Jag hade en ganska ovanlig tjänst så det var inte så lätt att byta så jag blev kvar i 16 år. Med facit i hand var det idiotiskt. Jag tror det är många människor som går kvar alldeles för länge på dåliga arbetsplatser.

Ser med spänning fram emot fylliga beskrivningar av hur det ser ut hos er andra. Intressant också om det är inom offentlig eller privat sektor. Stort eller litet företag.
Christa
Det skulle vara roligt att jobba med något som kan hjälpa andra människor att må bra. Det är hela syftet med samhällsengagemanget - att göra samhället bättre att leva i.

Kanske kan en diskussion här i forumet också hjälpa någon att komma vidare och lämna en destruktiv arbetsplats.
Alba
raderat
Ophelia
CITAT (Christa @ 13-02-2007, 11:58)
Det skulle vara roligt att jobba med något som kan hjälpa andra människor att må bra. Det är hela syftet med samhällsengagemanget - att göra samhället bättre att leva i.

Kanske kan en diskussion här i forumet också hjälpa någon att komma vidare och lämna en destruktiv arbetsplats.

Du kanske ska inrikta dig på företagshälsovård. Min rekommendation är att ta kontakt med dem och höra vad de gör.

För din egen skull är det kanske något du själv bör tänka på för att utreda din egen arbetsplatsmiljö. Själv kanske du borde undersöka dina besvär för att se vari de består i. Vad har du själv gjort för att underlätta för dig själv?
Christa
CITAT (Bettis @ 13-02-2007, 10:14)
Den finns nog, men är säkert sällsynt sad.gif

Ja, den uppfattningen får jag också när jag pratar med människor. Väldigt många är missnöjda. Har du försökt byta jobb?
Gita
Jag tror inte den goda arbetsplatsen är särskilt ovanlig, eller är det jag som har haft ovanlig tur. Under de drygt 30 år jag varit yrkesverksam har jag arbetat på fem olika platser, alla mycket bra arbetsplatser.
Gita
Björken
Jag har väl också haft tur kanske eller är det som Gita säger inte så ovanligt med goda arbetsplatser. Har ett långt yrkesliv bakom mig med olika inriktningar och arbetsplatser och har sällan haft tråkigt eller besvärligt på mitt jobb.
Gurkan
Jag har jobbat som konsult och "frilansare" på många av Sveriges större industriföretag (Volvo Lastvagnar, Volvo Personvagnar, SCA, Tetra Pak m.fl.) under 13-14 år och aldrig träffat på nåt otrevligt ställe.

Det går alltid snabbt att komma in i "gänget", känna "sig hemma" och jag har aldrig träffat på nån otrevlig chef. Att min nuvarande chef är dum i huvvet (men snäll o trevlig) är ju en annan sak men jag kan ju sköta mitt jobb utan att blanda in honom i detaljerna så det är inget problem.

Kanske har jag en stor fördel av att jag står lite utanför "vardagsskvallret" och inte riktigt ingår i den interna hirarkin ... men jag tycker nog ändå att folk är ganska trevliga överlag.
Christa
Mellan den perfekta arbetsplatsen och en arbetsplats som inte är otrevlig är det i och för sig ett rätt stort spann.
Merlin
CITAT (Christa @ 13-02-2007, 11:13)
Det jag är bra på som inte alltför många kan är att hålla föredrag. Har tittat på det här med stress och vad det kan ställa till med men jag känner mig stressad bara jag tänker på det så i så fall måste jag kombinera det med något positivt. Därför ställde jag frågan idag. Det skulle vara roligt att kunna lyfta fram de goda arbetsplatserna och varför de är bra.

Min egen arbetsplats var rena katastrofen med en chef som konkurrerade med dem han skulle vara chef över. Jag hade en ganska ovanlig tjänst så det var inte så lätt att byta så jag blev kvar i 16 år. Med facit i hand var det idiotiskt. Jag tror det är många människor som går kvar alldeles för länge på dåliga arbetsplatser.

Jag känner verligen igen mig i din berättelse Christa!! Hoppas att du kommer att hitta den perfekta arbetsplatsen wub.gif
Jag har arbetat som lärare i många år. Arbetsmiljön har blivit mer och mer ohllbar. De senaste fem-sex åren var jag anställt på ett företag där delägarna bokstavligen slet varandra i stycken, övervakade de anställda, visade sig vara gynna vissa och missgynna andra både vad gäller löner och andra förmåner och arbetsuppgifternas omfattning mad.gif mad.gif
Jag var kvar ganska länge, "överlevde" den ene delägaren efter den andre. Dom slet varandra bokstavligen i stycken...Lägg därtill en arbetssituation med extremt många barn med särskilda behov / i behov av extra stöd och du kan räkna ut hur lärarlaget mådde!
Skolan finns kvar men jag har hoppat av, kände att jag inte kunde tillgodose elevernas behov längre och inte mina egna heller! sad.gif
Det sista året hade jag 11!!!! olika grupper som jag undervisade, jag gick till skolan strax efter klockan sju på morgonen och kom hem halv sex. Sen började läsningen av det eleverna skrivit, rättningar, förberedelser för morgondagen....varje kväll till klockan 23-24, ibland längre. De nationella proven rättade jag på nätterna fam till klockan 3-4!
När jag kom hem klarade jag precis av att laga mat till familjen men sedan såg dom inte mig mera den kvällen. Min lediga dag var lördagen då jag handlade, städade, tvättade
Jag va sad.gif smile.gif
I somras hoppade jag av och mina tonårsbarn är väldigt glada för att ha fått en mamma och även min man tycker att jag har gjort rätt i att sluta på ett sjukt föredrag.
Christa du är ju bra på att hålla föredrag - det är ju iaf en början. Spinn vidare på det...
Hoppas min lilla berättelse har varit till nån hjälp smile.gif
Merlin
ojoj ursäkta alla stavfel-jag skrev fel av bara farten, det var ju så roligt att skriva av sig lite rolleyes.gif
Anki på Öland
Har också jobbat i många år inom olika områden och på flera olika ställen och tycker det varit bra på alla. Är ju själv inte perfekt och förväntar mig inte att andra eller omgivningen skall vara det heller.
Anki
Gita
CITAT (Christa @ 13-02-2007, 21:22)
Mellan den perfekta arbetsplatsen och en arbetsplats som inte är otrevlig är det i och för sig ett rätt stort spann.

Men det som är den perfekta arbetsplatsen för Dig är kanske inte det för mig. Alla har nog olika önskemål.
Gita
Christa
Den här tråden har blivit väldigt konstig. Jag ställe några konkreta frågor i inledningen men de flesta svaren handlar om andra saker.

Det är i och för sig intressant att se hur olika människor tolkar det man skriver men hur i all världen skall jag ställa frågan så att de som läser den förstår vad jag menar?

Det gör mig frustrerad eftersom jag trodde att jag var tydlig. Nå jag får fundera på det tills i kväll för nu måste jag ägna mig åt hushållsarbete.

Ha en bra dag smile.gif
stina
CITAT (Christa @ 13-02-2007, 11:09)

Min arbetsplats är nog så nära idealet det går att komma nästan. rolleyes.gif
Reserv
CITAT (Christa @ 14-02-2007, 08:52)
Den här tråden har blivit väldigt konstig. Jag ställe några konkreta frågor i inledningen men de flesta svaren handlar om andra saker.

Det är i och för sig intressant att se hur olika människor tolkar det man skriver men hur i all världen skall jag ställa frågan så att de som läser den förstår vad jag menar?

Det gör mig frustrerad eftersom jag trodde att jag var tydlig. Nå jag får fundera på det tills i kväll för nu måste jag ägna mig åt hushållsarbete.

Ha en bra dag smile.gif

Men går det verkligen att styra en tråd så att alla bara svarar på given fråga?? unsure.gif Alla trådar går väl ut på att saker stöts o blöts...eller? huh.gif
Gita

Ha en bra dag smile.gif

Den "perfekta arbetsplatsen" är väl inte särskilt konkret. Jag vet i allafall inte vad som är perfekt för Dig.
Sen tror jag faktiskt att mycket beror på egen inställning, mycket blir vad man gör det till.
Gita
KarinWikman
Jag är en lyckligt lottad människa. Har arbetat med hudpatienter sedan 1978, alltså i snart 29 år.

Jag älskar mitt arbete och har just nu inte haft en enda sjukfrånvarodag på över 5 år, jag arbetar heltid må-fr.

Kan inte tänka mej bättre chef och arbetskamrater och under tiden som åren gått så har jag lärt mej att det endast är jag själv som kan sätta gränser, det lärde jag mej när jag hade bränt ut mej ordentligt genom att inte säga STOPP.

Tack och lov så kunde jag genom terapi komma tillbaka till jobbet efter en månad och på den vägen är det.... tongue.gif

Den perfekta arbetsplatsen är lika sällsynt som den perfekta människan men mycket är upp till oss själva. HUR vill vi ha det?

Det finns bara två "måsten", man måste välja och man måste dö.
herkules
nej, jag tror inte att det finns en perfekt arbetsplats.
Reserv
CITAT (KarinWikman @ 14-02-2007, 09:06)
Jag älskar mitt arbete och har just nu inte haft en enda sjukfrånvarodag på över 5 år, jag arbetar heltid må-fr.

blink.gif Jisses vilken deja vue jag fick där blink.gif har du skrivit exakt samma saker fast i en annan tråd tidigare?? unsure.gif
KarinWikman
CITAT (Reserv @ 14-02-2007, 09:09)
CITAT (KarinWikman @ 14-02-2007, 09:06)

blink.gif Jisses vilken deja vue jag fick där blink.gif har du skrivit exakt samma saker fast i en annan tråd tidigare?? unsure.gif

biggrin.gif Du har så rätt så, jag har en tendens att upprepa mej och jag har nog skrivit om hur mycket jag uppskattar min chef i något annat ämne biggrin.gif
Merlin
CITAT (Gita @ 14-02-2007, 08:58)

Ha en bra dag  :)

Den "perfekta arbetsplatsen" är väl inte särskilt konkret. Jag vet i allafall inte vad som är perfekt för Dig.
Sen tror jag faktiskt att mycket beror på egen inställning, mycket blir vad man gör det till.
Gita

Nä du det går inte att styra upp trådar på det sätt om du tror.
Vi som läser och svarar ser kanske andra samband än vad du gör....och tur är det för då får man ju slite "snurr" på ett ämne smile.gif smile.gif
Merlin
CITAT (Christa @ 13-02-2007, 10:09)

För att svar på "rätt" sätt på dina frågor svarar jag nu så gott jag förmår:

1. Önskearbetsplatsen med den.... Nej den existerar inte!!!

2. Där alla jobbar......Nej det är en utopi!

3. Dar arbetskamraterna....man kanske får en kram men vill man verkligen att andra frossar i ens olycka (var säker att en del av dina uppmuntrande och kramande kamrater gottar sig i smyg)

4. En arbetsplats som präglas....Tror du på det själv?

5. Verligheten har jag redan beskrivit. Mammon och osämja (ofta skickligt dold) styr de flesta arbetsplatser. Däremot inte sagd att man kan ha trevlig med en del av arbetskamraterna på sin arbetsplats också. Människan är både ond och god, alla vi som har sett såpor som "robinson" vet numera att vem som helst kan bli ett odjur under rätt förutsättning. Den sociala fernissan är mycket tunn!!! Under ytan finns driften att överleva oavsett om det är i djungeln eller på en arbetsplats.
Christa
Oj vad många svar som jag fick nu! Jag uppskattar verkligen all respons wub.gif

Jag har en del urklipp som handlar om arbetsplatser som är så där bra så egentligen vet jag ju att de finns. Trodde dock inte det var så vanligt som svaren tyder på.

Här är en länk som visar ganska bra vad jag är ute efter. Är det vanligt att chefer är så här bra?

http://www.chef.se/dynamisk/index.php/chef...cha_medarbetare
Merlin
Jag förstår inte ditt enorma intresse blink.gif Du är ju inte chef eller något såant utan sjukskriven vad jag har förstått.
Det är klart att det finns ambitioner att vara en god chef men i verligheten är det svårt att genomföra att vara den där stödjande, uppmuntrande coachen. Frågan är också hur stödjande man ska vara och när det går överstyr och hur bra "kompis" man kan bli i kombination med att vara just chefen. wacko.gif wacko.gif
Nu har jag säkert svarat på "fel" frågor men jag är så trött på folk som hävdar att dom trivs så bra så bra på sina jobb. Oftast är det så att när man börjar gräva lite så visar det sig att dom mår daligt ändå men har valt att blunda för det.
Det finns hela arbetslag där det har blivit en vana att hävda att "det har är en bra arbetsplats och här trivs alla" men det är hur förljugen som helst, ett slags mantra som gränsar till självbedrägeri.
Jag kan verkligen säga att jag unna alla människor en bra arbetsplats wub.gif men är av den åsikt att dessa arbetsplatser är mycket sällsynta i verligheten sad.gif blink.gif
Christa
När jag hade skrivit det där med att det blev en konstig tråd så tänkte jag efteråt att jag borde skrivit ett tack till dig Merlin för att du skrev ett så långt och engagerande svar. Jag uppskattar att du berättat och skrivit det du gjort smile.gif

Jag återkommer med svar på det sista men nu är jag upptagen en stund.
Christa
CITAT (Merlin @ 14-02-2007, 17:24)
Jag förstår inte ditt enorma intresse blink.gif Du är ju inte chef eller något såant utan sjukskriven vad jag har förstått.
Det är klart att det finns ambitioner att vara en god chef men i verligheten är det svårt att genomföra att vara den där stödjande, uppmuntrande coachen. Frågan är också hur stödjande man ska vara och när det går överstyr och hur bra "kompis" man kan bli i kombination med att vara just chefen. wacko.gif wacko.gif
Nu har jag säkert svarat på "fel" frågor men jag är så trött på folk som hävdar att dom trivs så bra så bra på sina jobb. Oftast är det så att när man börjar gräva lite så visar det sig att dom mår daligt ändå men har valt att blunda för det.
Det finns hela arbetslag där det har blivit en vana att hävda att "det har är en bra arbetsplats och här trivs alla" men det är hur förljugen som helst, ett slags mantra som gränsar till självbedrägeri.
Jag kan verkligen säga att jag unna alla människor en bra arbetsplats wub.gif men är av den åsikt att dessa arbetsplatser är mycket sällsynta i verligheten sad.gif blink.gif

Jag är inte sjukskriven men jag borde nog varit det. Jag har friår.

Eftersom min chef inte fungerade som chef så började jag läsa en del om ledarskap. Därav mitt intresse. Eftersom jag inte jobbat på så många ställen så är jag nyfiken på hur det är på andra arbetsplatser.

Bl a i vår facktidning har jag läst artiklar om den moderna chefen som likt en trädgårdsmästare får sina medarbetare att växa. Fler på jobbet har tydligen funderat. När jag var ute bland den mer praktiskt arbetande personalen en dag så var det en kille som kom fram till mig och tryckte ner ett urklipp i min ficka. Den handlade om samma sak. Han vet att jag är en engagerad person så han gav den till mig. Vi har dock inte samma chef.

Det där med sanningshalten när folk säger att allt är bra har jag också funderat lite över. Jag skulle önska mig en lite mer nyanserad bild.

Hon som är VD för SE-banken sa i en intervju när hon blev tillsatt att "tjejer, om chefen inte stöder er och får er att växa så byt jobb" Minns inte den exakta ordalydelsen men det var innebörden.
Ophelia
Svar på trådens fråga: Nej, jag tror inte det. Speciellt inte om det är fler anställda. Alla har vi vår syn på vad som är den perfekta arbetsplatsen och det passar inte alla.
Farbror Blå
Jag vil ha en arbetsplats med en stark chef, som inser vikten av vår kompetens och till fullo låter oss utnyttja den.

En bra chef, anser jag, inser också sin begränsning och försöker inte förstå/
driva frågor som personalen är bäst lämpad för.

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon