|
Full version: Häftklammern
Så där ja. Då var det klart för den här gången. Jag har just varit ute i damrummet här på jobbet och sytt upp fållen på mina byxor  Så här blir det ofta för mig. Fållen släpper, upptäcker det först när jag skall ta dom på mig i morgonbrådskan - hinner inte, vill inte byta, tar till ett verksamt "vapen" - häftklammern! Just idag blänkte klamrarna lite väl mycket (nya gråa byxor) så det var bara att gå och fixa till det. En gång i tiden tejpade jag men det höll inte alltid (inte så kul när nån säger "det hänger lös tejp på dina byxor" eller också fick man tvättmaskinen full av tejp  Jag antar att jag inte är ensam om att ta till häftklammern på byxfållen - eller?? Vad mer har ni häftklammern till?
CITAT (Bee @ 13-02-2007, 10:19) Vad mer har ni häftklammern till? Fålla panelgardiner innan jag tvättat dom första gången
CITAT (AnitaGg @ 13-02-2007, 10:21) CITAT (Bee @ 13-02-2007, 10:19) Vad mer har ni häftklammern till? Fålla panelgardiner innan jag tvättat dom första gången  Så gör jag också!
Gossen Ruda
13-02-2007, 10:46
Nöden är uppfinningarnas moder, lättjan dess fader. Jag har också fållat byxor med häftklammer men nu använder jag fållband så fort den minsta antydan till lossning kan upptäckas. Det har också hänt att sömmen i byxbaken lagats med klammer.
CITAT (Bee @ 13-02-2007, 10:38) CITAT (AnitaGg @ 13-02-2007, 10:21) CITAT (Bee @ 13-02-2007, 10:19) Vad mer har ni häftklammern till? Fålla panelgardiner innan jag tvättat dom första gången  Så gör jag också! Åh vilket bra tips! Synd bara att jag inte kännde till detta tidigare, för ett par månader sen ungefär... Hoppas nu bara att gardinerna inte kommer att krympa så mycket när det blir dax för tvättning så småningom...
gammelnalle
13-02-2007, 10:57
tänk på att de många klammerna INTE är rostfria... jag vet folk som har "sytt" ihop sår med häftklammer... rekommenderas INTE!! b
netaave
13-02-2007, 11:01
Frys- eller maskeringstape funkar bäst till byxupplägg ;-)
CITAT (Bee @ 13-02-2007, 10:38) CITAT (AnitaGg @ 13-02-2007, 10:21) CITAT (Bee @ 13-02-2007, 10:19) Vad mer har ni häftklammern till? Fålla panelgardiner innan jag tvättat dom första gången  Så gör jag också! Men det varju himla smart! Tack för tipset
Jag har satt upp gardniner med häftklammer.. Lagat "innerfickor" på jeans.
Anki på Öland
13-02-2007, 12:40
Oj så fantasilös jag känner mig..... har bara använt dom att bunta ihop papper med! Anki
Biggan_
13-02-2007, 13:17
Söndriga hällor till skärp går att fixa med häftklammer!
Jag äger inte ens en sån... häftklammer. Häftpistol däremot... det har jag, men den används bara till att fästa tyg i stolssitsar mm.
CITAT (Anki på Öland @ 13-02-2007, 12:40) Oj så fantasilös jag känner mig..... har bara använt dom att bunta ihop papper med! Anki Häftapparaten är ju ett multi-verktyg
kristerh
13-02-2007, 13:24
CITAT (gammelnalle @ 13-02-2007, 10:57) jag vet folk som har "sytt" ihop sår med häftklammer... rekommenderas INTE!! b så gör kirurgerna  men de har nog specialgrejjor panelgardiner häftar jag upp med klammer, även bra till byxor som flera skrivit
RibesRubusVitis
13-02-2007, 16:21
Eftersom detta ibland även är ett trädgårdsforum, erinras om ympmetoden ”nurse grafting” som jag inte hittat något bra svenskt namn för. Svårrotade vinsticklingar får hjälp med vattenupptagningen om en liten stump lättrotad vinranka kläms fast i botten med häftklammer. Alltså en form av vanlig snedskuren skarvymp, fast nertill i stället för upptill.
Attans att jag inte tänkte på det istället för att sitta och sy upp alla panellängderna jag köpte!
Det skulle aldrig faller mig in att fålla mina byxor med häftklammer,hur f....n ser det ut.Jag trodde häftklammer används till att buntar ihop papper,min apparat år tom fnv.Däremot lägger jag upp mina panellängder med knappnålar hi hi, lite låt får man väl vara.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-02-2007, 16:37) Attans att jag inte tänkte på det istället för att sitta och sy upp alla panellängderna jag köpte!  Detsamma gjorde jag... åtta stycken...
CITAT (Betty @ 13-02-2007, 22:28) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-02-2007, 16:37) Attans att jag inte tänkte på det istället för att sitta och sy upp alla panellängderna jag köpte! :huh: Detsamma gjorde jag... åtta stycken...  Jag skickade efter 10 stycken panellängder nyligen och har sytt upp 6 av dem som jag satte upp i vardagsrummet. De 4 återstående ska jag nog häfta upp istället.
Helen i Skåne
14-02-2007, 09:16
Men rostar inte häftklammern? Tänk om de trillar av i tvättmaskinen, kan det inte bli stopp då? Om man nu inte vill sy kan man ju använda sådant där klisterband, det måste väl se snyggare ut?
CITAT (Helen i Skåne @ 14-02-2007, 09:16) Men rostar inte häftklammern? Tänk om de trillar av i tvättmaskinen, kan det inte bli stopp då? Om man nu inte vill sy kan man ju använda sådant där klisterband, det måste väl se snyggare ut?  Man pillar bort dom innan man tvättar. Gardinerna krymper ju ofta efter första tvätten, och sen kan man fålla dom "på riktigt" .... om man nu inte är så lat som jag är då förståss. För jag satte dit nya häftklammer bara
Helen i Skåne
14-02-2007, 09:20
Ärligt talat; är det inte jobbigare att sätta dit och pilla bort varje gång man ska tvätta än att sy en gång? Eller är jag äckelpraktiskt nu?
CITAT (Helen i Skåne @ 14-02-2007, 09:20) Ärligt talat; är det inte jobbigare att sätta dit och pilla bort varje gång man ska tvätta än att sy en gång? Eller är jag äckelpraktiskt nu?  Nej, det går jättefort. Inga problem. Lite äckelpraktisk? ... tja, nej det tycker jag väl inte
Farbror Blå
14-02-2007, 10:03
Hade en dragkedja som ofta ballade ur och den "lagade "jag med häftapparaten, genom att sätta några klamra så den inte kunde hoppa ur.
Blomstertanten
14-02-2007, 12:04
Man kan sätta fast slingrande hoyor med häftklammrar i fönsterkarmen !
netaave
14-02-2007, 12:15
CITAT (Farbror Blå @ 14-02-2007, 10:03) Hade en dragkedja som ofta ballade ur och den "lagade "jag med häftapparaten, genom att sätta några klamra så den inte kunde hoppa ur.
 Annars kan man sätta i en liten nyckelring i dragkedjan som man sätter runt knappen innan man knäpper då hålls den på plats.
CITAT (Farbror Blå @ 14-02-2007, 10:03) Hade en dragkedja som ofta ballade ur och den "lagade "jag med häftapparaten, genom att sätta några klamra så den inte kunde hoppa ur.
 Om det är gylfen man ska "laga" på det sättet kanske det är bäst att inte göra det med byxorna på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|