Eva Swahn
Igår skulle jag festa på svensk nypotatis. Bara nypotatis. Med gräddfil och en kall öl. Mums!

Men. I morse såg jag ut som en eskimå i trynet. Svullen! Hade jätteont i huvudet och kände mig bakfull. Ölen var av snäll typ så det var omöjligt. Nu har jag sovit bort halva dan och känner mig ok igen.

Det måste vara nypotatisen som jag inte tålde. Innehåller den något speciellt som man kan vara överkänslig mot? Det var inte ekologiskt odlad potatis - kan det vara rester av besprutning? Nån som vet?
*Felix matte*
Tråkigt att du blev sjuk av maten.
Tror att du drabbades av Quinkes ödem. Min man drabbades av det helt oväntat efter att ha lackat ett parkettgolv och det är ett tillstånd man skall ta på allvar.

Det är hart när omöjligt att i efterhand veta vad som orsakade reaktionen men du bör i alla fall ta kontakt med sjukvården och berätta vad du råkat ut för och då kommer du att få medicin att ha till hands utifall du blir akut sjuk igen.
Tommy
Jag har hört att småbarn inte skall äta för mycket färskpotatis, och att i stora mängder även kan vara farligt för känsliga personer... minns inte vad det var för ämne men nånting var det...
*Felix matte*
CITAT (Tommy @ 08-06-2003, 21:14)
Jag har hört att småbarn inte skall äta för mycket färskpotatis, och att i stora mängder även kan vara farligt för känsliga personer... minns inte vad det var för ämne men nånting var det...

Svammel måste jag säga.
Om det vore farligt skulle väl inte jag vara i livet nu.
Färskpotatis avnjuter vi i stora mängder .. barn och gamla, varje år
och om det funnits farliga (dödande) ämnen i pottisen då vore välan släktet utdött vid det här laget ... eller hur?

Dopp i Kopp är min favorit wub.gif Nyupptagen färskpotatis kokas och serveras med smält smör med hackad lök (i kaffekopp) vari potatisen doppas och därefter avnjutes wub.gif wub.gif wub.gif
En Tornedalsk Exotisk smakupplevelse wub.gif wub.gif wub.gif
L8 B.
Svensk ickegenmaipulerad färskpotatis? Finns varianter där generna förändrats för att ta bort den grönfärgningen ( -> solanin) som bildas när potatisen utsätts för ljus... Korkat måste jag säga! mad.gif Ibland ser nästan alla potatisarna i en låda ut att ha en aning grön ton... Det finns ju sorter som redan från bröjan innehåller mer av solanin än andra (t ex sparrispotatis)...

Hoppas att allt är väl nu tongue.gif

Min potatis har bara 1 dm hög blast ännu... Men snart wink.gif
Glada hälsningar
e_sedell
Genmanipulerat får man efter vad jag fattat inte odla i sverige så i så fall måste det vara gammal hedlig förädling.

Om man äter >16kg potatis/dag så lider man förhöjd risk för att få canser. Ingen risk att man kan få det av potatis asso...
Annika i Korsholm, Finland
Jag trodde nog att man kan få sjuk mage av för mycket färskpotatis. Fast det kan man ju få att för mycket färskt bröd också. Trodde att det var därför små barn inte heller ska äta färskpotatis. Kanske känsliga personer kan få andra symptom och reaktioner än gas i magen....

Vänd dig till sjukvården om du får svullet ansikte igen!
Kerstin
Nypotatis innehåller mer solanin än vinterpotatis även om den inte är grön och känsliga personer kan få magknip. Min äldste son som var kolikbarn tålde inte nypotatis de första somrarna. Vissa potatissorter innehåller mer solanin, bl.a. Ulster Chieftain tror jag och säljs inte mer. Hårt driven potatis bildar mer solanin om jag minns rätt. Allergisk reaktion mot potatis har jag inte hört talas om, men du har min medkänsla! Kolla upp med läkare!

hälsar Kerstin
Ella
Allergiska svullnader kan bli oerhört farliga och därför måste de tas på största allvar.

Vad som kan hända är att halsen svullnar igen och att man inte får luft. En annan sak som också kan hända är att man får en allergisk chock, dvs att blodtrycket sjunker så mycket att hjärtat ej orkar pumpa ut blod till de nödvändiga organen. Den allergiska chocken är ett livshotande tillstånd och det går snabbt!

Så ta kontakt med läkare som de andra har skrivit!
Ina
Jag får rethosta när jag skall skrapa färskpotatis och min karl får nysanfall... Jag har tagit reda på nån' gång vad det beror på men jag har glömt bort det nu. Det har inte hindrat någon av oss att konsumera nypotatis,och vi är båda vid liv fortfarande, så det kan knappast varit nåt' speciellt farligt! laugh.gif
Hannele
Jorden i nypotatisen är inte nyttig...
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 09-06-2003, 19:27)
Jorden i nypotatisen är inte nyttig...

???
Inte finns det väl jord i potatisen
Cecilia zon 5
Från Livsmedelsverkets hemsida:

3 Naturligt förekommande gifter och skadliga ämnen

3.1 Solanin och andra glykoalkaloider
Glykoalkaloider är naturliga gifter som påvisas i olika potatisväxter. Glykoalkaloiderna i potatis är a-solanin och a-chaconin. Det föreligger stor variation i olika potatissorters innehåll av glykoalkaloider, men även inom sort föreligger ibland stor variation. Denna är miljörelaterad. Glykoalkaloider finns huvudsakligen i skalet och det yttre fruktköttet.
Livsmedelsverket har fastställt ett gränsvärde på 200 mg/kg i rå oskalad potatis. Medelvärdet i ett parti bör dock vara < 100 mg/kg (eftersom variationen i ett parti är stor) för att säkra att konsumenterna inte erhåller potatis med halter över 200 mg/kg. Glykoalkaloider i höga halter orsakar akut förgiftning som yttrar sig med illamående, diarré och magsmärtor. I allvarliga fall kan neurologiska symtom tillstöta.
Några allvarliga fall finns inte rapporterade från de nordiska länderna trots att solaninhalten i potatisen i Norden är hög i jämförelse med vad som rapporterats från andra länder.
Ingrid på Västkusten
Och jag ahr också blivit dålig i kistan av nypotäter ett flertal gånger så dem äter jag inte mer....hängig ilamående och så - nehej - inge mera solanin för mig!

Hälsar ingrid
*Felix matte*
Viktigast tycker jag att det är att du kontaktar sjukvården och får recept på Cortison och ev. Adrenalinspray att ha till hands utifall du skulle råka ut för en ny "reaktion"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon