Full version: Bokreafynd
Österläge
Nu har jag börjat kika i bokreakatalogerna och hittar flera böcker som ser intressanta ut, men det är ju svårt att veta när man inte har bläddrat i dem... Eftersom jag är en otålig själ känns det jääättelångt till 27 februari när rean börjar! Så jag tänkte slänga ut en fråga till er här på forumet, om några böcker jag funderar på! Känner ni till dem, är det nåt att satsa på? Om någon annan vill hänga på och fråga eller tipsa är det förstås bara kul!! laugh.gif

De jag sett hittills är:

Fröbok av Ulla Hasselmark, 29 kr på W-gren
Lilla trädgården av Eva Braun, 29 kr på W-gren (finns även på Bokia men dyrare)
Den lilla trädgården av Christel Kvant, 69 kr på W-gren (äv Bokia men dyrare)
Örtbibeln av Peter McHoy, 49 kr på Bokia

Tacksam för era tips! wub.gif
Lars-Olof Arvids
"Fröbok" köpte jag på förra årets rea och blev mycket nöjd! smile.gif

Olle
Alba
Jag väntar på katalogerna om bokrean men har inte fått dem än. mad.gif
Piccante
CITAT (uteplatsen @ 13-02-2007, 12:23)
................/

Tacksam för era tips!  :wub:

Örtbibeln köpte jag och gav bort som julklapp för några år sedan. Den blev mycket uppskattad smile.gif Sedan kunde jag inte hitta den när jag ville köpa den till mig själv sad.gif
Så jag tackar för tipset och ska kolla på nätet var närmaste Bokia bokhandel ligger.

Sedan kan jag tipsa alla som är intresserade av vilda växter att den nya nordiska floran av Mossberg och Stenberg fanns på akademibokhandeln till löjligt lågt pris, tror de tog 129Kr. Mycket prisvärt erbjudande!
KURT
CITAT (Alba @ 13-02-2007, 12:33)
Jag väntar på katalogerna om bokrean men har inte fått dem än. mad.gif

T ex Adlibris reakatalog
joca
Var in och kollade runt lite på Adlibris och hittade:

Latmansträdgården av Annie Boberg, (hmm det låter inte så dumt ;-)

Svenska trädgårdar av Marie Hansson,

Vackra perenner av Lena Månsson,

Är det någon som har tittat i dem, är det någon ide att köpa dem? De var ju inte så dyra och så är det ju rea så ju mer man köper ju mer pengar sparar man ju....... ellerhur biggrin.gif

Tyckte det såg ut som om Adlibris hade lite mer att välja på än Bokia...
Mozart
Åh, bokrean ja. Måste hålla utskick i bervlådan nu då efter katalogerna! wub.gif
Förövrigt har jag inte några boktips att komma med, men fröboken vet jag är bra, har lånat den för tillfället, ska nog köpa mig ett eget exemplar! tongue.gif

Så länge ska jag kolla på adlibris, kanske hittar jag nått kul där!
Österläge
Vad kul med alla svar! Verkar som att Fröbok är bra, jag prickar för den... Och Örtbibeln, har gått o suktat efter Annas örtagård tidigare men den verkar inte vara på rean, tyvärr...

Ingen som känner till någon av böckerna om Lilla trädgården? Har sett många böcker med den titeln men olika författare, får väl jämföra dem på rean... Längtar till den 27e! biggrin.gif
Mia, zon 3
Jag har läst Christel Kvants bok om den lilla trädgården, och tyckte nog att den var bra. Men det var ett tag sedan, så jag minns den inte så bra.
Åsa, mälardalen zon 2
Både bokus och adlibris har rea på nätet och det skiljer lite mellan dem både när det gäller pris och titlar.

+Det kan löna sig ibland att kolla in nätbokhandlarna regelbundet under rean ibland dyker det upp udda saker som det bara verkar finnas något exemplar av för när man klickar på köp försvinner de ur sortimentet. Ofta verkar det vara kurslitteratur och liknande som någon inte hämtat ut eller har skickat tillbaka. Jag köpte en jättefin amerikansk biologibok på mer än 1000 sidor för runt 300kr (såg på amazon att den egentligen kostade runt 1200kr så det tyckte jag var ett fynd).
Piccante
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,14-02-2007, 10:40)
................./ Jag köpte en jättefin amerikansk biologibok på mer än 1000 sidor för runt 300kr (såg på amazon att den egentligen kostade runt 1200kr så det tyckte jag var ett fynd).

Får man vara nyfiken och fråga vilken bok det är???
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Leocarpus @ 14-02-2007, 13:54)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,14-02-2007, 10:40)
................./ Jag köpte en jättefin amerikansk biologibok på mer än 1000 sidor för runt 300kr (såg på amazon att den egentligen kostade runt 1200kr så det tyckte jag var ett fynd).

Får man vara nyfiken och fråga vilken bok det är???

Det var en äldre upplaga av denna

http://www.amazon.com/Biology-7th-Neil-Cam...ie=UTF8&s=books

Jag har fjärde upplagan som har en fladdermus på framsidan.

Och jag mindes fel angående sidorna det är "bara" runt 900 sidor med ordlistan i slutet. (men den senaste upplagan ska ha 1312 sidor enligt Amazon så de har lagt till en hel del + valutakursen på dollar verkar vara ganska låg nu så den kostar "bara" runt 900kr men så får man nog även lägga till tull och moms med tanke på att det är utanför EU)
Piccante
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,14-02-2007, 15:28)
Det var en äldre upplaga av denna

http://www.amazon.com/Biology-7th-Neil-Cam...ie=UTF8&s=books

Jag har fjärde upplagan som har en fladdermus på framsidan.

Och jag mindes fel angående sidorna det är "bara" runt 900 sidor med ordlistan i slutet. (men den senaste upplagan ska ha 1312 sidor enligt Amazon så de har lagt till en hel del + valutakursen på dollar verkar vara ganska låg nu så den kostar "bara" runt 900kr men så får man nog även lägga till tull och moms med tanke på att det är utanför EU)

Aha, Campbell´s Biology. Det är en gammal klassiker. Har den inte själv men jag vet att den är vanlig som grundbok på lärarutbildningen bl.a. Det är väl den typen av bok som är väldigt bred. börjar på DNA-nivå och slutar med ekosystem. Tar upp grunderna i allt nästan. Mycket bra att ha som uppslagsbok tack vare sin bredd.
Österläge
Jag var på Plantagen i Kungsbacka igår o såg att de har en egen liten bokrea redan nu, bla hade de Den lilla trädgården av Eva Braun för 49 kr. Såg även att de hade Perenner, men hann inte se priset. Det är ju inte säkert att alla Plantagenbutiker har samma böcker, men det kan ju vara värt ett besök iaf!
Maria_z5
Latmansträdgården är helt super, har massor med bra idéer och fina bilder.

En klar favorit i min bokhylla. smile.gif

/Maria
Österläge
CITAT (Maria_z5 @ 16-02-2007, 22:41)
Latmansträdgården är helt super, har massor med bra idéer och fina bilder.

En klar favorit i min bokhylla. smile.gif

/Maria

Vad för slags bok är det? Latmansträdgården säger inte så mycket... Vad för slags tips är det, är det av typen hur man får så lite jobb som möjligt, eller?
Österläge
Nu har jag hittat några fler böcker som ser intressanta ut, hoppas någon känner till dem! rolleyes.gif

Små trädgårdar av David Squire, 29 kr på Åhléns
Krukträdgården av Anthony Atha, 29 kr på Åhléns
Växter för balkonger och uterum av Gunnel Carlson (känd från TV!), 79 kr Akademibokhandeln
Krukor i trädgården av Beater Slipher, 69 kr Wettergrens (äv Bokia men dyrare)
Trädgård för ovana av Siv och Key L Nilson, 69 kr Wettergrens (äv Bokia men dyrare)

Tar tacksamt emot tips om huruvida de är köpvärda... wub.gif
Maria_z5
Latmansträdgården är en bok som ger tips om hur man kan göra trädgårdsarbetet enklare och snabbare och på hur man kan lösa det så man kan ha en plantering på knepiga ställen utan att slita ihjäl sig för att ge rätt förutsättningar samt naturligtvis få mer tid till att bara njuta.
Det finns tips på allt från jordförbättring till rabattförslag.

Sedan tyckar jag visserligen att det finns en njutning i själva arbetet. wacko.gif Men det är en helt annan tråd.

/Maria
Mia, zon 3
CITAT (uteplatsen @ 18-02-2007, 19:40)
Trädgård för ovana av Siv och Key L Nilson, 69 kr Wettergrens (äv Bokia men dyrare)

Denna tycker jag är charmig, åtminstone. För den billiga penningen så tycker jag absolut att man bör köpa den.
Aries
Är det nån som har tips på en bra perennbok, som fungerar lite som ett uppslagsverk?
Hannele
Elisabets Svalins Klippa buskar och häckar
reas nu, enda svenska boken om formklippning, många bra råd.
gunnelö
CITAT (Aries @ 19-02-2007, 09:05)
Är det nån som har tips på en bra perennbok, som fungerar lite som ett uppslagsverk?

Förra året hittade jag Michael Wrights "Trädgårdens prydnadsväxter" (bearbetad av Gustav Alm) på en rea. Jag gav 129 kr för den. Den har visserligen en del år på nacken men innehåller 9000 arter på drygt 500 sidor, mest perenner. Färgerna är kanske lite bleka men enligt mina trädgårdsvänner är det fortfarande den uppslagbok de har mest användning för.

Gunnel Ö
Aries
CITAT (gunnelö @ 19-02-2007, 19:03)
CITAT (Aries @ 19-02-2007, 09:05)

Förra året hittade jag Michael Wrights "Trädgårdens prydnadsväxter" (bearbetad av Gustav Alm) på en rea. Jag gav 129 kr för den. Den har visserligen en del år på nacken men innehåller 9000 arter på drygt 500 sidor, mest perenner. Färgerna är kanske lite bleka men enligt mina trädgårdsvänner är det fortfarande den uppslagbok de har mest användning för.

Gunnel Ö

Tack för tipset! Nu hittade jag visserligen den inte i nån reatidning eller adlibris men ska hålla ögonen öppna i butikerna. :-)
gunnelö
CITAT (Aries @ 20-02-2007, 09:38)
Tack för tipset! Nu hittade jag visserligen den inte i nån reatidning eller adlibris men ska hålla ögonen öppna i butikerna. :-)

Men det gör jag biggrin.gif . Hittar den i reatidningen alltså. Satt just och bläddrade i Bokias katalog och där finns den med. Har kostat 329 kr och kostar nu 99 kr. Klart prisvärd!!

Gunnel
Österläge
CITAT (Leocarpus @ 13-02-2007, 13:04)
CITAT (uteplatsen @ 13-02-2007, 12:23)
................/

Örtbibeln köpte jag och gav bort som julklapp för några år sedan. Den blev mycket uppskattad smile.gif Sedan kunde jag inte hitta den när jag ville köpa den till mig själv sad.gif
Så jag tackar för tipset och ska kolla på nätet var närmaste Bokia bokhandel ligger.

Igår var jag hemma hos mina föräldrar och såg då Örtbibeln i bokhyllan. Bläddrade lite i den och den verkar verkligen mycket bra! Utförliga beskrivningar av "alla" örtkryddor, tips om sådd, utplantering, skötsel, användning mm mm. Ska absolut köpa den nu på rean! biggrin.gif
CurlySue
jag har beställt nedanstående böcker:

ISRAELSSON, LENA:CITYODLING 99 kr

HAMBERG, EMMA:LINAS KVÄLLSBOK 1 & 2 39 kr

RAYBO, BJØRG A.:BESKÄRNING I TRÄDGÅRDEN 39 kr

HOFMANN, CORINNE:RESAN TILLBAKA TILL DEN 79 kr

WAHLBERG, KARIN:BLOCKET 73 kr

KVANT, CHRISTEL:DEN LILLA TRÄDGÅRDEN 59 kr

MALM, GÖRAN:IDÉBOK FÖR DIN TRÄDGÅRD

Samt gått med i odlas bokklubb och får då Betong som Hobby och Trädgårdsinredning för alla.
Österläge
Äntligen är bokrean här, och nu är ju forumet igång igen! yahoo.gif

Jag har hittills köpt:

Chilipeppar, Philippe Plönninge, 49 kr, Wettergrens
Fröbok, Ulla Hasselmark, 29 kr, Wettergrens
Örtbibeln, Peter McHoy, 49 kr, Bokia
Blommor och servetter, Helena Lundberg, 119 kr, Akademibokhandeln
Gardens of the world, dvd med Audrey Hepburn som guidar runt i trädgårdar... blush.gif bara 10 kr på Wettergrens!
Kärlek, oliver och timjan (kokbok), Anna och Fanny Bergenström, 99 kr, Akademibokhandeln

Funderar just nu väldigt på om jag ska köpa nån av böckerna om små trädgårdar, tycker isåfall Antony Athas Krukträdgården verkar bra o den har ju bäst pris (29 kr, Åhlens), eller om jag ska "slå till" på antingen Allt om trädgård (198 kr, Wettergrens) eller Bonniers stora bok om din trädgård (119 kr, Coop)... Jag såg även att Bokia har Stora trädgårdsboken (169 kr )som är en slags samutgåva av Antony Athas Krukträdgården, David Squires Små trädgårdar, Jane Courtiers Ett år i din trädgård samt Margaret Crowthers Trädgårdsdesign. Den verkar rätt heltäckande men jag läste dålig kritik om den på ett annat forum så blev lite tveksam...

Någon som känner till några av de ovanstående stora böckerna?
titti49zon6
Uteplatsen, om du inte har Din Trädgård av Karin Berglund tycker jag att du ska köpa den
finns bl.a på Coop för 119:-, där står mycket bra om olika odlingar,trädgårdsrum och växter
Österläge
CITAT (titti49 @ 28-02-2007, 10:51) *
Uteplatsen, om du inte har Din Trädgård av Karin Berglund tycker jag att du ska köpa den
finns bl.a på Coop för 119:-, där står mycket bra om olika odlingar,trädgårdsrum och växter

OK, tack för tipset! Det lutar åt antingen den eller Allt om Trädgård, men den är lite dyrare...
Eleanor
Har försökt att hitta "Botanica" på rean, har hört att den varit med tidigare år. Någon som har sett till den i år????
Aries
CITAT (gunnelö @ 21-02-2007, 10:09) *
Men det gör jag biggrin.gif . Hittar den i reatidningen alltså. Satt just och bläddrade i Bokias katalog och där finns den med. Har kostat 329 kr och kostar nu 99 kr. Klart prisvärd!!

Gunnel

Ja men se där! Jag som bläddrat igenom Bokias tidning ett antal gånger! Såg de två andra perennböckerna som var bredvid denna men bara för att den inte hette nåt med "perenner" måste jag ha sållat bort den omedvetet. blushing.gif

Tack!
Xiphoideus
CITAT (titti49 @ 28-02-2007, 10:51) *

Jag har både Din Trädgård och Allt om trädgård, kan rekommendera båda som är mycket bra. Båda täcker "allt" men Allt om trädgård fokuserar mer på design, har bl a detaljerade ritningar av flera trädgårdar och det tycker jag var toppen för inspiration och idéer.

Kan också varmt rekommendera "Färgsätt din trädgård" av Karin Engstrand. Där finns massor av bilder på härliga rabattförslag inom olika färgteman, att kopiera eller att låta sig inspireras av!
Pirum
Örtbibeln, som nämnts här tidigare, är verkligen en fröjd att läsa och bläddra i.
Köpte "Den nya nordiska floran" för ca 89 kr (tror jag), på Akademibokhandeln. Står ju inte så mycket om varje växt, men många växter är det...smile.gif

Skulle vilja ha fler äppel- och potatisböcker på rean...eller mer böcker som handlar om att odla maten, inte bara hur man tilllagar den smile.gif
ewa zon 3
På Adlibris bokrea hittade jag bla Dag Lyngars rosbok, Rosor i trädgården för 39 kr

/Ewa
Madeleine1
Jag hittade Jens Corneliusons "Växternas namn - Vetenskapliga växtnamns etymologi". Där kan man se hur det kommer sig att en växt heter som den heter på latin. Kul att bläddra i. Jag köpte den för 159 kr på Åhlens. Ordinarie Åhlenspris var 610 kr! yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon