har skaffat mig en murgröna
som jag har hittat en plats för i vardagsrummet ungefär 5 meter in i rummet
trivs den där eller ska den vara närmare fönstret?
fönstret är söderläge.
har hört att dom trivs i skugga
Jag har aldrig lyckats behålla en murgröna mer än några månader, men det som verkar viktigast är att den inte torkar ut. Alla mina f.d. murgrönor har dött av uttorkning.
Det är väl i princip vad jag vet om murgröna
Jag har också svårt med murgrönan.
Vi hade två på arbetet och där satt dem i korgar mellan 2 norrfönster och trivdes bra.
Om du har dem långt in i rummet kan ju gå beroende på hur stora fönster du har - om de får tillräckligt med ljus.
Duscha dem gärna. De har lätt för att få spinn. Inte för mycket vattning men ska inte heller torka ut för då blir bladen bruna och torra.
Lite knepiga tycker jag att de är. Kanske någon annan vet mer.
Christer i Falköping
13-02-2007, 18:33
För att få dem att riktigt trivas, skall de stå ljust och svalt. Inte ens de känsligare gillar att stå inne i vanliga hus på vintern. Det är för varmt och torrt i luften för dem.
Christer.
Alexander-VG-zon3
13-02-2007, 19:37
du har bättre chans med den om den är ute när det är plus grader ,
annars så har du hög temperatur måste fukten vara även den hög , har du den svalt kan den stå i torrare luft . den trivs i norr och öster och behöver fukt och svalt som bästa placering . annars måste fukten vara hög om det är varmt .
där kommer lätt spinn på dom och jorden ska vara fuktig och torka upp lätt vid ytan av jorden , och som har sagts innan
ok!
men för att undvika uttorkning innomhus kan man väl spruta på bladen med en vattenspruta då och då??
Isa2000
19-02-2007, 00:30
vi har murgöna i köket,och tack vare obefintlig ventilation så trivs den jättebra där - det blir så fuktigt och skönt när man kokar nåt
Alexander-VG-zon3
19-02-2007, 01:12
CITAT (joni @ 13-02-2007, 19:59)
ok!
men för att undvika uttorkning innomhus kan man väl spruta på bladen med en vattenspruta då och då??
nej du måste vattna den så den inte torkar ut , att duscha på bladen gör ju inte jorden fuktig . men den gillar att ha det fuktigt runt bladen med i luften så duscha den .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.