Full version: Så rosor
Truntetorp
Såklart att ni har provat, vad jag undrar är hur ni gjorde och vilket resultat det blev ? wink.gif
Anki V
Sådde i höstas, tre månader i kylskåpet och nu har den stått framme i värme en månad och ännu inte ett liv unsure.gif

/Anki
Alexander-VG-zon3
jag har med provat nu i höstas att så på friland så jag får se till våren om dom har grott
Eva 33c
Jag har bara provat Rosa glauca, daggros, och Rosa rubiginosa, äppelros. Det är ganska länge sedan, 1996 och 2000. Sådde i februari och ställde sedan ut och väntade. De grodde första sommaren, och tillbringade några år i kruka, lite större för varje år. R.glaucan (2000) är väl strax under metern höga R. rubignosa är "fullvuxen" (och fruktansvärt taggig, men doftar gott äpple om balden) De växte långsammast i början.
Men det är mina enda erfarenheter, i år har jag köpt frö till R. moyesii. De är sådda och står ute.
kerstin z5-6
Jag har pollinerat flera sorter i sommar och sått fröna nyss - de gror tydligen bäst i kylskåpstemp -eller kring + 10 -i tre månader -fryser de kan de gå i frövila nåt år
Även om man har dem i + 10 i tre månader o sedan ökar värmen kan det ta många veckor innan de gror
Somliga har jag GA 3 beh
Sådde <Rosa stellata var mirficia i fjol med bra resultat
de blommar förhoppningsvis nästa år / i vår alltså:)
Merlin
CITAT (Eva 33c @ 13-02-2007, 20:22)
Jag har bara provat Rosa glauca, daggros, och Rosa rubiginosa, äppelros. Det är ganska länge sedan, 1996 och 2000. Sådde i februari och ställde sedan ut och väntade. De grodde första sommaren, och tillbringade några år i kruka, lite större för varje år. R.glaucan (2000) är väl strax under metern höga R. rubignosa är "fullvuxen" (och fruktansvärt taggig, men doftar gott äpple om balden) De växte långsammast i början.

Samma sak här, sådde äppelros från "semesterfrön från Lysekil" och daggros för tre sen. De grodde efter ett år vill jag minnas och börjar nu utvecklas så smått.
Äppelrosen är ganska pinnig och 50 cm hög och daggrosen växte lite snabbare och har skjutit ett flertal rotskott. Jag sådde i kruka i vanlig trädgårdsjord som jag grävde ner i en skuggig rabatt under hostorna. I somras planterade jag ut dom i trädgården.
Men man kan väl aldrig veta vad det bir för sort i slutändan blink.gif Daggrosen ser ut som daggrosor ser ut och bladen på äppelrosen doftar, men det kan väl bli hybrider i alla fall eller blink.gif unsure.gif
kerstin z5-6
Ja varje rosfrö kan bli en helt unik ros smile.gif
Rosa Merlin -tex smile.gif
Merlin
laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-02-2007, 20:58)
Ja varje rosfrö kan bli en helt unik ros smile.gif
Rosa Merlin -tex smile.gif

det lät roligt , eller att hålla på så med olika sorter .
ska någ testa det .
men då kan dom ta en vinter och en sommar på sig och en vinter och gro till våren då !!??
om jag förstått rätt
kerstin z5-6
Själv har jag korsat denna
R paulii

med
Morden centennial

samma rosa rugosa x bourbonrosen Gruss an Teplitz ,
William Baffin

med

Nostalgie smile.gif osv ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon