trollehatt
Är lycklig ägare till 12 st sticklingar köpta i Handelsträdgård rolleyes.gif

Min fundering är nu hur jag ska hantera dem. Har planterat dem i krukor 7x7 cm, men hur ska de stå.

Svalt?
Ljust?
Extraljus? Ska de ner i källaren där fröna växter till sig?

När ska jag toppa så förgreningen blir bra och jag får buskiga vuxna exemplar.

Hoppas nån kan hjälpa mig - novis wacko.gif
Fenja
Extraljus blir de glada för! Du kan ställa ner dem i källaren, de kommer då att stanna lite i tillväxten, men i gengäld blir de knubbiga och fina! Det går bra att ha dem i rumstemperatur med, men gärna med extraljus innan det blir riktigt dagsljus på dagarna.
Toppa ofta, om det finns knopp anlag så behöver du inte nypa av dem, men det kan vara bra för tillväxten att göra det. Sätt dem i större krukor när du ser rötterna i botten av de krukor de har nu, jag brukar ha 1-3 liters krukor till mina årsgamla pellisar, lite beroende på hur snabbväxande de är.
Börja gödselvattna ca 4 veckor efter omplantering och ge gödsel varje vattning fram till slutet av oktober.
Mvh
Fenja
trollehatt
Har dem i söderfönster nu med element under men funderar på att flytta dem till västerfönster. Bor i ett hus från 1850-talet med stora fina fönsterbrädor och tvåglasfönster som inte är täta laugh.gif Skulle tippa på att rummet håller 16-18 grader...

Det måste väl ha varit så de gjorde förr i tiden innan vi hittade på allt detta med extraljus ... smile.gif

Kan naturligtvis skicka ner dom till källaren men vill ju ha lite tillväxt också laugh.gif

Vad tror du - vinner jag tidigare blomning men får lite rangligare plantor...
Fenja
Jag tror att de kommer att trivas fint i ditt västerfönster! Men blomningen blir inte senare om du ställer dem i källaren i och för sig, plantorna tar bara lite längre tid på sig att bli stora.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon