Full version: Häftklammern
Bee
Så där ja. Då var det klart för den här gången. Jag har just varit ute i damrummet här på jobbet och sytt upp fållen på mina byxor smile.gif
Så här blir det ofta för mig. Fållen släpper, upptäcker det först när jag skall ta dom på mig i morgonbrådskan - hinner inte, vill inte byta, tar till ett verksamt "vapen" - häftklammern!
Just idag blänkte klamrarna lite väl mycket (nya gråa byxor) så det var bara att gå och fixa till det. En gång i tiden tejpade jag men det höll inte alltid (inte så kul när nån säger "det hänger lös tejp på dina byxor" eller också fick man tvättmaskinen full av tejp biggrin.gif

Jag antar att jag inte är ensam om att ta till häftklammern på byxfållen - eller?? Vad mer har ni häftklammern till?
AnitaO
CITAT (Bee @ 13-02-2007, 10:19)
Vad mer har ni häftklammern till?

Fålla panelgardiner innan jag tvättat dom första gången rolleyes.gif laugh.gif
Bee
CITAT (AnitaGg @ 13-02-2007, 10:21)

Så gör jag också!
Gossen Ruda
Nöden är uppfinningarnas moder, lättjan dess fader. Jag har också fållat byxor med häftklammer men nu använder jag fållband så fort den minsta antydan till lossning kan upptäckas. Det har också hänt att sömmen i byxbaken lagats med klammer. rolleyes.gif
Betty
CITAT (Bee @ 13-02-2007, 10:38)

Så gör jag också!

Åh vilket bra tips! Synd bara att jag inte kännde till detta tidigare, för ett par månader sen ungefär... Hoppas nu bara att gardinerna inte kommer att krympa så mycket när det blir dax för tvättning så småningom...
gammelnalle
tänk på att de många klammerna INTE är rostfria...

jag vet folk som har "sytt" ihop sår med häftklammer...
rekommenderas INTE!! smile.gif

b
netaave
Frys- eller maskeringstape funkar bäst till byxupplägg ;-)
yenny
CITAT (Bee @ 13-02-2007, 10:38)

Så gör jag också!

Men det varju himla smart! Tack för tipset biggrin.gif
Morbid
Jag har satt upp gardniner med häftklammer.. Lagat "innerfickor" på jeans.
Anki på Öland
Oj så fantasilös jag känner mig..... har bara använt dom att bunta ihop papper med! laugh.gif
Anki
Biggan_
Söndriga hällor till skärp går att fixa med häftklammer! smile.gif
askar
Jag äger inte ens en sån... häftklammer.

Häftpistol däremot... det har jag, men den används bara till
att fästa tyg i stolssitsar mm.smile.gif
AnitaO
CITAT (Anki på Öland @ 13-02-2007, 12:40)
Oj så fantasilös jag känner mig..... har bara använt dom att bunta ihop papper med! laugh.gif
Anki

laugh.gif laugh.gif
Häftapparaten är ju ett multi-verktyg ohmy.gif
kristerh
CITAT (gammelnalle @ 13-02-2007, 10:57)
jag vet folk som har "sytt" ihop sår med häftklammer...
rekommenderas INTE!! smile.gif

b

så gör kirurgerna wink.gif men de har nog specialgrejjor wink.gif

panelgardiner häftar jag upp med klammer, även bra till byxor som flera skrivit rolleyes.gif
RibesRubusVitis
Eftersom detta ibland även är ett trädgårdsforum, erinras om ympmetoden ”nurse grafting” som jag inte hittat något bra svenskt namn för. Svårrotade vinsticklingar får hjälp med vattenupptagningen om en liten stump lättrotad vinranka kläms fast i botten med häftklammer. Alltså en form av vanlig snedskuren skarvymp, fast nertill i stället för upptill.
Magdis
Attans att jag inte tänkte på det istället för att sitta och sy upp alla panellängderna jag köpte! huh.gif
renate
Det skulle aldrig faller mig in att fålla mina byxor med häftklammer,hur f....n ser det ut.Jag trodde häftklammer används till att buntar ihop papper,min apparat år tom fnv.Däremot lägger jag upp mina panellängder med knappnålar hi hi, lite låt får man väl vara. laugh.gif
Betty
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-02-2007, 16:37)
Attans att jag inte tänkte på det istället för att sitta och sy upp alla panellängderna jag köpte! huh.gif

Detsamma gjorde jag... åtta stycken... huh.gif
Magdis
CITAT (Betty @ 13-02-2007, 22:28)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-02-2007, 16:37)
Attans att jag inte tänkte på det istället för att sitta och sy upp alla panellängderna jag köpte!  :huh:

Detsamma gjorde jag... åtta stycken... huh.gif

Jag skickade efter 10 stycken panellängder nyligen och har sytt upp 6 av dem som jag satte upp i vardagsrummet. De 4 återstående ska jag nog häfta upp istället. biggrin.gif
Helen i Skåne
Men rostar inte häftklammern? Tänk om de trillar av i tvättmaskinen, kan det inte bli stopp då? unsure.gif
Om man nu inte vill sy kan man ju använda sådant där klisterband, det måste väl se snyggare ut? unsure.gif
AnitaO
CITAT (Helen i Skåne @ 14-02-2007, 09:16)
Men rostar inte häftklammern? Tänk om de trillar av i tvättmaskinen, kan det inte bli stopp då? unsure.gif
Om man nu inte vill sy kan man ju använda sådant där klisterband, det måste väl se snyggare ut? unsure.gif

Man pillar bort dom innan man tvättar.
Gardinerna krymper ju ofta efter första tvätten, och sen kan man fålla dom "på riktigt" .... om man nu inte är så lat som jag är då förståss. För jag satte dit nya häftklammer bara laugh.gif rolleyes.gif
Helen i Skåne
Ärligt talat; är det inte jobbigare att sätta dit och pilla bort varje gång man ska tvätta än att sy en gång? Eller är jag äckelpraktiskt nu? unsure.gif laugh.gif
AnitaO
CITAT (Helen i Skåne @ 14-02-2007, 09:20)
Ärligt talat; är det inte jobbigare att sätta dit och pilla bort varje gång man ska tvätta än att sy en gång? Eller är jag äckelpraktiskt nu? unsure.gif laugh.gif

Nej, det går jättefort. Inga problem.
Lite äckelpraktisk? ... tja, nej det tycker jag väl inte laugh.gif
Farbror Blå
Hade en dragkedja som ofta ballade ur och den "lagade "jag med häftapparaten, genom att sätta några klamra så den inte kunde hoppa ur.

smile.gif
Blomstertanten
Man kan sätta fast slingrande hoyor med häftklammrar i fönsterkarmen ! tongue.gif
netaave
CITAT (Farbror Blå @ 14-02-2007, 10:03)
Hade en dragkedja som ofta ballade ur och den "lagade "jag med häftapparaten, genom att sätta några klamra så den inte kunde hoppa ur.

smile.gif

Annars kan man sätta i en liten nyckelring i dragkedjan som man sätter runt knappen innan man knäpper då hålls den på plats.
Magdis

smile.gif

Om det är gylfen man ska "laga" på det sättet kanske det är bäst att inte göra det med byxorna på! rolleyes.gif laugh.gif
AnitaO
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-02-2007, 13:10)

smile.gif

Om det är gylfen man ska "laga" på det sättet kanske det är bäst att inte göra det med byxorna på! rolleyes.gif laugh.gif

laugh.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon