trollehatt
Blir inte riktigt klok på vad som är vad. Jobbarkompisen sa att den ena har blommor som hänger, den andra står de upp....

Dessutom har jag förstått att de heter olika.

Kollade på några bilder på forumet och funderade på om de egentligen är dekorativa..... Monster kanske...... sticker ut hakan blink.gif blink.gif blink.gif

Jag trodde jag köpte Änglatrumet från jag tror det var Weibulls förra året men det blev i slutändan spikklubbor..... sad.gif
Elisabeth P
Spikklubbans blommor pekar upp och den är bara ettårig
Änglatrumpetens blommor hänger och den går att övervintra frostfritt.
De exakta latinska namnen blandar jag tyvärr ihop, men det får du säkert snart svar på smile.gif .

Lisa
Fenja
Den "riktiga" änglatrumpeten heter Brugmansia, doftar våldsamt och har hängade blommor. Den kan bli flera meter hög under gynsamma förhållanden.
Änglatrumpet kallas även Daturorna, eller Spikklubba. Den är ettårig (går att övervintra ibland) har oftast doftlösa blommor som står upprätt eller hänger ned. När den blommat över bildas stora taggiga frökapslar - därav svenska namnet Spikklubba.
Sök på Brugmansia respektive Datura på google så ser du skillnaderna.
Mvh
Fenja
Blomstertanten
Min erfarenhet är att spikklubba är mycket mer lättskött o lättare att få att blomma. Den kan dessutom fröså sej ute om man har krukan i eller i närheten av rabatten.
Som extraplus doftar den inte starkt heller
catlady
Nej, spikklubba luktar inte starkt, men bladen luktar äckligt! Vackra blad men trumpetblommorna blommar bara 1-2 kvällar och vissnar sedan. Fast frökapslarna är ju tuffa...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon